Skolepolitiske visjoner Skolelederkonferansen 2002,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,
Advertisements

Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
1.
Lokal arbeidstidsavtale
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Innledning ved BioHus konferansen
Innhold Innhold Side 1.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
v/Jan Gilje NLA Høgskolen
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Utskrift av presentasjonen:

Skolepolitiske visjoner Skolelederkonferansen 2002, 14. 10 Skolepolitiske visjoner Skolelederkonferansen 2002, 14.10.02 Kristin Clemet

Visjon: Høy kvalitet i hele utdanningssystemet - en av verdens beste skoler En skole som gir alle muligheten til å utnytte sine evner og realisere sitt talent, uavhengig av bakgrunn. En skole som gjør Norge til en kunnskapsnasjon i fremste rekke, og som bidrar til å trygge vår velstand og velferd. En skole basert på tillit til at lærere, skoleledere, foreldre og elever vet best hvordan skolen skal styres - innenfor nasjonalt fastsatte mål.

En god skole Tilgjengelig for alle Høyt utdanningsnivå Gratis utdanning God kapasitet Spredt tilbud Høyt utdanningsnivå Over 95 prosent begynner i videregående opplæring - relativt lite frafall Høy kvalitet - på læringsutbytte og -miljø Kvalitetsreform i høyere utdanning

Grunnopplæringen - status Høy ressursbruk Middels kvalitet på læringsutbytte Problemer med læringsmiljø - fysisk og psykososialt Middels/lav brukertilfredshet

Ressursinnsatsen i norsk skole er høy Utgifter pr elev - barneskolen 1998, PPP* justert i US$ Utgifter pr elev - ungdomskole og videregående skole 1998, PPP* justert i US$ OECD gjennomsnitt OECD gjennomsnitt * Purchasing Power Parities Kilde: OECD, Education at a Glance

Ressursinnsatsen har økt sterkt i grunnskolen Totale utgifter Milliarder Utgift / elev Tusen Utgift / klasse Tusen Note: Alle tall i 1999-kroner

Utgifter pr. elev varierer mellom kommunene Kr / elev, 1996 25-30 35-40 45-50 55-60 65-70 75-80 85-90 80% av elevene bruker mellom 30,000 og 45,000 pr. år. Antall elever 80% av elevene Kilde: Lars Erik Borge og Ivar Pettersen; Likeverdig skoletilbud og kommunale inntekter (data fra kommuneregnskapene)

Hvorfor er ressursinnsatsen høyere enn i andre land? Geografi/skolestruktur? Integrering av ressurskrevende elever? Høy lærertetthet?

Driftsutgifter etter skolestørrelse

Hvorfor er ressursinnsatsen høyere enn i andre land? Den høye ressursinnsatsen skyldes i liten grad geografi og integrering. Den høye ressursinnsatsen skyldes i hovedsak at Norge har høy lærertetthet. OECD har gjennomsnittlig 40 - 50 prosent flere elever pr. lærer enn Norge. Det er bra - og et godt utgangspunkt for forbedring!

Kvaliteten i norsk skole er middels sammenlignet med andre land Gjennomsnittlig skår for 15-åringer OECD Kilde: PISA

Nesten en femtedel har store lesevansker 15-åringer med store leseproblemer (%) Kilde: PISA

De som starter i høyere utdanning kan stadig mindre matematikk ”På Dahl skole er det 135 jenter og 115 gutter. Hvor mange prosent er jenter ?” Andelen studenter som svarte riktig på denne oppgaven: ing. siv.ing. lærere 1999-undersøkelsen 68 85 53 2000-undersøkelsen 58 67 45 2001-undersøkelsen 55 64 33 Kilde: Norsk matematikkråd

Dessuten: Store kjønnsforskjeller Stort sprik mellom sterke og svake elever Disiplinproblemer Få og dårlige læringsstrategier

Har enhetsskolen lyktes med utjevning på bakgrunn av geografi/bosted? økonomi? kulturell hjemme-bakgrunn? Enhetsskole - eller forskjellsskole?

Hva er kvalitet? Kan likhet og kvalitet kombineres? Er det riktig (bare) å fokusere på ”nyttefag”/basisfag? Har norsk skole andre kvaliteter, som ikke kan/bør måles?

Hva påvirker resultatene? Mer ressurser? Bygninger, læremidler, IKT? Klassestørrelse? Antall elever pr. lærer? Lærernes formelle utdanning?

Ressurser og læringsutbytte (PISA)

Eksamenskarakterer og ressursinnsats i grunnskolen Kilde: KOSTRA/LS

Asbjørn Birkemo, 2002: Variasjoner i ressursbruk forklarer mindre enn én prosent av variasjonene i resultater

Vi bør bruke mye ressurser på norsk skole, men uansett ressursnivå: Kan vi utnytte ressursene bedre?

