Case 1 Makt og demokrati i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Samfunnskunnskap - Makt
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Øyvind Østerud - Institutt for statsvitenskap, UiO
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Styresett og demokrati i Norge
Styresett og demokrati i Norge
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
POLITIKK.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Nasjonale strategier? Krise og nye initiativ ( ) EDC, Messinakonferansen og Romatraktaten.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Organisasjonsteori - omgivelser
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Rettssosiologi JUS4122 Rett, politikk og samfunn Stipendiat Olaf Halvorsen Rønning 9. februar 2016.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kommunal styring og privatisering.
Nøklene til handlingsrommet
Framtidens ledelse i kommunene
Framtidens kommuner og regioner
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
arbeidsinnvandring og flyktningkrise
Den internasjonale arenaen
Framtidens ledelse i kommunene
Wenche Teigland,
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Case 1 Makt og demokrati i Norge Kristian Stokke kristian.stokke@sgeo.uio.no

Makt og demokrati i Norge Hva skjer med makt og demokrati i Norge i en kontekst av globalisering? Hva er generelt og hva er spesielt med Norge som case? Noen hovedtemaer: Svekket suverenitet Et svekket representativt folkestyre Nyliberalt styresett En velferdsstat i omstilling Lokalt selvstyre og forvaltning Rettsliggjøring av samfunnet

Globalisering: kort oppsummering Økt politisk, økonomisk og kulturell integrasjon på tvers av landegrenser, regioner og kontinenter, med økt flyt av varer, kapital, tjenester og mennesker Forstås som en sammensatt prosess, der utfallet varierer i ulike kontekster og påvirkes av nasjonale og lokale politiske strukturer og aktører

Noen norske politiske faktorer Stabilt politisk system Politisk organisering og mobilisering En sterk velferdsstat med sterk politisk legitimitet Korporativt system med formelle og uformelle relasjoner mellom stat, folkelige bevegelser og næringslivsaktører Store oljeressurser

Er Norge en selvstendig stat? Overnasjonale avtaler og innlemmelse av internasjonale rettighetskonvensjoner i norsk lov gjør at Norges lovgivende forsamling, Stortinget, har frasagt seg suverenitet EØS-avtalen Menneskerettighetslovgivning En rettsliggjøring av samfunnet Skaper usikkerhet rundt Grunnlovens paragraf 1 om Norge som et selvstendig rike

Et folkestyre i endring: Endringer i det formelle demokratiet En forskyvning fra formell politisk deltagelse (valg, partier etc) mot andre former for deltagelse og politiske ytringsformer Politiske partier i en ny virkelighet Fra masseparti til nettverksparti med mer sammensatte velgergrupper Mindretallsparlamentarismens problem Profesjonalisering av lederskap og sekretariat Særlig store utfordringer lokalt Svekket representativt folkestyre som forsterkes av rettsliggjøringen av det norske samfunnet

Et folkestyre i endring: Nye former for organisering De brede folkebevegelsene er svekket og erstattet av ”her og nå” organisasjoner Skapt av kulturell globalisering som fremmer individualisering Fra konflikt- og samfunnsorientert til konsensus-og personorientert Nytelse heller enn ytelse Organisering for å tilfredsstille umiddelbart følte behov Ulik tilgang til sosiale og politiske ressurser skaper og forsterker sosiale ulikheter

Nyliberal styringsideologi Staten i etterkrigstida: Den politiserte staten Siden 1980-tallet har Norge gradvis beveget seg over mot en nyliberal styringsideologi med en mer tilbaketrukket og koordinerende statlig rolle Privatisering, fristilling, konkurranseutsetting og markedsretting av offentlige oppgaver Kostnadseffektivitet har blitt et viktig forvaltningspolitisk mål

Konsekvenser av nyliberal styringsideologi En fragmentert stat Politisk ledelse mister makt men likevel har ansvar Fristilte etater og private aktører får mer makt men fraskriver seg ansvar Uklar rollefordeling mellom politikk og forvaltning Administrative handlingsrom utvidet på bekostning av politisk ledelse. Fra statsborger med makt gjennom stemme-seddelen, til forbruker med makt som kjøpekraft

Konsekvenser av nyliberal styringsideologi Norge har institusjonelle forutsetninger som likevel gjør oss i stand til å håndtere utfordringer skapt av globaliseringen, også gjennom offentlig sektor Bl.a. store olje- og gassinntekter som sikrer ressursgrunnlag for velferdsordninger

Hva skjer med lokaldemokratiet? Lokalt folkestyre redusert gjennom rettighetslovgivning og effektivitetshensyn Fra forvaltningskommuner til servicekommuner Reformene på 1980-tallet som skulle gi økt kommunalt selvstyre har i praksis begrenset den lokale autonomien Rettighetslovgivning, nasjonale standarder, øremerking, detaljstyring og stramme budsjettvilkår

Lokaldemokrati og rettsliggjøring Nye åpninger for individuelle rettskrav dersom kommunen ikke sikrer de velferdstjenestene vi har krav på Ressurser til å utnytte rettslige kanaler er ujevnt fordelt Skaper ulikhet for loven og forsterker og skaper nye ulikheter innenfor og mellom grupper av velferdstrengende.

Nye former for styresett Partnerskap mellom stat, sivilsamfunn og marked Fra en ide om å sikre aktører politisk innflytelse i viktige sektorer, til et argument om å sikre effektivitet og kostnadsreduksjon Nyliberal styringsideologi, men det offentlige har fremdeles en sentral rolle gjennom overordnet politisk styring og finansiering av tjenestene Privatisering gjennom sub-contracting og konkurranseutsetting som åpner for flere ikke-statlige aktører i tjenesteytende sektor

Nye former for styresett Ideologiske grunnlaget for kollektive løsninger som sikres av en sterk velferdsstat er likevel svekket Maktutredningen mener den ideologiske kampen om velferdsstaten er tapt

Oppsummering Den norske stat har betydelig statlig kapasitet i forhold til evnen til omstilling og kapasitet til å handle i forhold til andre aktører Staten har overordnet politisk styring, finansierer tjenestene uavhengig av om det er offentlig eller privat tjenesteprodusent osv Stabilt politisk system, høy utdanning og evne til innovasjon kan være et konkurransefortrinn i det globale markedet Har betydelig handlingsrom i forhold andre aktører

Oppsummering Men skaper også sosial ekskludering av en liten gruppe av befolkningen Velferdstrengende, innvandrergrupper som vår nye underklasse