Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Lederskap og forbedringskultur
Lederutvikling og skreddersøm
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Innledningsforedrag Sildajazz
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Utløsende kvaliteter i ledelse og lederskap
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
IKT Orkide Ledelse og Skole
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Frontlinjeserivce
NEVU a.s - Lærende arbeidsliv.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
Christian Waale Hansen
Teambygging og fasilitering
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
EQUASS som kulturbygger
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Samhandling Astrid Nøklebye Heiberg Bergen
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
2.1 Innledningsforedrag om hva er fremragende lederskap? Kapittel Ledelse og lederskap.
Velkommen til et nytt skoleår!
Ny lærebok Bruk boka, lær og kom med forbedringer!
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Lederforventninger (fokus i perioden )
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Skolebasert kompetanseutvikling
Årets norske Leanvirksomhet
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
Årets norske Leanvirksomhet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap

Lederskap for å utvikle sterke kulturer Kvalitet for kunde og samfunn Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) KvalitetKvalitetLeve-ranseLeve-ranseHMSHMSKostnadKostnad Produksjon, verdiskapende samspill Produksjon, verdiskapende samspill Organisasjonskultur - Verdifoankret ledelse

Lederskap Være visjonær og sette langsiktige mål foran alt Demonstrere og kommunisere verdier Være en rollemodell og inspirator Sette klare mål og strategier Organisere og strukturere ressurser Etablere og lede prosesser og team Evaluere og systematisk forbedre og fornye prosesser Bygge en sterk kultur Ledelse Fokus på sak fremfor ego Ledelse og lederskap

Hvilken kultur ønsker vi?

Hva er bedriftskultur? ”Et mønster av grunnleggende antakelser – skapt, oppdaget eller utviklet av en gitt gruppe etter hvert som den lærer å mestre sine problemer med ekstern tilpassing og intern integrasjon – som har fungert tilstrekkelig bra til at det blir betraktet som sant og til at det læres bort til nye medlemmer som den rette måten å oppfatte, tenke og føle på i forhold til disse problemene.” (Ref.: Edgar Schein)

Kulturens kjerneelementer Verdier Normer Grunnleggende antakelser Virkelighetsoppfatning (Ref: Henning Bang)

”Den lærende organisasjonen er oppfunnet, men ikke innført” « En l æ rende organisasjon er et sted der menneskene kontinuerlig avdekker hvordan de skaper sin egen virkelighet. Og hvordan de kan forandre den. » Peter Senge, The Fifth Dicipline (2006) Da man snakket om ledelse uten å knytte det til kontinuerlig læring

Paolo Freire ”Vi må vekk fra læring som maktutøvelse. Det at læreren definerer hva som er ”riktig” og eleven kun må tilpasse seg dette. All utdanning må begynne med å løse motsetningen mellom lærer og elev”. Læreren må bli ”en student blant studenter”, Vi må utvikle en situasjon der den som lærer og den som tilrettelegger læring har samme mål. Nemlig å vinne kritisk innsikt i omgivelsene og omforme dem for å nå sine mål. (fra boka Det er ledelse, Bjarne Berg Wig)

Skape en snøballeffekt Økt læringshastighet Vendepunkt der det ”tar av” Kurs Coaching IKT