Læringsperspektiver på design Tool 1100 forelesning 12/9-07 Annett Hillestad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Advertisements

Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
SOSIAL KAPITAL.
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Hva er Interaksjon Design?
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Teknologi og kompetanse
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Læringsperspektiver på design
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Internasjonale menneskerettigheter
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
Gruppeøving 8.mars Agenda Presentasjon av hjemmeoppgaver Endelig gruppeinndeling Elevator pitch Neste hjemmeoppgave.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Ulike perspektiver på læring
Forelesning Diskursanalyse
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Radio listening in Norway
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
Citations and citation databases
EiT Landsby.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Sequential control
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Læringsperspektiver på design Tool 1100 forelesning 12/9-07 Annett Hillestad

Plan for forelesningen Designbegrepet Donald A. Norman Normans hovedbudskap Sentrale prinsipper for god design Seven stages of action Handling - situert eller planlagt? Kort om ulike perspektiver på kognisjon og læring Diskusjon

Designbegrepet kan favne vidt Design som endring til det bedre: ”Everyone designs who devices a course of action aimed at changing existing situations into preffered ones. The intellectual activity that produces material artefacts is no different fundamentally from the one that prescribes remedies for a sick patient or one that devices a new sales plan for a company or a social welfare policy for a state." Fra H. Simon: The Science of the Artificial, MIT Press, Cambridge 1969 Design som en refleksiv samtale med situasjonen: "A designer makes things. Sometimes he makes the final product; more often, he makes a representation - a plan, program, or image - of an artefact to be constructed by others. He works in particular situations, uses particular materials, and employes a distinctive medium and language. Typically, his making process is complex. [...] Because of this complexity, the designer''s moves tend, happily og unhappily, to produce consequences other than those intended. [...] He shapes the situation, in accordance with his initial appreciation of it, the situation "talkes back," and he respondes to the situation''s back-talk." Fra D. Schön: The Reflective Practitioner, Basic Book, New York 1983

Mangfoldig praktisk teoretiker Design Guru: Fra Nasty Norman til Nice NormanBåde ingeniør og psykolog Apple-fellow En av grunnleggerne av the Cognitive Science Society En av grunnleggerne av the Nielsen Norman group Professor of Computer Science, Psychology, and Cognitive science at Northwestern University and Prof. Emeritus of both Cognitive Science and Psychology at the University of California, San Diego, where he was founding chair of the Department of Cognitive Science and chair of the Department of Psychology. He is a member of The Industrial Designers Society of America, and fellow of the Human Factors & Ergonomics Society, The American Psychological Association, the American Psychological Society, the American Academy of Arts and Sciences, the Association for Computing Machinery (ACM), and the Cognitive Science Society. He has been a Fellow at the Center for Advanced Studies in the Behavioral Sciences (Stanford). Webside:

Normans hovedbudskap i DOET/POET 1.”It is not your fault!” 2.Viktige design prinsipp: conceptual models, feedback, constraints, affordances 3.Rettesnor for forståelse - observasjon; oppfordring til å se og å observere

Sentrale prinsipper for god design - DOET Conceptual models – brukerens indre (mentale) modell av hvordan noe egentlig henger sammen. Ofte feilbarlig, og ofte uten samsvar med hvordan designeren har tenkt. Feedback. Tilbakemelding. Har det skjedd noe? Constraints. Begrensninger. Ikke bare negativt… Affordances. Å synliggjøre en mulighet. Tillate. Gi.

Seven stages of action Mål Verden HandlingsintensjonEvaluere sanseinntrykkene Tolke sanseinntrykkene Sanse verdens tilstand Handlingssekvens Gjennomføring av handlingssekv. Mål

Handling - situert eller planlagt?

Noen ulike begynnelser: Fremveksten av det moderne psykologifaget Pavlov og hundene hans B.F. Skinner - ekstrem utvikling av behaviourismen Sigmund Freud - andre problemer og andre metoder

Det etterhvert dominerende synet på kognisjon og læring Cognitive Science (flere retninger) trer frem som kritiker av, og arvtaker etter behaviourismen Metafor: Mind as a computer/Mind as a brain Interesse for AI (artifical intelligence) Metodesyn Men: læringsparadokset - hvordan lage strukturer som er mer komplekse en seg selv?

Vygotsky - en annen begynnelse Overskrider dualismen mellom individ og omgivelser Medieringsforholdet Artefakter Høyere og lavere psykologiske prosesser Internalisering Sonen for den nærmeste utvikling

Debatten i et nøtteskall Sentrale stridstema Overføring av læring Individets rolle Tilegnelsesmetaforen og deltakermetaforen

Læring - ulike nivåer Learning 1 - stimuli-respns forhold, fakta Learning 2 - reglene som styrer Learning 3 - overskridene læring Kilde: Videointervjuet med Yrjö Engeström, spørsmål 3 om expansive learning

Aktivitet/virksomhet ulike nivåer Operasjoner Handling Aktivitet/virksomhet

Diskusjon Kan Norman brukes til å kaste lys over læring? På hvilken måte? Eventuelt hvorfor ikke? Hva slags læring (nivå av læring) er relevant i forhold til deres rapporter? Hva slags handlinger (nivå) analyserer/kommenterer dere? Eksempler på problemstillinger hvor Norman ikke strekker til?