Bruk av IKT i frivillige organisasjoner Tommy Tranvik, forsker, AFIN, 27.03.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra Arbeidsprogram til Årsmelding
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Informasjon fra styret. Året som gikk •Internett •E-postliste/diskusjonsforum •Henvendelser •spørreundersøkelse.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Alfhild - leder Østlandet
Dioleder-samlingen HS / Administrasjon - oppgaver, roller og arbeidsdeling.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Nesten lokallag av frivillige organisasjoner i Norge Anslagsvis 10 mill. medlemskap Verdiskapning i 2009: 98 milliarder kr Frivillig sektor er.
Presentasjon av NTL NAV
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Velkommen til Møteplass i LOL... leveranser til Ormen Lange er lagspill.
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Frivillige organisasjoner
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Ull/Kisa En positiv klubb for alle Fotball – Friidrett - Håndball – Idrettsskole VisjonVerdigrunnlag.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund Organiserer ca ansatte i Posten Norge A/S, DnB NOR ASA, BBS AS, Mirror Accounting AS, Bring Logistics.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Kommunikasjonsstrategi
Seksjonskonferansene
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rammer for og organisering av eForvaltningen
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Ad. oppsummering av FINF4001
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
25. desember 2018.
Arven etter ungdoms-OL
Engasjement og frivillig arbeid
Roller og ansvarsområder for styret i itSMF Norge Versjon: 30
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av IKT i frivillige organisasjoner Tommy Tranvik, forsker, AFIN,

Frivillige organisasjoner – kjennetegn og betydning: Uavhengig av stat og marked. Preget av statsvennlighet. Knytter borgerne og offentlige myndigheter tettere sammen. Påvirker utformingen og iverksettingen av offentlig politikk (på stats-, kommune- og fylkesnivå). Basert på frivillig og ubetalt innsats. Representerer viktige verdier og interesser i samfunnet. De fleste organisasjonene er demokratisk styrte. Mange har en hierarkisk-desentralisert oppbygning (juridisk selvstendige lokallag og regions-/fylkeslag).

Frivillig sektor i Norge – noen nøkkeltall: Mellom 8 og 9 millioner individuelle medlemskap. Frivillige organisasjoners totale driftsutgifter = ca. 3,7 % av Norges BNP. Halvparten av den norske befolkningen rapporterer at de hvert år deltar i aktiviteter arrangert av frivillige organisasjoner.

Studier av fire organisasjoner: Norsk Luthersk Misjonssamband (1891) – misjon, bistand og et stort innenlandsarbeid. Norsk Folkehjelp (1939) – bistand, minerydding og redningstjeneste. Norges Handikapforbund (1931) – interessepolitisk påvirkningsarbeid, diagnosearbeid og noe bistand. Attac Norge (2001) – politisk kampanjearbeid.

Tradisjonelt informasjons- og kommunikasjonsarbeid: Internt: rapporteringsrutiner (innsending av regnskap/årsberetning); medlems- og styremøter; regionssamlinger og landsmøter; ”emissærvirksomhet”; medlemsblad. Eksternt: offentlige markeringer og kampanjer; distribusjon av ”propagandamateriale” (brosjyrer, nyhetsbrev, osv.); bruk av lokale og nasjonale media (særlig aviser). Generelt: stor vekt på eksternt rettet arbeid; beskjeden informasjonsflyt mellom lokallag, regions-/fylkeslag og hovedkontoret.

E-forvaltning og e-demokrati i organisasjonene: E-forvaltning: bruk av IKT-baserte administrasjonssystemer (lønns- og personalsystemer, regnskap og økonomistyring, medlemsdatabaser, prosjektstyringsverktøy, arkivsystemer, osv.) for å bedre forvaltningskapasiteten, rasjonalisere driften, imøtekomme rapporterings- og profesjonaliseringskrav fra staten og styrke ledelsens mulighet til å styre virksomheten. E-demokrati: bruk av IKT (hjemmesider, diskusjonsforum, e-postlister og SMS-tjenester) for å øke medlemsdeltakelsen, utvikle nye interne møteplasser, styrke medlemmenes påvirkningsmuligheter og formidle informasjon til interne og eksterne aktører.

Organisasjonenes IKT-satsninger: Internettet, e-post, diskusjonsforum og ulike elektroniske forvaltningssystemer/databaser er for alvor blitt tatt i bruk i løpet av de siste 6-8 årene. Mer vekt på e-forvaltning enn på e-demokrati – Norges Handikapforbund representerer et visst unntak. Noe mer vekt på intern enn på ekstern informering og kommunikasjon – Attac Norge representerer et visst unntak. De store e-forvaltningssatsningene utløses av eksternt press (statlig lovgivning).

Hjemmesider og Internettet: Hjemmesider: tre målgrupper – egne medlemmer, ”den interesserte allmennheten” (jf. ideen om ”Attac- ambassadører”) og journalister/massemedia. Ingen egen webredaksjon: de samme personene har ansvaret for hjemmesidene, medlemsbladet og annet informasjonsmateriell. Hjemmesider og andre informasjonstiltak ses i sammenheng med inntektsarbeidet – blanding av journalistikk og markedsføring (jf. Norsk Folkehjelp). Hjemmesider/informering er like viktig for å skaffe penger som for å opplyse/påvirke allmennheten og myndighetene.

IKT og organisasjonsendring: Noe mer formalisert styring: formulering og bruk av IKT- strategier og handlingsplaner. Nye organisasjonsenheter: for eksempel IT-avdelinger og/eller kommunikasjonsavdelinger. Prioriteringsendring: mer penger investeres i systemer for egenadministrasjon (e-forvaltning). Teknologisk standardisering: de samme IKT-systemene og verktøyene brukes i alle deler av organisasjonene (unntak: lokallagene). Organisatorisk sentralisering: IKT-systemer anskaffes, driftes og vedlikeholdes ved hovedkontoret.

IKT og organisasjonsendring: Ny arbeidsdeling: oppgaver som regnskapsføring og økonomistyring overføres til hovedkontoret (jf. NLM). Større gjennomsiktighet: den øverste ledelsen får rask tilgang til oversiktlig og oppdatert informasjon om ulike deler av virksomheten. Bedre styringskraft: rask tilgang til informasjon gjør at ledelsen (i teorien) får bedre muligheter til å styre arbeidet. Begrenset medlemsmobilisering: Internettet, diskusjonsforum og e-postlister bidrar i moderat grad til økt medlemsdeltakelse og innflytelse (jf. Norges Handikapforbund). Rasjonalisering: vanskelig å finne belegg for.