Trinnvise mål mot langsiktige visjoner 3. Scenario analyser -tidsspenn 2000-2025 4. Visjon og løsnings- strategier for Faktor 4/10 -2025 5. Løsningsutvikling gjennom backcasting -2005-2015-2025 1. Miljøanalyser 2. Trendanalyser
Sammenheng mellom scenario-bygging og designprosess (1+2+3) A. Strategisk problemorientering -tema -områder for info behov -info innsamling (3+4) B. Skisse av en bærekraftig framtid -”out of the box” -drivkrefter -bedriftsscenarion (5) C. Backcasting -trender som må brytes for å oppnå forandringer -nye mønster som må opprettes fra idag ------------------------------------------------------- D. Fem løsninger utvelges og analyseres mht miljøforbedringspotensiale E. Videre utvikling av beste løsning(er) F. Implementering av første trinn Design Process Short term Long term : Visionary stage (A, B. C) -factor 4-20 design, scenario building -conceptual stage -innovation methods, creativity methods : Specification stage (D, E, F) -eco-design methods, general design methods -eco-design strategy wheel
Avkjøling av produkter Tine Elopak EMBALLERING OG EMBALLASJE Produsenter Øl, Kaffe Lerum SAFT MINERALVANN JUICE LESKEDRIKK Avkjøling av produkter gjennom kretsløpet Tine MELKEPRODUKTER JUICE KAFFE/MELK Tilberedning Råstoff Jordbruk, Helse og ernæring Vann distribusjon Vannverk Transport Tomra RESIRKULERING AV EMBALLASJE/ MATERIALER
Design-orienterte scenario med bruker fokus Produkt - Funksjon - Service Kunde primær sekundær tertiær Økonomi Forutsetninger Livsstil Påvirkning Behov Kontekst