Språk- og leseveileder Forelesning 16.02.07
UTFORDRINGER I VEILEDNING Rammer for veiledning Forventninger til veilederrollen Systemperspektivet på veiledningen Motivasjon Likeverdighet Trygghet i egen rolle Veiledning vs rådgiving Annet
Positiv effekt av veiledningssamtaler er avhengig av: Relasjonelle faktorer Refleksjon hos veisøker Begrunnelse og konkretisering av råd og informasjon
Relasjonen og de grunnleggende holdninger _____________________ · Respekt · Ydmykhet · Være ekte · Empati · Dempet entusiasme · Oppmerksomhet Lauvås & Handal (2000)
KOMMUNIKASJONSKOMPETANSE UBEVISST INKOMPETANSE BEVISST INKOMPETANSE BEVISST KOMPETANSE UBEVISST KOMPETANSE
Kommunikasjonsferdigheter Øyekontakt Matche tempo og tone-leie Minimale responser Bruk av pauser Speiling Stille spørsmål åpne / lukkete Oppsummering
Kunnskap om enkeltmenneske; - når går vi i forsvar? Når noen vil gjøre noe med oss, uten at vi får medvirke Når vår posisjon og vår trygghet er truet – når vi står foran et mulig tap (sosialt, økonomisk, statusmessig) Når vi føler oss utsatt for ”skjulte strategier” eller ”fordekte motiver” Når vi møter skråsikkerhet og ovenfra- og nedholdning Når det blir stilt urimelige krav til oss Når vi ikke blir behandlet med respekt og verdighet