Språk- og leseveileder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Advertisements

Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Språk, tanke og kommunikasjon
Samspill og Samhandling
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Motivasjon.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Veiledning av elever / lærlinger
NESO Formannsskole Ledelse
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Trinn 2 Barnets første leveår.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Dialektisk relasjonsteori
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Veiledning - studenter i praksis
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Grunnleggende pedagogikk,
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Velkommen til Igangsetteropplæring i Lyngen 27. og 28. november 2008 Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Karriereveiledning i grupper
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Samtale om forventninger
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Institutt for spesialpedagogikk Elevsamtalen Liv M. Lassen.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
«Den gode timen på Saltvern»
~ Mulighetenes senter~
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Utskrift av presentasjonen:

Språk- og leseveileder Forelesning 16.02.07

UTFORDRINGER I VEILEDNING Rammer for veiledning Forventninger til veilederrollen Systemperspektivet på veiledningen Motivasjon Likeverdighet Trygghet i egen rolle Veiledning vs rådgiving Annet

Positiv effekt av veiledningssamtaler er avhengig av: Relasjonelle faktorer Refleksjon hos veisøker Begrunnelse og konkretisering av råd og informasjon

Relasjonen og de grunnleggende holdninger _____________________ ·      Respekt ·      Ydmykhet ·      Være ekte ·      Empati ·      Dempet entusiasme ·      Oppmerksomhet Lauvås & Handal (2000)

KOMMUNIKASJONSKOMPETANSE UBEVISST INKOMPETANSE BEVISST INKOMPETANSE BEVISST KOMPETANSE UBEVISST KOMPETANSE

Kommunikasjonsferdigheter Øyekontakt Matche tempo og tone-leie Minimale responser Bruk av pauser Speiling Stille spørsmål åpne / lukkete Oppsummering

Kunnskap om enkeltmenneske; - når går vi i forsvar? Når noen vil gjøre noe med oss, uten at vi får medvirke Når vår posisjon og vår trygghet er truet – når vi står foran et mulig tap (sosialt, økonomisk, statusmessig) Når vi føler oss utsatt for ”skjulte strategier” eller ”fordekte motiver” Når vi møter skråsikkerhet og ovenfra- og nedholdning Når det blir stilt urimelige krav til oss Når vi ikke blir behandlet med respekt og verdighet