Vårkonferanse Ørland juni 2009 Av Geir Vinsand og Magne Langset

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
eForum Trøndelag Trondheim 26. februar 2010 Av Geir Vinsand
Advertisements

Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Status for interkommunalt samarbeid og kritiske veivalg Høstkonferanse KS-Østfold Sarpsborg 20.oktober 2009 Av Geir Vinsand.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
SAMHANDLING Prosjektplan samhandlingsreformen Bjarne Nordlund Rådmann i RINDAL KOMMUNE (Torger Aarvaag Rådmann Hemne kommune)
Prosjektpresentasjon Best mulig helsetilbud for 56
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Filnavn – Side 1 Jørund K Nilsen Modeller for samarbeid og det finske eksempel.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Interkommunalt samarbeid i Sør-Trøndelag – status, utfordringer og veivalg KS høstkonferanse Røros 5.november 2009 Av Geir Vinsand.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Stortingsmelding 47 Samhandlingsreformen. KS Midt-Norge Presentason | 2009 DET ER BÅDE TVERRPOLITISK OG TVERRFAGLIG ENIGHET OM AT DET VIL VÆRE BEHOV FOR.
KS Høstkonferanse 20. oktober 2009 Samarbeid i Mosseregionen Moss Rygge Råde Våler Kjerstin Wøyen Funderud, ordfører i Våler.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Interkommunalt samarbeid i Fjellregionen – bruk av juridiske tilknytningsformer, veivalg og alternative modeller Regionråds- og samrådingsmøte i Fjellregionen.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Knutepunkts Sørlandet – veien fremover Samling KnpS 13. februar 2008 Grimstad Av Geir Vinsand og Jørund K Nilsen.
Knutepunkt Sørlandet – en funksjonell region – roller, styring og organisering Samling Knutepunkt Sørlandet 12. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
Fremtidig samarbeid i Knutepunkt Sørlandet - mulighetsrommet Samarbeidskonferanse 31.oktober 2008 Av Geir Vinsand.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand
Utgreiing av kommunestruktur
Velkommen til strategimøte
Utskrift av presentasjonen:

Vårkonferanse Ørland 10-11-juni 2009 Av Geir Vinsand og Magne Langset Status for interkommunalt samarbeid og samarbeidsmodeller i Sør-Trøndelag Vårkonferanse Ørland 10-11-juni 2009 Av Geir Vinsand og Magne Langset

Tre temaer Utfordringer og drivkrefter Status for interkommunalt samarbeid Alternative løsningsstrategier

Utfordringer og drivkrefter Strukturelle endringer Eldrebølgen rammer alle Vekst og tilbakegang i folketall Konsentrasjon av bosettingsmønster Bedre kommunikasjonsmuligheter og økt pendling Dynamikk i oppgaver og økte forventninger til kommunene Innbyggere og næringsliv krever både likhet og skreddersøm Nasjonalt reformtrykk, NAV, samhandlingsreform helse, skoleutvikling, klima/miljø, sterkere 1.linje for næringsutvikling etc. Krav til horisontal, vertikal og sektoriell samordning Behov for kompetanse for å sikre likhet, rettssikkerhet, kvalitet og effektiv ressursbruk Nasjonen og innbyggerne forutsetter at kommunene opptrer profesjonelt og har nødvendige fagmiljøer

Utakt ifht sentrale mål? Likeverdig tjenestetilbud => voksende forskjeller styrt av kompetanse Rettssikkerhet => ulik kompetanse og systemkvalitet skaper forskjeller Påvirkningskraft => mer samfunnsbygging i regi av staten og private? Demokratisk styring => trend i retning fragmentering, sentralisering og avpolitisering Effektivitet => dagens kommunestruktur i kombinasjon med manglende samarbeid skaper ineffektivitet Generalistkommunesystemet => sektor- og spesialforvaltning på frammarsj, det territorielle samordningsprinsipp taper, voksende ubalanser mellom lokale ressurser og lovpålagte oppgaver

Akkurat nå Samhandlingsreformen NAV Baktung forvalting Mer behandling og forebygging i kommunene Kommunalt medfinansieringsansvar for spesialisthelsetjenester NAV Statlig regionaliseringsbølge kommer? Kommunale restfunksjoner Avpolitisering av sosialpolitikken? Omsorgsplan 2015 – en haug av ambisjoner Ny planlov – alle må ha plankompetanse og plansystem, mer samordning Klimaløft i kommunene – mer enn et prosjekt? Og bibliotekkommuner!

