Trinnvise mål mot langsiktige visjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Kunden som med-designer
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
The EuroPEER SME Project
. LOKALMATBUTIKK Si litt om meg selv; og hvorfor start av butikk.
– hvordan få flere poeng ved riktig avfallshåndtering?
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
KURS KONSULENTTJENESTER PROSJEKTLEDELSE. Erfaring  7 år fra bankbransjen  20 år i databransjen  1 år som IT-ansvarlig i Kirkelig fellesråd i Trondheim.
ABC – D el 2 Styringspakken
Fremtidens materialer med tanke på ombruk og gjenvinning
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Elektronisk forretningsdrift
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
8 Mål og strategier Påstandene:
Verdiskaping i lys av fremtidens materialkretsløp
Tore Fløan Rasjonaliseringssjef Nobø Electro AS
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Overspenninger Diverse
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Ecodesign innføring i prinsipper for eco-design.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Norskinstituttfornæringsmiddelforskning OPTIBARR Optimal barriere Status og framdrift.
Marinepack FOU-program for sjømatemballering Marinepack-prosjektet - status og forutsetninger per Ole Jørgen Hanssen.
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
SWOT-analyse.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
KURS KONSULENTTJENESTER PROSJEKTLEDELSE. Erfaring 7 år fra bankbransjen 20 år i databransjen 1 år som IT-ansvarlig i Kirkelig fellesråd i Trondheim 9.
Hvorfor denne undersøkelsen? MORTEN LIE , Næringslivets hus, Frokostmøte LEP / DiBK 1.
En dag med Silverlight Intro. Expression Blend 2 Expression Studio Hvad sker der for det sorte tema? Hvorfor Expression Blend?
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Framtidens kommuner – med ansvar for egen utvikling
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Presentasjon av forretningsplan
Medlemmer DNE har 210 medlemsbedrifter i 2017
SmartSwap.
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
Innovasjon i lokalarbeidet
The future of Unik Property Management software
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Boligsosialt utviklingsprogram
Presentasjon av forretningsplan
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Trinnvise mål mot langsiktige visjoner 3. Scenario analyser -tidsspenn 2000-2025 4. Visjon og løsnings- strategier for Faktor 4/10 -2025 5. Løsningsutvikling gjennom backcasting -2005-2015-2025 1. Miljøanalyser 2. Trendanalyser

Sammenheng mellom scenario-bygging og designprosess (1+2+3) A. Strategisk problemorientering -tema -områder for info behov -info innsamling (3+4) B. Skisse av en bærekraftig framtid -”out of the box” -drivkrefter -bedriftsscenarion (5) C. Backcasting -trender som må brytes for å oppnå forandringer -nye mønster som må opprettes fra idag ------------------------------------------------------- D. Fem løsninger utvelges og analyseres mht miljøforbedringspotensiale E. Videre utvikling av beste løsning(er) F. Implementering av første trinn Design Process Short term Long term : Visionary stage (A, B. C) -factor 4-20 design, scenario building -conceptual stage -innovation methods, creativity methods : Specification stage (D, E, F) -eco-design methods, general design methods -eco-design strategy wheel

Avkjøling av produkter Tine Elopak EMBALLERING OG EMBALLASJE Produsenter Øl, Kaffe Lerum SAFT MINERALVANN JUICE LESKEDRIKK Avkjøling av produkter gjennom kretsløpet Tine MELKEPRODUKTER JUICE KAFFE/MELK Tilberedning Råstoff Jordbruk, Helse og ernæring Vann distribusjon Vannverk Transport Tomra RESIRKULERING AV EMBALLASJE/ MATERIALER

Design-orienterte scenario med bruker fokus Produkt - Funksjon - Service Kunde primær sekundær tertiær Økonomi Forutsetninger Livsstil Påvirkning Behov Kontekst