Studieweb, Elisabeth Josefine Lackner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Foreldremøte om videregående skole
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Økt omsetning, økt lønnsomhet og
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for Vg Resultater/fullført og bestått Karriereveiledning Eksamensperioden Møte m/kontaktlærer Fagvalg.
Studentrekruttering til UiO Situasjon & tiltak, kommunikasjon med søkere VELKOMMEN! Velkommen; utrolig flott at dere er interesserte i rekruttering av.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Lions Røde Fjær 2015 Lions Norges største og viktigste oppgave i tiden fremover.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Oversikt søkertall Studentrekruttering til UiO Arbeidsgruppe med STA, SV, HF, UV, OD våren 2011 Kilder: Samordna opptak, NIFUSTEP, Søkerundersøkelsen,
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Nettredaksjonsmøte 8. mai 2013 Lenker frå studieprogram til Vi forsker på – fungerer det?
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Idrettsfag Foreldremøte Oslo kommune Utdanningsetaten Persbråten videregående skole.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Gro Maastad, studieveileder
Det personlige møtet: Skolebesøksordningen ved MN-fak.
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Kampanje uke SMART Bedrift Internal /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Studieweb 3. april 2014 Utvekslingssidene på uio.no - oppsummering.
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Velkommen til Studieorienteringsdag! : Dine muligheter : Studentene forteller : Pause : Velg ett studiested.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Søkertall til UiO 2016 Kilde: Samordna opptak (SODA)
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Hva gjør vi, hva bruker vi og hva er effekten?
En undersøkelse blant søkere til Universitetet i Oslo 2015
Rekruttering av underrepresentert kjønn
Evaluering av rekrutteringstiltak
Kunnskap rett fra kilden
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Rekrutteringskampanjen 2015
Elisabeth J. Lackner, AF/SKS
Søkertall til UiO 2016 Elisabeth J Lackner
Kommunikasjon og rekruttering
Åpen dag 2017 Evaluering.
Evaluering av UiOs studiekatalog
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Resultater fra fokusgruppe og spørreundersøkelse
Brukerundersøkelse, vår 2017
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Nettverk for studentrekruttering
Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter?
Rekruttering internasjonale studenter
Rekruttere elever til å lage innhold
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Studieweb, 13.11.14 Elisabeth Josefine Lackner Studentrekruttering til UiO Studieweb, 13.11.14 Elisabeth Josefine Lackner

«UiO skal tilby utdanninger som tiltrekker seg studenter som har forutsetninger for, og som engasjeres av studier ved et fremragende forskningsuniversitet. « «… skal sikre en god rekruttering av unge med minoritetsbakgrunn og møte utfordringene knyttet til studier med unormalt skjev kjønnsfordeling.» «… skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag.» UiOs Strategi 2020

Mål med med studentrekruttering Gi et riktig og godt bilde av UiO # 1 i Norge, grensesprengende, solid, inkluderende, mangfoldig, bredde & spiss Informerte studievalg > gjennomstrømning Øke andel førstevalgssøkere pr. studieplass (nasjonalt) Rekruttere enda flere søkere rett fra videregående Sikre rekruttering fra minoritetsbakgrunn Bidra til god kjønnsbalanse Økt rekruttering til realfag og lærerutdanning > Fremstå som beste alternativ > Helhetlig og koordinert rekrutteringsinnsats

Førstevalgssøkere til UiO, antall Kilde: Samordna opptak 2014

Nasjonale søkerandeler, kval søkere/studplass Kilde: Samordna opptak 2014

Førstevalgssøkere/plass, UiO For få søkere > dårlig inntakskvalitet > frafall > mister midler Kilde: Samordna opptak 2014

Kvalifiserte 1. valgssøkere/studieplass < 1 søkere/studpl = 14 studieprogrammer mellom 1 og 2 søkere/studpl = 47 studieprogrammer mellom 2 og 3 søkere/studpl = 17 studieprogrammer mellom 3 og 10 søkere/studpl = 15 studieprogrammer > 10 søkere/studpl = 1 studieprogram 94 søknadsalternativer etter vgs Kilde: Samordna opptak 2014

Hva påvirker (UiOs) potensielle studenter? Upåvirkbare faktorer sosio-økonomisk bakgrunn, bosted, arbeidsmarked, (media), lærere, venner, stakeholders UiOs rekrutteringstiltak web, messer, skolebesøk, sosiale medier, studiekatalog, Åpen dag, muntlig kommunikasjon, reklame

Studentrekrutteringstiltak sentralt Kontakt med skolen og elever 270 sentrale skolebesøk i regi av Universitetsturneene Titalls skoleklasser som besøker UiO årlig Oslo-skolen: Mangfold i Fokus i Akademia (MiFA), Hersleb & Blindern Utdanningsmesser 13 utdanningsmesser gjennom Ta utdanning årlig Mindre messer på skoler Muntlig kommunikasjon og veiledning Knutepunktet, infosentrene, institutt. Omvisning Åpen dag: (2000 elever besøker UiO 2. torsdagen i mars) Studiekatalogen (opplag 35 000) Reklamekampanje www.facebook.com/UniOslo Synlighet på uio.no januar til april! ALT leder til programsidene!

