Kontraktsmessige utfordringer ved OPS Behov for standardkontrakt for OPS og samspill i prosjekteringsfasen? Advokat Ottar F. Egset.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Advertisements

Ledelsesinformasjonsystem
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
ISO Veiledning i Samfunnsansvar: Guido Guertler, ICC-observatør og NORMAPME-ekspert til ISO/TMB WG Social Responsibility;
Lydlogg Jakten på lydloggen fra: Politi Brann Sjukehus Avinor Private kilder. Nødtelefoner Private Telenor Kystradio som har nnødsamtaler.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
SOSIAL KAPITAL.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Finansiering av klimatiltak i utviklingsland: Hva er nødvendig?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Made by:. Det var en gang… Kristiansand hadde behov for et moderne svømme- og badeanlegg. Kommunen utlyste en konkurranse – utfordret private aktører.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Bruk av klimabegreper i markedsføring
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Internprising F. Zimmer V06.
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Trondheim 19. juni 2015 Norges Bank og økonomiske utsikter.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
IPv6 in the Norwegian public sector
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Meta-analyser og systematiske oversikter
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Endringer, læring og robusthet
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
Skattemessig eierskap til uregistrerte immaterielle eiendeler ved anvendelse av skatteavtalebestemmelser basert på art 9 i OECDs Mønsterskatteavtale Bergen,
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Design driven Innovation Programme (DIP)
Skipskontroll og klassifikasjon
The Gains from International Trade
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
SRPP Guidance in Norway
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Product list and key numbers
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Dynamisk DNS registrering for Windows 10
Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Kontraktsmessige utfordringer ved OPS Behov for standardkontrakt for OPS og samspill i prosjekteringsfasen? Advokat Ottar F. Egset

a)Ingen norsk standardkontrakt er utarbeidet b)Hvorfor ikke? i.OPS er ikke et entydig begrep eller bare en type kontrakt; (Vista Analyse AS, rapport 2008) ii.BOT (build, operate, transfer) iii.BOOT (build, operate, own, transfer) iv.DBFO design, build, finance, operate) v.DCMF (design, construct, maintain, finance) vi.BLT (build, lease, transfer) Fellestrekk; det private driver prosjektet og er ansvarlig for finansiering, design, utvikling og drift. Ulikheter; når det private trekkes inn, fordeling av oppgaver og ansvar, risikofordeling mellom partene, finansiering og eierrettigheter underveis og ved avslutning av prosjektet. c)OPS kan omfatte svært ulike type prosjekter i.Store infrastrukturprosjekter (vei) ii.Byggeprosjekter (skole, helse) d)Relativt nytt som begrep/kontraktsform innen jussen, selv om det har vært mange offentlig private prosjekter tidligere Ingen standardkontrakt for OPS

Samspillkontrakter/partnering a)OPS har mange likhetstrekk med samspillkontrakter/partnering; b)Samspillkontrakter er gjerne entrepriser der aktørene samarbeider om utvikling av prosjektet – og gjerne fram til utførelse i.– «en variant av OPS», Vistarapporten 2008 i.Felles målsetting, insentiver, dialog, tillitt og åpenhet, tidlig involvering ii.En samarbeidsform/åpen bok iii.Gjennomføringsmodell med målpris iv.«Verdiskapende samspill» (Veidekke) c)Finnes mange varianter. Ingen standardkontrakt er utarbeidet

Ulike modeller – ulike behov = ulik regulering a)Fordeling av oppgaver og ansvar b)Risikofordeling c)Finansiering og sikkerhet d)Betalingsmekanismer e)Straffemekanismer f)Hva skjer ved avtalens utløp g)Store og små prosjekter h)Brukermedvirkning/leietakere i)Endringer og oppdateringer etter overtakelse

Fordeler og ulemper ved standardisering av OPS-kontrakter a)Create a common understanding among agencies about the risks and key considerations to address in a PPP Contract; b)Reduce the time and costs of negotiating PPP Contracts; c)Create a tool to help standardize basic provisions, to the extent possible, within PPP Contracts. d)Forenkler anskaffelsesprosessen, forutsigbarhet, konsentrerer innsatsen om sentrale emner Ulemper a)Dekker ikke individuelle behov, b)ikke reelle forhandlinger mv c)Behov for “skreddersøm”

Hva har vi i dag? Viss praksis som har utviklet seg i de byggprosjektene en har hatt Tredelt system; Utviklingsfase, prosjektering i forprosjekt, bygging og drift 1.Avtale om rettigheter og forpliktelser i forprosjekt og byggefasen 2.Leieavtale og driftsavtale fra overtakelsen 3.Festekontrakt til tomten Modellen er basert på kjente standarder; totalentreprise og leiekontrakter for næringsforhold med nødvendige tilpasninger. Absolutt noe å bygge videre på. Initiativ er tatt for å standardisere. Standard Norge og andre. Veiprosjektene i.Spesialtilpassede kontrakter ii.Preget av at det er store prosjekter som krever store ressurser