Grunnleggende spørsmål Hva er kommunens framtidige rolle i velferdspolitikken og regionalpolitikken? Skal staten overta mer av oppgavene? Skal vi ha sterke generalistkommuner eller et spesialkommunesystem? Differensiert kommunesystem?

Kommunenes svar Dagens kommuner + interkommunalt samarbeid

Dagens kommunestruktur

Hva er status for samarbeidet? Hva er omfanget? Hva samarbeides det om? Hva er status for regionrådene? Er framdriften god? Gode resultater? Tilpasset utfordringene? En hovedstrategi for oppgaveløsning?

Hva er kartlagt? Interkommunalt samarbeid uten organisatorisk overbygning i form av avtalebasert samarbeid Kjøp og salg fra vertskommuner Administrativt vertskommunesamarbeid KL §28b Interkommunalt samarbeid med organisatorisk overbygning, herunder følgende samarbeidsformer: Styre etter KL §27 Vertskommunesamarbeid etter KL §28c Evt. forsøk etter i forsøksloven Interkommunale selskap (IKS) Askjeselskaper (AS) Stiftelser

Utenfor definisjonen Fagnettverk og uformelle diskusjonsfora Prosjektorganisert eller annen midlertidig aktivitet i kommunene Medlemsbaserte samarbeider og foreninger Samarbeidsordninger der staten eller private aktører er dominerende deltakere Nasjonale nettverk eller prosjekter av typen effektivitetsnettverkene, kvalitetskommuner etc.

Antall formelle tiltak pr kommune

Konkretisering Revisjon og kontrollutvalgssekretariat dekkes av store selskaper (IKS) Trondheimsregionen og Orkdalsregionen fyller neppe vanlig definisjon på regionråd Flere regionrådsliknende organer: Samarbeidsforum for Hitra, Frøya og Snillfjord, Trøndelagsrådet, BliLyst, Kysten er klar, Byer i Midt-Norge 7 registrerte renovasjonsselskaper, 1 AS og 6 IKS 7 ulike legevaktsordninger 2 regionale innkjøpsordninger 10 interkommunale brannordninger, 2 helhetlige løsninger

Konkretisering 6 interkommunale skatteoppkrevere 3 ordninger for arbeidsgiverkontroll 6 samarbeid om sosialtjeneste opp mot NAV 3 kartsamarbeid 2 regionale IKT-ordninger 4 felles barneverntjenester 2 felles regnskapsfunksjoner 2 felles lønnsfunksjoner

Konkretisering 1 distriktsmedisinsk senter 2 felles landbrukskontor + 1 felles landbruks- og skogbrukssjef 1 samarbeid om museumsdrift 1 felles vannverk + 1 kjøp og salgsavtale 1 kjøp og salg av voksenopplæring 1 felles utviklingsselskap/formelt næringssamarbeid 1 felles jordmortjeneste + 1 kjøp av tjeneste 1 formelt samarbeid om arealplanlegging 1 bilateralt legesamarbeid 1 kjøpsavtale smittevern/folkehelse 1 felles personalfunksjon 1 kjøp av grunnskoleplasser

Dagens helsesamarbeid 7 legevaktsordninger 1 DMS 2 Jordmorsamarbeid 1 Legesamarbeid 1 Smittevern, MRHV, folkehelse (kjøp) Et næringsmiddeltilsyn og en HMS-tjeneste