Hva påvirker resultatene? Elevenes kulturelle hjemme-bakgrunn Elevenes evner og motivasjon Undervisningen

Hva virker? Kompetente, motiverte og ambisiøse lærere Desentralisering og selvstyre Valgfrihet

Læreren - skolens viktigste ressurs ”I den iltre diskusjonen som bestandig raser om reformer og bøker og bygninger og karakterer, glemmes det i forbløffende grad hvor viktig en lærer kan være. (…) Spør hvem som helst - det er læreren man husker fra skolen. Ingenting kan danke ut en lærer som inspirerer. Ingenting - absolutt ingenting - kan erstatte utstrålingen fra et entusiastisk menneske.” Jan Kjærstad - ”Oppdageren”

Sammenheng læringsutbytte og selvstyre for skolene

Eksempler på statlig styring i Norge Forhandlingsansvaret Arbeidstidsavtalen Fag- og timefordeling Klassedelingsregler Kompetansekrav til rektorer/lærere Læreplaner med krav til metoder og aktiviteter (pedagogiske moteretninger?)

Komplisert arbeidstidsavtale Ett lærerårsverk er 1687,5 timer, hvorav Ca. 36 - 58 prosent leseplikt (=undervisningsplikt) - varierer med skoleslag/fag 150 timer til annet arbeid på skolen (=rektors styringsrett) 37,5 timer til etter- og videreutdanning Resten er ubundet tid (for- og etterarbeid) Mer tid på skolen? Forsøk evalueres

Brukertilfredsheten større i Sverige og Danmark: ”….valgfriheten (i Sverige) er et incitament for foreldrene til å skaffe seg kunnskap om den enkelte skole og om skoleetaten lokalt.” Helgesen, 2000

Hva må gjøres? Noen synspunkter: Skolen må styres nedenfra - ikke ovenfra - innenfor nasjonalt opptrukne mål Skolens viktigste ressurs er lærerne og skolelederne: Frihet og ansvar Skolen er til for brukerne: Innflytelse, innsyn og valgfrihet

1. Kompetanse Ny lærerutdanning Mer målrettet etter- og videreutdanning ”Rektorskole” og mastergrader i skoleledelse Individuell lønnsfastsettelse Kompetente eiere og arbeidsgivere

2. Kvalitetsvurdering Kunnskap om kvalitet Inspirasjon til forbedring Grunnlag for valg

Kvalitetsportal Ressurser Miljø og motivasjon Læringsutbytte: Nasjonale kartleggingsprøver

Ny meningsmåling: ”Regjeringen har igangsatt et arbeid for at alle landets skoler skal kunne måles i forhold til hva som læres, hvor store ressurser skolene har og hvor godt miljø det er på hver enkelt skole. Det betyr at skolene kan rangeres i forhold til hverandre. Synes du dette er: Et svært dårlig tiltak 11 pst Et ganske dårlig tiltak 17 pst Et ganske godt tiltak 49 pst Et svært godt tiltak 17 pst Vet ikke 6 pst

3. Lover/regler og avtaler Omfattende forsøksvirksomhet (evalueres) Forenkling/fjerning av lover og regler Forenkling av arbeidsavtalen

4. Finansiering av skolene Mer forutsigbart og kvalitetsfremmende finansieringssystem Rettferdig finansiering av offentlig vs. frittstående skoler Incentivbaserte systemer - bonus- og demonstrasjonsskoler

5. Mangfold og valgfrihet Friere skolevalg? Ny lov om frittstående skoler

6. Kvalitetsutvalget for grunnopplæringen 12 eller 13 år? Alder for skolestart ”Lek eller lær”? Matematikk og annet fremmedspråk Organisering av skoledagen Fag- og timefordeling Fagopplæringen - forholdet mellom teori/praksis Hjem/skole: Samarbeid og grenser

7. Læringsmiljø Lov om fysisk arbeidsmiljø og ”mobbelov” Anti-mobbeprogram til alle skoler Skolereglement Manifest mot mobbing

8. Nye læreplaner Enklere Klarere mål Mindre detaljstyring av aktiviteter og metoder

Norsk skole - hva må gjøres? Kunnskap om kvalitet Forventninger og krav til resultater Kompetente, engasjerte og ambisiøse lærere Kompetente skoleledere og -eiere Handlefrihet og incentiver til forbedring

Ledelse i skolen Gå foran og midt i Ansvarsbegrepet i offentlig sektor Påvirkningsmuligheter Mål- og resultatorientering Ansattes medbestemmelse/medinnflytelse Lokale variasjoner Pedagogikk/administrasjon Åremål Ledelse som fag

Stortingets flertall om rektorkompetanse: ”… lederteamet ved den enkelte skole samlet må ha tilstrekkelig fagkompetanse, pedagogisk kompetanse og lederkompetanse, herunder kompetanse i økonomi og personalledelse.”

Hva sier skolelederne selv? 56 pst. bruker mindre enn 80 pst av tiden til ledelse 55 pst. opplever lojalitetskonflikter 74 pst. har ikke tilstrekkelig kontorbemanning 85 pst. har ikke lederavtale med kommunen 47 pst. har ikke hatt vurderingssamtale med kommunen 55 pst. mener at (kommune)politikerne ikke er opptatt av skolens innhold 68 pst. mener at politikerne mangler kunnskap om skolen 40 - 90 pst. mangler rutiner for å følge opp gode lærere, dårlige lærere, nyansatte

Hva sier skolelederne selv? forts. 68 pst. oppgir at lærere ansettes på basis av asiennitet/utdanning 32 pst. oppgir at lærere ansettes direkte av kommunen 30 pst. mener det ikke er deres oppgave å observere lærerne 60 pst. mangler formell lederutdanning

Foredraget finner du på ”Skolen vet best!” Foredraget finner du på www.ufd.dep.no