Hva gjør vi? a)Standardkontrakt(er) bør utarbeides b)Forskjellige modeller til forskjellige behov c)Standardkontrakter i Storbrittania; transaksjonskostnadene faller som følge av standardiserte anskaffelsesprosedyrer for OPS-prosjekter og OPS-kontrakter

I Storbritannia ble det før jul 2012 introdusert «A new approach to public private partnerships». Formålet var å forbedre OPS. Den nye tilnærmingen går under betegnelsen PF2. Flere veiledninger og retningslinjer er gitt. Det er også gitt en guidance/policy document, «Standardisation of PF2 Contract» (beregnet på prosjekt over £ 50 mill) hvor formålet er å angi metode for strukturering av PF2 kontrakter, allokere risiko mellom offentlig og privat sektor samt fremme forståelsen av modellen i markedet angi detaljerte bestemmelser til kontrakter, både «skal-bestemmelser» og anbefalte bestemmelser forbedre eksisterende standarder og utarbeide standard maler om service, betalingsmekanismer, aksjonæravtaler redusere tid og kostnader i forbindelse med anskaffelsen ved å tilby en standard gjennomføringsmetode uten lange og kostbare forhandlinger.

treasury.gov.uk/infrastructure_ppp_contractual.htm

PF2 Det vil føre for langt å gå inn på alle forslagene, men noe kan nevnes; Større transparency; Fleksibilitet; redusere omfang av tjenester OPS-selskapet skal levere og slik at soft-services beholdes av det offentlige Stykkpris på enkelte vedlikeholdstjenester som kan tas ut og inn av kontrakten Årlig revisjoner av servicenivå Bedre balansert risikofordeling; – Det offentlige tar større risiko Endring i lovverket i driftsfasen Grunnforhold; grunnen skal dokumenteres mht grunnforhold og forurensning Endring i forsikringspremie Risiko for etterspørsel hos det offentlige Delivering value for money – Public sector equity – Bindende fremdriftsplaner og hurtigere ansakffelse Ca. 400 sider med veiledning og klare og konkrete råd til strukturering av kontrakten og dets innhold, kontraktsbestemmelser etc.

Eksempel på råd/veiledning 13.5 LATENT DEFECTS RISK The issue of who should bear latent defects risk in Assets transferred to the Contractor by the Authority should be addressed on a project specific basis as it depends on the type of Assets involved In transferring latent defects risk from the Authority to the Contractor in respect of existing buildings, particular issues will arise where: · the relevant building is large and/or complex; · there is any significant doubt as to the building’s structural stability; or · the Project involves minor additions to an existing building, and it may prove better value for money for the Authority to agree to share such risks with the Contractor. Ordinarily, where land is concerned, ground conditions risk should be borne by the Contractor (with the benefit of surveys provided to it which it can rely on). Where however it is not feasible to get surveys done (e.g. where it is not possible to survey for contamination under the footprint of a building or to check for possible contamination coming onto the Site from an adjoining property not owned by the Authority) it may be better value for money for the Authority to bear or share such risk.

Eksempel på «required drafting»

Eksempel på konkrete bestemmelser (required) Maintenance The Contractor shall ensure on a continuing basis that at all times its maintenance and operating procedures are sufficient to ensure that: (a) the Service is continuously available as required by this Contract; (b) subject to any relaxation in standards agreed in accordance with Clause (Accelerated or Deferred Maintenance), the Assets are kept in good structural and decorative order (subject to fair wear and tear) in accordance with this Contract; (c) it can maintain the design intention of the Assets to achieve their full working life;1 and (d) subject to any relaxation in standards agreed in accordance with Clause 9.6 (Relaxation of Handback Requirements),the Assets are handed back to the Authority on the Expiry Date in a condition complying with the requirements of this Clause The Contractor shall undertake routine repair and maintenance of the Assets in accordance with a Schedule of Planned Maintenance which has been approved by the Authority.

OPPSUMMERING Det er klare fordeler med at det utarbeides en standardkontrakt for OPS-prosjekter, i alle fall mindre prosjekter for bygg. Alternativt kan det lages en veiledning til hvordan man strukturer slike prosjekter med enkelte konkrete eksempel på viktig bestemmelser. Standardisering og forenkling må til for at terskelen ikke skal bli for høy – ikke minst for oppdragsgivere med begrensede ressurser.

/ Ottar F. Egset Mobil: