Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet(1972-73) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Pedagogisk analyse.
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
- roller og forventinger
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Sosiologi i barnehagen
Veiledet lesing Mørkved skole
8 Mål og strategier Påstandene:
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Introduksjon til systemutvikling
Kravanalyse og spesifikasjon
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kvalitet i systemutvikling og bruk Forelesning IN
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Software Requirements Elicitation
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Kvalitative og kvantitative metoder
Teknologi og kompetanse
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Identifisere behov – og etablere krav
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Testing, måling og forskningsdesign.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
1 Systemering In 140 forelesning nr. 2 Sommerville kap. 3.
FINF- H -05, 08 september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 8. september Systemutvikling –III: Utvikling av vev-tjenester Temaer: Systemutvikling.
DRI2001 h04 - Forelesning Arild Jansen 1 Systemutviklingsarbeidet – et overblikk DRI2001 forelesning Hva er systemutvikling (SU)
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Forskningsopplegg og metoder
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Brukbarhetstesting og feltstudier
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Utskrift av presentasjonen:

Brukermedvirkning In 140 Forelesning

Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven §12 UTOPIA prosjektet( ) Aksjonsforskning I dag: stor enighet i software industrien at brukermedvirkning er viktig

Hvorfor brukermedvirkning? Det er brukernes arbeid som skal støttes vha. IT Problemdefinering en viktig del av systemutviklingsprosessen –Brukere har ofte motstridende behov –Perfekt teknisk løsning, men for galt problem Gjensidig læring mellom bruker og utvikler –Brukere må lære om IT –Utviklere må lære om problemområdet –Flere perspektiver Eierskap til systemet Prosess like viktig som produktet

Betingelser for brukermedvirkning Relasjonen til brukerorganisasjonen –Leverandør av hyllevare –Konsulent –Intern utvikling Systemutvikleren er selv ofte brukeren Grad av usikkerhet –Rutine, problemløsning og problemdefinering

Brukermedvirkning kun ved utforming av kravspesifikasjonen er ikke nok Krav.spek er ofte ikke presis nok Detaljer krever kommunikasjon med brukerne Krav endres Vi gjøre feil Vi lærer Andre løsninger er billigere og bedre Analyse, design og implementering påvirker hverandre

Systembeskrivelser med eller for brukere Systembeskrivelse for brukere degenererer lett til reklame Systembeskrivelse med brukerne er en gjensidig læringsprosess –Krever en sosio-teknisk tilnærming –Unngå abstrakte diskusjoner Prototyping Bedriftsbesøk Demonstrasjoner Veggraf

Systembeskrivelser med brukere Gjensidig kunnskapsoppbygging Tekniske spørsmål ses konsekvent i relasjon til brukernes arbeid og organisasjon Veksle mellom generelle beskrivelser av arbeid, spesifikke beskrivelser av systemet og relasjonen mellom dem Skape konkrete forestillinger om systemet og bruken av systemet

Eksperimentell systemutvikling Analyse og design bør utføres i gjensidig samspill Prototyping –Formålet med prototypen –Hvem evaluerer prototypen? Systemutvikleren, representanter for brukerne, eller alle brukerne? –Gir brukerne reel mulighet til å påvirke systemet

Eksperimentell systemutvikling(2) Problemer og fallgruber: –Vanskelig å styre prosjektet –Vanskelig å styre forventninger til brukerne –Bruk og kast–prototype blir endelig (del)system –Tidlig prototype kan føre til blindhet i forhold til andre systemer

Bruk av ulike perspektiver Bruk av en metode innebærer et bestemt perspektiv Konfliktperspektiv eller harmoni Databaseperspektiv Kommunikasjonsperspektiv Verktøyperspektiv Fugleperspektiv eller personperspektiv

Perspektiv Noe vi anvender når vi forholder oss til et fenomen Tre vesentlige egenskaper –Ståsted –Seleksjon –Tolkning De er viktig at vi bruker ulike perspektiver i systemutviklingsprosessen (eks. database og kommunikasjonsperspektiv)

Valg av samarbeidsform Samarbeidsform bør bestemmes ved prosjektetablering (men revurderes ut i fra situasjoner som oppstår) Rutine-, problemløsning-, eller problemdefineringssituasjon? Risikovurdering

Samarbeidsformer - 1 Samtaler og intervjuer med brukere –Strukturerte eller ustrukturerte –Idemyldring –Forutsetter at brukerne vet hva de vil –Billig teknikk

Samarbeidsformer - 2 Studere kjent system –I en annen organisasjon eller en annens leverandørs system –Krav utformes ut i fra disse systemene –Forutsetter at krav til funksjonalitet er kjent

Samarbeidsformer – 3 Systematisk analyse av arbeidssituasjon og designforslag –Mulighet for nytenkning –Forutsetter gode abstraksjonsevner til brukerne og gode kommunikasjonsevner hos utviklerne –Kan være kostbar –Bygger på idealet av en rasjonell systemutviklingsprosess

Samarbeidsformer – 4 Eksperimentell systemutvikling/prototyping –Håndterer usikkerhet

Teknikk for valg av samarbeidsform Trinn 1: Definer situasjonen Trinn 2: Karakteriser situasjonen Trinn 3: Vurder usikkerhet Trinn 4: Velg PRIMÆR samarbeidsform Kvalitativ vurdering, ikke kvantitativ

Trinn 1: Definere situasjonen Hva er problemområdet for prosjektet? Hvilket system skal utvikles? Hvem er brukerne av det nye system? Hvem er systemutviklerne?

Trinn 2: Karakterisere situasjonen Problemområdet: (Svaralternativ: ja,nei kanskje) –Finnes det en brukbar beskrivelse av problemområdet? –Er problemområdet stabilt? –Finnes det fastlagte prosedyrer/rutiner? –Er dataene stabile? IT-systemet –Anvendes IT-systemet utelukkende på lavere nivå i organisasjonen? –Er systemet enkelt å forstå?

Trinn 2 forts. Brukerne: –Er brukergruppen homogen? –Har brukerne abstraksjonsevne? –Har brukerne erfaring med oppgavene i problemområdet? –Har brukerne erfaring med tilsvarende edb-systemer? –Har brukerne erfaring med systemutvikling? Systemutviklerene: –Har systemutviklerne kjennskap til oppgavene i problemområdet? –Har systemutviklerne erfaring med utvikling av tilsvarende systemer? –Har systemutviklerne analyse- og designerfaring?

Trinn 3: Vurdere usikkerhet Eksistens og stabilitet av krav til systemet Evne hos brukerne til at formulere krav Evne hos systemutviklerne til å frembringe og vurdere krav:

Trinn 4: Velg primær samarbeidsform Situasjoner: Rutine Problemløsning Problemdefinering Samarbeidsform: Uformell samtaler Analyse av kjent system Systematisk analyse Eksperimentell utvikling Lav usikkerhet Høy usikkerhet