Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overskudd i kommunene Sammendrag av prosjekt utført for KS.
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Den ideelle kommunesammenslåing
Økonomiplan Moss kommune Budsjettutfordringer i en bykommune med lave frie inntekter Hans K. Birkeland – rådmann i Moss.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
«Fylkesbarometeret» GSI 2010/2011:
Tilstandsanalyse og kommuneprp.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Utredning kommunesammenslåing 2014
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Fylkesrådmannens forslag til økonomiplan for
Samorganisering av sosial- og barneverntjenestene i Flesberg og Rollag Prosjektleder Widar Stoltz Flesberg og Rollag Kommuner
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannens inviterer til «Tenketank» vedr kommunereformen Fredag 3. januar 2014 kl –
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
KS Eiendomsskatteforum (KSE)
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Kommunereform - hva skjer?
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Lunner kommune: Medbestemmelse - lønner det seg ? Fagforbundets konferanse : Kommuner og egenregi Gardermoen, 5. mai 2015/Ole Øystein Larsen.
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Kommunikasjons- og involveringsplan Kommunereformen Oppfølging av vedtak i kommunestyret 8. desember 2015 Prosjektleder Alf Harald Holmboe.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Kommune av Flora og Vågsøy
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Utgreiing av kommunestruktur
Forventningene fra Fylkesmann
Kommunereformen Prosess så langt – og hva skal skje fram mot sommeren?
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
Nye Stavanger Informasjon om prosessen frem mot sammenslåingen av Finnøy, Rennesøy og Stavanger kommune Nå skal dere få informasjon om prosessen.
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi Dialogmøte for økonomiansvarlige 11. mars 2015 Fylkesmannen i Oppland

Bakgrunn Juni 2014: Kommunestyrene i Gran og Lunner fattet like vedtak om å igangsette utredning om kommunesammenslåing. Kommunene ønsker å være med i den første runden i kommunereformen. Vedtak fattet både som følge av Kommunereform og lokalt ønske om utvikling. Oktober 2014: Program for prosess, organisering og framdrift for kommunereformen, fase 1 og 2 vedtatt i kommunestyrene. Sentrale føringer for programmet: Stortingets oppdrag Kriterier for god kommunestruktur Lokale føringer for programmet: Nabokommuner Jevnaker og Nittedal

Utredninger ferdigstilles og publiseres fortløpende Utredninger ferdigstilles og publiseres fortløpende. Kommunestyrene behandler dem i flere møter. Økonomi og demografi Demokrati Samfunnsutvikling Tjenester og myndighetsutøvelse Fremtidsbilde Intensjonsavtale utarbeides våren 2015 og vedtas av kommunestyrene juni 2015. Endelig vedtak fattes av nye kommunestyrer høsten 2015.

Medvirkning Medvirkning prioritert og vektlagt: Målgrupper: innbyggere, ansatte, politikere m.fl. Kanaler for info og medvirkning: felles nettside, infoskriv til innbyggere, folkemøter, ansattmøter, Facebook-side, innbyggerundersøkelse, stands på store, lokale arrangementer m m. Medvirkning: Uansett resultatet av reformprosessen skal de berørte målgruppene ha opplevd prosessen som åpen og inkluderende, og de skal ha fått mulighet til å medvirke.

Fase 1 er perioden frem til beslutningspunktet hvor en sier ja eller nei til å bygge ny kommune på Hadeland - juni 2015.

Organisering Hovedtillitsvalgte deltar på flere arenaer. Representanter fra KS og Fylkesmannen i prosjektgruppa. Arbeidsgruppene: Økonomi/demografi, Tjenester/forvaltning og Samfunnsutvikling sammensatt administrativt. Demokrati sammensatt av ordfører, varaordfører, opposisjonen og administrasjon. Telemarksforskning - kvalitetssikring Viktig med koordinering mellom arbeidsgruppene.

