Statsbudsjettet 2011 – KS vurderinger Utfordringer for kommunene
Statsbudsjettet meldte behov i konsultasjonsmøter ,5 mrd i frie inntekter - demografi - Økte pensjonskostnader - Tilrettelegge for 3 pst driftsresultat – redusert gjeldsbelastning - Økt vedlikeholdsinnsats - Kollektivsatsing - Fullfinansiere barnehageløft - ”Smøre” nye kostnadsnøkler
Kommuneopplegget 2011 målt i forhold til RNB 2010, mrd kr Frie inntekter2,75 kommunene 2,55 fylkeskommunene 0,2 Tiltak finansiert over rammetilskuddet1,5 Øremerkede overføringer1,2 Gebyrinntekter0,2 Samlede inntekter5,7
KS’ vurdering av Kommuneopplegget 2011 Mrd kroner Vekst i samlede inntekter5,7 Vekst i frie inntekter2,75 Demografikostnader2,1-2,6 Pensjonskostnader (minimum)0,6 I tillegg økte rentekostnader 0,2 Forsiktig innstramming
Øremerkede tilskudd - 1,2 mrd Barnevern 0,24 mrd Ny giv, økt kval på ungd.trinnet 0,175 mrd Ressurskrevende 0,03 mrd Utviklingstiltak (HOD) 0,06mrd Rentekomp/investeringstilskudd 0,7 mrd Belønningsordning kollektivtransport0,07mrd Rus0,07mrd Div tilskudd som trekkes ut/legges inn-0,1mrd
Helse, pleie- og omsorg Investeringstilskudd til 2000 sykehjem/omsorgsboliger – forbedring av ordningen kan være aktuelt for å nå målet i omsorgsplanen 2015 på nye plasser 200 mill til nye samhandlingsprosjekter i stat og kommune –midlene smøres tynt ut over mange gode formål –sats heller på grunnleggende forutsetninger for å lykkes, slik som elektronisk samhandling – målt mot forventningene er 200 mill for lite Rus 70 mill til kommunale tjenester –for mange små tiltak –bør innlemmes i rammetilskuddet
Ressurskrevende tjenester KS er imot svekkelsen av tilskuddsordningen som kom i fjorårets statsbudsjett Utredning vist: hovedgrunnen til økte kostnader reell vekst i antall brukere og mer omfattende tilbud pr bruker KRD varsler at de vil vurdere ”ytterligere forbedring av kontrollen med ordningen”
Barnevern: Byråkratisk satsing 240 mill øremerket til stillinger i barnevernet – fordeles av fylkesmennene, etter søknad fra kommunene – ressurskrevende søknadsprosedyre Midlene kunne vært fordelt etter kostnadsnøklene - mer legitimt og langt mindre ressurskrevende KS hadde ønsket en mer helhetlig, målrettet satsing
Endelig rammefinansiering for barnehageområdet! Positivt med helhetlig ansvar via rammefinansiering, et forenklet finansieringssystem er en stor fordel Opprettholdelse av full dekning – private barnehagers adgang til opptak av barn uten rett er en utfordring KS og PBL har avtalt å utarbeide ny mønsteravtale for samarbeidsavtaler mellom kommuner og private
Present asjon | 2003 Lærertetthet i grunnskolen KS er kritiske til å lovfeste en ressursnorm i grunnskolen KS vil kreve en kostnadsberegning av en eventuell lovfesting Kostnadsberegning og utforming av en eventuell ressursnorm blir viktig sak i konsultasjonsordningen
Dialog om lokalkontorene i NAV KS er positive til dialog – men ønsker at resultat fra Forskningsrådets evalueringsprogram av NAV- reformen må være basis for dialogen Rapporten fra departementets ekspertgruppe om NAV mangler systematisk dokumentasjon om hvordan NAV og lokalkontorene fungerer
Infrastruktur – klart mest til staten Økningen i vedlikeholdsbudsjettet gjelder riksvegene - men 90 % av veiene er kommunale og fylkeskommunale KS mener at veksten i frie inntekter vanskelig kan gi rom for ekstra vedlikeholdsløft – Kostnadene i funksjonskontrakter for drift og vedlikehold øker dramatisk – burde resultert i en styrking av rammene til kommunesektoren Midler til rassikring er viktig for sikkerheten også i fylkesveinettet Belønningsordningen i byområder: KS er positiv til at det satses på kollektivtrafikk, men mener tilskuddet burde inngå i de frie inntektene
Gir statsbudsjett økt lokalt handlingsrom? Innlemming av øremerkede tilskudd går i riktig retning Finansiering av barnevernet går i gal retning Økonomisk er det ikke rom for nye satsinger, bedring i standard og dekningsgrad på tjenestene eller styrket vedlikehold, utover hva som kan oppnås gjennom effektivisering av driften Med strammere inntektsvekst og stigende renter framover – håndteringen av gjeldsøkningen vil måtte få økt fokus – veksten i driftsutgiftene må ned og nivået på investeringene må trolig reduseres
Utviklingen i statlig styring Sterk økning i antall veiledere og planer –Medvirkende årsak: opprettelse av (for eksempel) Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Nasjonalt Kunnskapssenter Flere individuelle rettigheter Overgang mot rammestyring, og fortsatt stor organisasjonsfrihet Økt vektlegging av tilsyn og kontroll Krevende å kostnadsberegne – ikke alltid kompensert Kilde: DIFI-rapport 2010:4
Konsultasjonsordningen Struktur : Fire faste møter hvert år Hensikt – bli enige om virkelighetsforståelse – redusere behovet for statlig detaljstyring Virkemidler –felles faglig analyse av status i kommuneøkonomien - TBU – involvering i kostnadsberegninger –bilaterale samarbeidsavtaler
KS Agder fylkesstyre om konsultasjonsordningen KS bør forsterke overfor staten behovet for langsiktighet i økonomien Det må være omforente løsninger mht finansiering av nye reformer Der nye reformer innebærer betydelig økonomisk usikkerhet, må det forberedes gode etterberegninger og korrigeringer. Endringer i forutsetninger som også får tilbakevirkende kraft er uakseptabelt.
Vurdering av resultatoppnåelse - kommuneøkonomien 2011 ….Et stykke på vei……. (+) …. Fortsatt langt å gå….. (-) - Demografi og pensjonskostnader - Netto driftsresultat 3 pst - Innlemming av øremerkede tilskudd - Vedlikeholdssituasjon bygg og veier - Forventet nivå på kvalifiseringsprogrammet ved innlemming - Finansiering av kollektivtransport i tråd med politisk vedtatte ambisjoner - Ingen større negative overraskelser (nye kutt)
Det fjerde faste møte 2010 Avtaler om velferdstjenester (kvalitet/tjenesteutvikling) Avtale om utvikling av barnevernsområdet Avtale om kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenestene Samarbeidsavtale om boligsosialt arbeid Avtaler om samhandling mellom ulike deler av forvaltningen Avtale om bosetting av flyktninger i kommunene Nasjonal rammeavtale om samhandling på helse- og omsorgsområdet Samarbeidsavtale om styrket samarbeid NAV og utdanningsmyndighetene