Nasjonale anbefalinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
Advertisements

Mål og bakgrunn for MLC Haakon Storhaug. Bakgrunn for MLC •Siden 1920 har ILO utviklet over 30 konvensjoner og samme antall rekommandasjoner for å regulere.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Landsomfattende Håndhygienekampanje
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Nytt internasjonalt helsereglement
NOIS – Veien videre NOIS-dag 25. april 2007 Overlege Bjørn G. Iversen, Folkehelseinstituttet.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Overenskomst mellom NHO/Abelia og LO/NTL
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Hygienesykepleier Liv Torvik
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011

1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Ansvarlig søkers rolle
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Prosjekt institusjonshygiene
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Dent-o-sept-skandalen Hva har vi lært?
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Ledelsens evaluering: krav til løpende forbedring Oversikt over lov, forskrift Definert ansvar og myndighet Bedre introduksjon for nyansatte Medarbeidersamtaler.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
v/seniorrådgiver Asbjørn Haugsbø
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Knut B. Kaspersen, fagdirektør, Datatilsynet 17. September 2012.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Retningslinjer for klinisk praksis
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
HÅNDHYGIENE Presentasjon av ny nasjonal veileder
Anbefale en strategi Ideer for morgendagen.
Gjennomføring av tilsynet
Ideer for i dag og morgendagen
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Gode alene – enda bedre sammen?
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Juristsamling - Ålesund
Standardisering av IT-virksomheten
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale anbefalinger Folkehelseinstituttets betraktninger SHE-dag 18. september 2003 Bjørn G. Iversen, overlege, Folkehelseinstituttet

Folkehelseinstituttet Statens smitteverninstitutt Fagorgan Ansvar for faglige veiledere Samordne smittevernråd nasjonalt

Anbefalinger Bør fylle hullet mellom lovverk og prosedyrer Skal ha god kvalitet har tradisjonelt vært gitt som faglige retningslinjer Retningslinjer for forebygging av kateterassosierte urinveisinfeksjoner Retningslinjer for håndhygiene Mange ulike utgivere

Anbefalinger - krav i dag Standardiserte, samordnet I samsvar med lovverk Basert på vitenskapelige undersøkelser Identifisere svake punkt Mulig å gjøre tilsyn og revisjon på bakgrunn av

Standarder Fordeler Ulemper Standard prosedyreutvikling Satt i et totalsystem Identifiserer kritiske punkter og grenser Evaluerbart (tilsyn og revisjon) Ulemper Utelater den faglige bakgrunnen med begrunnelse Virker statisk og initialt vanskelig tilgjengelig Eies av privat stiftelse

Retningslinjer og veiledere Fordeler Fleksibelt format Kan være brukervennlig Kan ta med rasjonalet for tiltakene Ulemper Kan mangle Krav til anbefalinger nevnt over Kan være tilfeldig utformet, ingen sikkerhet for prosedyren Stiller større krav til de som skal lage dem

Veiledere vs. standarder Begge er tid- og arbeidskrevende å utvikle Standardene er en etablert standard Prosedyrestandarder må inngå i en ”totalpakke” Veiledere er mer fleksible, men stiller derfor støtrre krav til ansvarlige Eierforhold

Veien videre Diskutere i fagmiljøet Helsemyndighetene (Hdep og SHDir) må ikke være uenige i det fagmiljøet kommer fram til Å velge prosedyrestandarder nå er å endre retningsvalg Nødvendig med stor grad av enighet i fagmiljøet dersom vi skal gå for standarder