Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fra idè til ferdig produkt
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør.
Innføring i filmanalyse
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Styrearbeid i Norwegian
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Breathe Easy Gruppe 4 Kåre Ydsti Kristian Aaslund Peter Dew Øystein Fjellheim.
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Norskfaget i ei multimedietid
”Morderne” Fra novelle til film.
Valgfag på Kastellet skole
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Filmmusikkens funksjoner I Klassisk Hollywoodfilm.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Kunst og håndverk Maleri.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Stavrianos: Innledningskapitlet All makrohistorie er selvbiografi Erfaringens betydning Tekstens nøkkelårstall: 1913 og 1989.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Næranalyse film – IMK
Strukturell analyse -a short introduction
TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Frå eitt medium til eit anna
Tema Vg1, kap 4.
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Reklameanalyse av Baneservice
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Dramafaglig prosjektarbeid
Reklameanalyse av Baneservice
FILMFORTELLING FILMATISKE GRUNNELEMENTER TILSKUEREN FILMOPPLEVELSEN
Sivilisasjoner Fra latin civis, byborger. Adjektiv: civilis, bymessig eller borgerlig I teknisk-juridisk forstand: omfattet av sivilretten, den lovgivningen.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Filmanalyse.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Tema og problemstilling Institutt for statsvitenskap Kilde: Jan Erling Klausen.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Sammensatte tekster – dag Mål for dagen Videreutvikling av kunnskap om sammensatte tekster (forts. fra mandag) Få kunnskap om film som sammensatt.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Adaptasjon Fra bok til film.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Filmtips Virkemidler. Bildeutsnitt:  Ultranær  nær  Halvtotal  Total.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Nye bøker En «øko-fantasy»: norsk folketro og norrøn mytologi
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Alt vi deler
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen

Teshome H. Gabriel: Towards a critical theory of third world films (kap. 18 i Stam & Miller) Tre faser: Tre faser: 1) Assimilation 2) Remembrance 3) Combative Vurderer tre elementer pr. fase: Vurderer tre elementer pr. fase: industri, tema, stil

Kjennetegn ved de tre fasene Faser/KjennetegnIndustriTemaStil 1) ’Assimilation’ Etterligner vestlig filmindustri Underholdning hovedmålet Romanser, komedier, drama, musical Preget av førsteklasses teknikk 2) ’Remembrance’ Mer egen kontroll over produksjon, distribusjon og artister Egen historie og kultur Rural vs. Urban Trad. vs. moderne Folklore og mytologi Romatisering av fortiden Noe endret for å tilpasse temavalget Vekt på det romlige Lange tagninger, vidvinkel 3) ’Combative’ Filmskaping som offentlig tjeneste “Lives and struggles of the people” Ideologisk synsvinkel (heller enn enkeltperson) ”kaotisk” klipping (flash-back & flash- forward)

Elementer fra kritisk teori Tekst: Lik konvensjonen (vestlig) ”Indigenous" filmspråk Mottagelse: FremmedgjøringIdentifisering Produksjon: Studio systemNasjonal institusjon Fase 1 Fase 3

Devdas jfr. Gabriels faser Devdas er produsert i en filmindustri som ligner Hollywood Devdas er produsert i en filmindustri som ligner Hollywood Temaet er romantikk, gjennomkommersielt. Reflekterer egen kultur noe Temaet er romantikk, gjennomkommersielt. Reflekterer egen kultur noe Indias dyreste film, med overdådig teknikk, kulisser og kostymer Indias dyreste film, med overdådig teknikk, kulisser og kostymer Minner om kjennetegnene i fase 1 Minner om kjennetegnene i fase 1

Gabriels forutsetninger vs. indisk film Forutsetter at ikke-vestlig filmindustri er ung Første indiske film ble produsert i 1913 Forutsetter at kommersiell film er et vestlig fenomen Bollywood er verdens mest kommersielle filmindustri Forutsetter at folk foretrekker filmer om sine egne problemer Folk flest elsker å drømme seg bort, selv folk i slummen ser amerikanske såper Forutsetter at sosialrealistiske filmer skal overta for kommersiell industri Både kommersielle og sosialrealistiske filmer produseres i India

Filmtekniske karakteristika Vestlig film Ikke-vestlig film Devdas Lyssetting Drama, mye kontrast og lavt hovedlys. Komedie, lav kontrast og sterkere hovedlys Lite utviklet som virkemiddel, (unntatt i Cubanske filmer). Høy kontrast og lavt hovedlys Kameravinkel Vanligvis i normal øyehøyde Bevisst bruk av over-/undervinklet kamera som politisk eller sosial kommentar (vise klasseforskjeller). I normal øyehøyde til karakterene Kamerabevegelse Kamerabevegelse Følger karakterenes utvikling og psykologisk atferd. Store tekniske operasjoner Brukes mest slik at scenen/sekvensen får en helhet. Mest enkle operasjoner som håndholdt kamera Følger karakterene. Store tekniske operasjoner Lange tagninger uvanligvanlig Brukes i overganger mellom scener. Etablering av nye steder

Fort.karakteristikaVestligIkke-vestligDevdas NærbildetvanliguvanligVanlig Settet Studio, full kontroll på lys o.l. På location, mer troverdig og fremhever det dokumentariske preget. Mest på location, men steder som fungerer som et studio Helterollen Klart og tydelig Ingen helterolle, mer som en hovedkarakter som driver historien Tydelig helt Skuespillere Store stjerner Som regel ekte mennesker som er karakteren Store stjerner i rollene Parallelle montasjer Viser konfliktene mellom karakterene Brukes mer til å understreke konraster, feks klasseforskjeller Viser konfliktene og kjærlighetsforholdet mellom Paro og Devdas. ”Synsvinkel” Ingen ser direkte i kameraet Ikke uvanlig at karakterene ser direkte i kamera for å henvende seg til publikummet Ingen ser direkte i kamera

Nei, Devdas kan ikke sies å være spesielt typisk for ”tredje verden film” slik Gabriel definerer det. Passer best med kjennetegnene fra fase 1, hvor det er størst likhet med vestlig film. Konklusjon