Nord-Trøndelag 100% deltakelse i fullverdige regionråd, hvorav 2 har tatt helhetlige styringsgrep Dobbelt så mange tiltak på RR-nivå 100% samarbeid om IKT, flere digitalt fusjonerte (44% i ST) Mer utbredt samarbeid om PPT, barnevern, jordmor, kommuneoverlege, landbruk, oppmåling og byggesak Mer formalisert samarbeid om næring => Mer utbredt samarbeid om sosialtjeneste og skatteinnkreving i ST

Bruk av juridiske tilknytningsformer 14 AS 21 IKS Øvrig er enten avtalebasert samarbeid, administrativt VK-samarbeid eller samarbeid med styre etter KL §27 Ingen KL §28c VK med politisk nemnd Ingen pågående forsøk 25%, 16% i NT

Foreløpige inntrykk av dagens samarbeid Pragmatikk, frivillighet og veto preger dagens samarbeid i alle deler av fylket Høye prosesskostnader og svak framdrift Mange ordninger, men begrenset omfang, ordningene under Fosen regionråd utgjør i dag 2.2% av brutto driftsbudsjett og ca 4% av sysselsettingen Faste geografiske samarbeidsområder mangler Ingen har tatt et samlet styringsgrep i det interkommunale rom Hvem har langsiktige og helhetlige strategier, forankret i kommunestyrene? De regionale aktørene gir ulike styringssignaler til kommunene og arbeider etter motstridende modeller

Kritisk blikk på regionrådene 1-2 regionråd arbeider ut fra helhetlige perspektiver og har en bred oppgavetilnærming (Fosen og Værnesregionen) Styringsproblemer, tvil om deltakelse og lokale strukturprosesser framstår som viktige utfordringer på Fosen Værnesregionen hemmes av vippekommuner og ulik deltakelse i samarbeidet Trondheimsregionen og Orkdalsregionen mangler tjenesteperspektiv, svak forpliktelse og forankring? BliLyst og Kysten er klar gir ingen svar på velferdsutfordringene, bryter med regionrådsstrukturen og bidrar til et mer komplisert forvaltningsbilde

Mulighetsrom for løsninger Staten overtar Strukturveien Konsolideringsalternativet Regionkommunealternativet Samarbeidsveien Tradisjonelt samarbeid Overføring av oppgaver til vertskommuner Helhetlig regionalt samarbeid gjennom samkommune Offentlig samforvaltning Kommune – stat Kommune - fylkeskommune

Det framtidige helsesamarbeidet Reformen tilsier utvidet ansvar for tjenesteproduksjon (mer behandling og mer forebygging) Medfinansieringsansvar for spesialisthelsetjenester Delvis svært kompetansekrevende funksjoner Krever prioritering og politisk styring Må ha fast geografi, ikke bare kjøp og salg av tjenester I større landskaper, ikke bare nabokommuner Berører alle deler av kommunehelsetjenesten Krever interkommunal myndighetsutøvelse og vedtaksføre organer Må være juridisk og økonomisk forpliktende Samme struktur for helse og sosial/nav vil være en fordel Interkommunal avtalepart ifht statlig helseforetak

Skrekksenario: både interkommunal helsekommune og bastardløsning med staten Interkommunale helsekommuner? Felles kommunal og statlig forvalting Ren kommuneforvalting Ren statsforvaltning Kommuneforvaltningen Statsforvaltningen

Hovedmodell i pilot: Samkommunefunksjoner med spesialisert kommunehelsetilbud mellom kommune og foretak Helseforetaket 2. linjetjenesten Oppgaver, personell og ressurser Samhandling Stat Kommune Samkommunen Overhalla Namsos Namdalseid Fosnes

Foreløpige konklusjoner Dagens samarbeid i ST framstår i dag ikke som en hovedstrategi for kommunal oppgaveløsing Dagens samarbeid er svakt utviklet ifht kommende reformer og viktige utfordringer for kommunene Et samlet styringsgrep må til innenfor faste geografiske områder Alternativet er statlig overtakelse av tjenesteproduksjon eller strukturreform Behov for å utvikle kommunale styringsprinsipper og organisasjonsmodeller ifht. a)staten og b)fylkeskommunen