Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og multimedia- basert opplæring i grafiske bedrifter (NEMLIG) Tyin/NFR Læring i SMB Leif Chr. Lahn og Ove Edvard Hatlevik Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO
Presentasjon på NFR-konferansen ”Kompetanse og læring i små og mellomstore bedrifter”, 6. Desember 2001 Senyrkesfasen og læring i SMB Working life changes and the training of older workers (WORKTOW) EUs 4. rammeprogram Resultater Få stereotypier, men aldersnormer Visdom som metakompetanse Jobbasert læring, ikke opplæring Læringsmuligheter i grenseland Mangfold som verdi (og praksis?) IKT som pensum og utfordring Intensivering og resignasjon Nye karriereløp? Finland England Norge 27 SMBere dybdeintervjuer spørreskjema arbeidsseminarer Funksjons- basert Ung Gammel Kunnskaps- basert EUsSurvey of Working Conditions Lite omstilling Lite opplæring Svak personalledelse
Presentasjon på NFR-konferansen ”Kompetanse og læring i små og mellomstore bedrifter”, 6. Desember 2001 eLæring i SMB Nett-og multimedia- basert læringsarena i grafiske bedrifter (NEMLIG) Tyin/NFR og GUF Deltakere Institutt for grafiske medier SINTEF Tele/Data Norsk Regnesentral Universitetet i Oslo/InterMedia Involve Learning Boxer BI Fjernundervisning 6 bedrifter Målsetting og opplegg Utvikle og evaluere nettbasert bedriftsopplæring Læring integrert i arbeidsoppgavene Læring i et praksisfellesskap Brukermedvirkning 6 piloter (utvikling, utprøving og evaluering) Ulike fagområder(grafiske, IT-fag, ledelse m.m) Resultater eLæring som organisasjonsutvikling Effektivisering av opplæring Utvidet anvendelsesområde Brukerutvikling - skall og innhold Bærekraftig kommunikasjon
Presentasjon på NFR-konferansen ”Kompetanse og læring i små og mellomstore bedrifter”, 6. Desember 2001 Læringsstrategier i SMB (lære å lære) Lærings- forankring Kunn- skaping Om- stilling Skole-Arbeids-Internett?organisasjon LæreplanDisiplinerArbeidsoppgaverInformasjonsstrukturer Lærings-IntratekstuelleIntertekstuelleIntertekstuelle og intra- målferdigheterreelle ferdighetertekstuelle ferdigheter (operasjoner) Struktur iForhåndsbestemteUbestemteSelvregulert tid og romparametre parametre Kjerne-Tilegnelse, over-Effektivitet og Informasjonsmengde og problemføring og brukbrukrelevans Lærings-IndividPraksisfellesskapIndivid og lærings- enhetfellesskap Lære-TeksterMangfold av“midler”Integrert mangfold midler Motiva-Karakterer avhengig Belønning basertFascinasjon og sjonav individuelle på kollektivebevegelse?? prestasjoneravtaler
Læringsstrategier Kognitive læringsstrategier Atferdsmessige læringsstrategier Selv-regulerende læringsstrategier