Modellkommunene Hva er unikt?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Advertisements

Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
”Sammen om en bedre kommune”
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Velkommen til felles opplæring, 2008
Coaching En innføring i begrep og metodikk
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Demokratisk dialog. Dialog som ledd i utvikling av arbeids- og organisasjonsforhold.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
- Den gode utviklingssamtale
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon FFO består av 68 medlemsorganisasjoner, som til sammen har ca medlemmer. FFO er Norges største paraplyorganisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Veileder i Trepartssamarbeid
Hvordan omsette kunnskap til handling – erfaringer fra Steinkjer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Lek og Læring i barnehagen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Skranker i arbeidslivet
Kvalitetskommuneprogrammet
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
De viktigste resultatene
Samarbeid og medbestemmelse
Skole- hjem samarbeid.
hvordan kan det gjennomføres?
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Samarbeid og medbestemmelse
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
utfordringer i en ny region
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Utskrift av presentasjonen:

Modellkommunene Hva er unikt? Trepartssamarbeid Medarbeiderinitiert omstilling Utvikling av intern kompetanse

Trepartssamarbeid Prinsippet om konsensus Dialogpreget kommunikasjon Kollektivt ansvar Likeverdighet mellom partene

Trepartssamarbeid Felles, gjensidig forpliktelse for å skape suksess for prosjekter Felles anstrengelse for å skape gjensidig tillit både internt og eksternt Forsøk på å forene målet om jobbtrygghet med fleksibilitet Kompetanseutviklingstiltak Informasjonsdeling og felles problemløsning med politikere, ledelse og ansatte i fellesskap, formelt og/eller uformelt

Hva kan trepartssamarbeid bety for ansatte og fagbevegelsen? Større jobbsikkerhet Mer deltakelse i beslutninger Større forståelse og innblikk i den kommunale virkelighet Mer kvalitet i arbeidet Større investeringer i ferdigheter og trening Større innflytelse på organisasjon, ledelse og styring Større anerkjennelse, flere og dyktigere medlemmer Større forståelse for de andre parters virkelighet

Hva kan trepartssamarbeid bety for den administrative ledelsen? Mindre tid brukt på klager, misnøye og konflikter Bedre beslutningsprosesser Bedre kvalifiserte medarbeidere Større forståelse og innblikk i den kommunale virkelighet Medarbeiderne føler større forpliktelse for arbeidet Bedre moral Større grad av fleksibilitet i forhold til arbeidsorganisering. Større effektivitet og bedret kvalitet Større forståelse for de andre parters virkelighet

Hva kan trepartssamarbeid bety for politikere? Større forståelse og innblikk i den kommunale virkelighet Bedre beslutningsgrunnlag i de politiske organer Større forståelse for de andre parters virkelighet Styrker politikernes ombudsrolle Bedret tjenestekvalitet

Likeverd Lik tilgang til informasjon Reelle vedtak Respekt for hverandre Interesse for andres ståsted og oppfatninger Gjennom likeverd skapes synergieffekt

Konsensus Konsensus defineres som en generell enighet mellom medlemmer av en gitt gruppe eller fellesskap, og forutsetter en indre fortrolighet i forhold til hvordan man blir enige, og i forhold til hva som videre må gjøres.

Konsensus Å utvikle gjensidig tillit mellom partene Å ha både et eksternt og internt fokus Å utvikle uformelle møteplasser Å være lyttende og deltakende Enighet som kompromiss eller overskridelse Delaktighet og eierforhold til konklusjoner/vedtak

Dialogpreget kommunikasjon At dialogen er en form for utveksling, der poenger og argumenter går fram og tilbake mellom deltakerne At alle involverte parter må ha mulighet til å delta. Men muligheten for å delta er imidlertid ikke nok; alle må involveres aktivt At alle deltakere stiller på like fot At arbeidserfaring er grunnlaget for deltakelse; i det minste må deler av den erfaring den enkelte deltaker har, oppfattes som legitim At det må være mulig for alle å utvikle en forståelse for det som er temaet for diskusjonen At alle argumentene som har med saken å gjøre, i utgangspunktet er legitime At det i dialogen kontinuerlig må oppnås enighet som kan gi en plattform for enten undersøkelser eller praktisk samhandling B. Gustavsen

Dialogpreget kommunikasjon Lære en ny rolle Alle deltagere er involvert Dialog krever tid Være godt forberedt

Kollektivt ansvar Motivasjon for deltagelse Ansvar for vedtak, men også oppfølging Stabilitet i gruppa Skape et ekte eierskap Ekstern profilering Skape legitimitet i egne rekker

Noen erfaringer ”Når for eksempel rådmannen, etatssjefer, sentrale folkevalgte og fagforeningsrepresentanter sammen har diskutert prosjektene i forsøket, har dette ført til at den kommunale virkelighet i alt sitt mangfold har kommet tydeligere fram.” ”Styringsgruppas bidrag til å styrke kommunens interne offentlighet kan tenkes å være betydelig, selv om dette er vanskelig å måle. I våre tidligere arbeid i norske kommuner,….., har vi erfart at arenaer som kan ”oversette” mellom ulike erfaringer i organisasjonshierarkiet ofte mangler, eller at de ikke er robuste nok.” ”Styringsgruppa styrket organisasjonens evne til å gjøre intern misnøye offentlig og tilgjengelig.” Telemarksforskning

Noen erfaringer ”Noe av det mest positive ved arbeidet i styringsgruppa har vært et felles ønske om å sette i gang gode utviklingsprosjekter til beste for borgerne i bydelen. Vi har lagt igjen motsetningene utenfor idet vi har gått inn til møtene, og brukt den tiden som har vært nødvendig for å komme til enighet. Det at vi har forskjellig bakgrunn og ulike oppfatninger har vi brukt som en ressurs i samtalene og diskusjonene. Dette har vært en god erfaring som jeg gjerne bringer videre.” (FrP-politiker)

Sentrale elementer og gode råd Kommunen som samfunnsutvikler Styrket lokaldemokrati Bedre endringsledelse Lederstøtte svært viktig Ansvar/tillit/trivsel/lavere sykefravær Bedret gjennomføringsdyktighet når utviklingsarbeidet skjer i et samarbeid