Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Regnskapsførerprofesjonen og SMB-sektoren
Ny hverdag - nye utfordringer
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
NEVU a.s - Lærende arbeidsliv.
Kompetente barn og unge
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Christian Waale Hansen
Hvordan lykkes med eLæring?
Pedagogisk utviklingsarbeid
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Organisasjonsutvikling
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kort presentasjon av HIL-prosjektet Kort presentasjon av HIL-prosjektet Heilskapleg Innovasjon i Læring HSH 10.mai 2005 kl Lars Bakka.
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
1 Gjennomføring Av Internasjonale Og Flerkulturelle IT Prosjekter. Av Øivind Kirksæter COO Mobile Media Solutions.
PedIT. Norsk Nettskole Eid av 4 kommuner Non-profitt Globalskolen > eget selskap Volda, Aurskog, Hamar. Totalt mellom 25 og 30 årsverk.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Pedagogikk i Web 2.0-verdenen
Overordnet strategi SV-fakultetet
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Utskrift av presentasjonen:

Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og multimedia- basert opplæring i grafiske bedrifter (NEMLIG) Tyin/NFR Læring i SMB Leif Chr. Lahn og Ove Edvard Hatlevik Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO

Presentasjon på NFR-konferansen ”Kompetanse og læring i små og mellomstore bedrifter”, 6. Desember 2001 Senyrkesfasen og læring i SMB Working life changes and the training of older workers (WORKTOW) EUs 4. rammeprogram Resultater Få stereotypier, men aldersnormer Visdom som metakompetanse Jobbasert læring, ikke opplæring Læringsmuligheter i grenseland Mangfold som verdi (og praksis?) IKT som pensum og utfordring Intensivering og resignasjon Nye karriereløp? Finland England Norge 27 SMBere dybdeintervjuer spørreskjema arbeidsseminarer Funksjons- basert Ung Gammel Kunnskaps- basert EUsSurvey of Working Conditions Lite omstilling Lite opplæring Svak personalledelse

Presentasjon på NFR-konferansen ”Kompetanse og læring i små og mellomstore bedrifter”, 6. Desember 2001 eLæring i SMB Nett-og multimedia- basert læringsarena i grafiske bedrifter (NEMLIG) Tyin/NFR og GUF Deltakere Institutt for grafiske medier SINTEF Tele/Data Norsk Regnesentral Universitetet i Oslo/InterMedia Involve Learning Boxer BI Fjernundervisning 6 bedrifter Målsetting og opplegg Utvikle og evaluere nettbasert bedriftsopplæring Læring integrert i arbeidsoppgavene Læring i et praksisfellesskap Brukermedvirkning 6 piloter (utvikling, utprøving og evaluering) Ulike fagområder(grafiske, IT-fag, ledelse m.m) Resultater eLæring som organisasjonsutvikling Effektivisering av opplæring Utvidet anvendelsesområde Brukerutvikling - skall og innhold Bærekraftig kommunikasjon

Presentasjon på NFR-konferansen ”Kompetanse og læring i små og mellomstore bedrifter”, 6. Desember 2001 Læringsstrategier i SMB (lære å lære) Lærings- forankring Kunn- skaping Om- stilling Skole-Arbeids-Internett?organisasjon LæreplanDisiplinerArbeidsoppgaverInformasjonsstrukturer Lærings-IntratekstuelleIntertekstuelleIntertekstuelle og intra- målferdigheterreelle ferdighetertekstuelle ferdigheter (operasjoner) Struktur iForhåndsbestemteUbestemteSelvregulert tid og romparametre parametre Kjerne-Tilegnelse, over-Effektivitet og Informasjonsmengde og problemføring og brukbrukrelevans Lærings-IndividPraksisfellesskapIndivid og lærings- enhetfellesskap Lære-TeksterMangfold av“midler”Integrert mangfold midler Motiva-Karakterer avhengig Belønning basertFascinasjon og sjonav individuelle på kollektivebevegelse?? prestasjoneravtaler

Læringsstrategier Kognitive læringsstrategier Atferdsmessige læringsstrategier Selv-regulerende læringsstrategier