Spørsmål: Hvilken informasjonskilde var den viktigste for deg da du bestemte deg for hvor du helst vil studere? Web er viktigst! Kilde: Søkerundersøkelsen for UiO, OpinionPerduco 2013

1.januar-15.april Hvert 7. besøk på uio.no er på program- sidene (2 av 14 mill besøk totalt) 15.3-15.4: 660 000 besøk på program- sidene! Nett er den viktigste informasjonskanalen! Rammene ligger der. MÅ fylles med godt innhold. Sidene blir ikke bedre enn innholdet vi får fra programmene. 15. mars - 15. april: Programsidene har totalt 660 000 besøk. De høyest besøkte programsidene 15. mars - 15. april: Jus: 27 000, Lektorprogrammet: 21 000, Medisin: 18 000, Kriminologi: 15 000

Hvordan få til gode programsider? 1. Forbedre kjerneinnholdet For eksempel: Pedagogikk/Teach 1st/elektronikk & data) 2. Utvikle sidene Film (viking and medieval studies) Karriereintervjuer (psykologi/elektronikk&data) Nyheter fra fagfeltet (ex. klinisk ernæring) Blogg (ex. estetiske studier og musikkvitenskap) Utveksling (spesialpedagogikk) Dytt alt godt innhold opp på programsidene! Forebygg potensielle feilvalg! Bruk AF som fagstøtte! Trinn 1: Start med å forbedre kjerneinnholdet, dvs. beskrivelsen av studieprogrammene (den ser vi av statistikken at blir lest) - Kort info om STAs tilbud om forbedring av programnettsider i arbeidsstuer med fak (eksempel SV-fakultet og konkrete resultater de har sett etter arbeidet) Trinn 2: Det lille ekstra, f.eks. intervjuer (tekst eller video), forskningsaktuelt, blogger, sosiale medier mm. (med eksemplene vi har sendt over) Programsidene har ganskje stor fleksibilitet.

Kampanjeplan 2015 Nytt i 2015 Ikke Google Adwords Media Kampanjetrykk uke 1 - 15 Budskap Utendørs 6 11 Hovedbudskap Webtraffic Google Display MSN 3 - 6 11 - 15 Hovedbudskap 1 - 15 Bli kjent med UIO Facebook 1 - 15 Storby Hovedtrykk i kampanjen legges til uke 3-6 for å styrke andre aktiviteter i perioden En mindre kampanjepuls mot slutten av perioden Kontinuerlig påvirkning gjennom kontekstuell annonsering og Facebook Kombinasjon mellom alderssegmenterte annonser og bredde Kontekstuell annonsering Nytt i 2015 Ikke Google Adwords Også tekst som hovedbudskap Kontekstuell annonsering

Utendørs Oslo, digitale boards, 2014 104 flater (Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jbt)

Annonsenettverk, for bredde Dagbladet Nettavisen Sol.no Startsiden ABC Nyheter Lokale nettaviser Utvalgte nisjenettsteder VG Aftenposten Bergens Tidende Adressa Fædrelandsvennen Stavanger Aftenblad Finn.no Dn.no E24 Etc Sikrer bredde, bygge dekning og interesse

Skisser annonser, Google og Webtraffic, 2015. To løp; bilder og tekst

Nytt i 2015: Storby kontekstuell annonsering Målgruppe: Treffer både foreldre, ansatte og studenter Formål: Utnytte kontekst, innhold og profil på Storbyavisene til å informere om relevante studier - studiebredde Løsninger: Essens kontekstuell annonsering

Eksempel, kontekstuell annonsering

“Fingeravtrykk” basert på innholdsanalyse 1. Velg innholdselementer som skal med i annonsen 2. Automatisk indeksering av resten av nettstedet “Fingeravtrykk” basert på innholdsanalyse 3. Ubegrenset antall ferdige annonser med et «fingeravtrykk» etter 1-2 dager Annonsemal (kan A/B-testes)

Innholdet avgjør annonseutvelgelsen Nyhetsartikler indekseres fortløpende Annonsebudskap indekseres fortløpende Systemet velger ut annonsen med best match (og effekt)

Oppsummering Rekrutteringssesongen i anmarsj! Nett er viktigste infokanal Annonsekampanje 2015; noen nye budskap og kontekstuell annonsering