Utredning om demografi og økonomi Deltakere i arbeidsgruppa Morten Gausen Økonomisjef, Gran Leif Arne Vesteraas Samfunnsutviklingssjef, Gran Maria Rosenberg Controller, Lunner Ole Øystein Larsen,Rådgiver arbeidsgiver, Lunner Saksbehandler for arbeidsgruppa: Edvin Straume, Gran kommune

Arbeidsgruppas mandat Mandatet vedtatt som del av programmet for prosess, organisering og framdrift. Økonomi: Hva er situasjonen i kommunene når det gjelder økonomiske nøkkeltall? Balansegjennomgang vil være det viktigste Hvordan vil rammeoverføringene påvirkes dersom Gran kommune og Lunner kommune etablerer en ny kommune? Tall hentes gjennom bruk av NY KOMMUNE. Hva er innsparingspotensialet i forhold til administrasjonskostnader? Hva vil det å etablere en ny kommune innebære i forhold til eiendomsskatt, kommunale avgifter og gebyrer? Vil en større organisasjon medføre mer byråkrati? Demografi: Befolkningssammensetning og – framskrivninger i dagens kommuner? Resultater fra Folkehelseundersøkelsen for Gran og Lunner kommuner Bosettingsmønster

Arbeidsmetode og ressurser Tidsperiode: Første arbeidsgruppemøte 19.11.14 Frist for rapporten 31.1.2015 (ferdig kvalitetssikret av Telemarksforskning) Ikke mye tid! Maks sideantall 10 sider. Arbeidsgruppemøter (6 stk) og arbeidsmøter (2 stk) kun økonomi-tema Ressurser: NY KOMMUNE http://www.nykommune.no/ Regnearkmodell fra KS om frie inntekter (Ny kommune) Fylkesmannens kommunebilde Folkehelseundersøkelsen SSB http://www.ssb.no/ Hvilken KOSTRA-gruppe vil ny kommune havne i? Kriterieberegninger

Dette omtalte vi Økonomiske nøkkeltall Planlagte investeringer Balanseoversikt, soliditet, likviditet. Driftsresultat Driftsinntekter og frie inntekter Lånegjeld Fondsbeholdning (frie fond) Planlagte investeringer Interkommunale samarbeid Hvordan vil rammeoverføringene påvirkes? Innsparingspotensial administrasjonskostnader Eiendomsskatt og kommunale avgifter og gebyrer Byråkrati

Hva fant vi? Gran og Lunner kommuner står i hovedsak overfor de samme demografiske og økonomiske utfordringene. Det er enkelte forskjeller mellom kommunene, men disse vurderes ikke å være til hinder for en eventuell kommunesammenslåing. Ut fra de økonomiske beregningsmodeller som er tilgjengelige ser det ut til at en viss økonomisk besparelse kan være mulig.

Nærmere funn økonomi Begge kommunene har lavere inntekter enn landsgjennomsnittet til å løse oppgavene som er pålagt kommunene. Dårligere netto driftsresultat enn anbefalt og negativ resultatutvikling 2009-2013 sett under ett. Gran og Lunner har derfor samme utfordring knyttet til å gi gode tjenester innenfor tilgjengelige ressurser. Forskjell i gjeld og egenkapital. Gran mer solid. Forskjeller i eiendomsskattesats. Gran lavere sats. Ulike avgiftsnivå og struktur på kommunale gebyrer. Omfanget av interkommunale samarbeid er stort. Mulig 2 mill. kroner høyere rammeoverføring til ny kommune. Mulig besparelse på administrasjon 6 mill. kroner (sml. med KOSTRAgruppe 13). Økonomien i en sammenslått kommune vil være politisk styrt og avhenge av politiske prioriteringer, på samme måte som i dag.

Erfaringer Viktig å finne rett nivå på utredningen: Hva gir et godt nok beslutningsgrunnlag? Mange detaljer kan være interessante å undersøke, men gir ikke nødvendigvis bedre beslutningsgrunnlag. Er det virkelig nødvendig å bestille ny beregning av kriteriene for sone og nabo fra SSB???

Rapporten finner dere Her…