Hva vet vi om sammenhenger mellom ledelse, kvalitet og elevenes læringsutbytte? Noen konsekvenser for skolelederopplæringen Kommunalt skoleting.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
”Det er fedt” Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
”MYNDIGE, STERKE SKOLELEDERE SKAPER SUKSESS!” Foredrag på årsmøtet 2007 Norsk Skolelederforbund, avdeling Rogaland Haugesund, 16. mars 2007 University.
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Et bilde av en offentlig leder..
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Ungdomstrinn i utvikling
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Kommunen som arbeidsgiver
Tester i norsk skole Øystese ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Lokal arbeidstidsavtale
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Den gode skoleeier I Nes.
Skolebasert kompetanseutvikling
Asker - mulighetenes kommune
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Hva vet vi om sammenhenger mellom ledelse, kvalitet og elevenes læringsutbytte? Noen konsekvenser for skolelederopplæringen Kommunalt skoleting 2008 i regi av KS tirsdag 29. april, 2008 Jorunn Møller Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling

Skolen og kunnskapssamfunnet Kvalitet i skolen angår alle 100 milliarder kroner i årlige utgifter Skole og lærerutdanning defineres som felt i krise i den løpende mediedebatten

Ikke entydig negativ Kunnskap og holdning til demokrati Vilje til engasjement

En skolen en lærende organisasjon? Lærerne har stort individuelt ansvar, få formaliserte støttestrukturer ”Læringstrykket” er høyst variabel Skolelederkollegiet – ofte et administrativt, og ikke et læringsfellesskap Store variasjoner mht skoleeiers støtte

En engelsk erfaring Fokus på ekstern inspeksjon og offentlig rangering Tolking: Det offentlige mangler tillit til skolen Window-dressing «mye på utstilling lite på lager»

En engelsk erfaring Fokus på ekstern inspeksjon og offentlig rangering Tolking: Det offentlige mangler tillit til skolen Window-dressing «mye på utstilling lite på lager» Alvorlig rekrutterings- krise til skoleleder- stillinger

Skoleledernes krysspress Stadig nye økonomiske og administrative oppgaver Krav om dynamisk og utviklingsorientert skole - bedriftsleder og pedagogisk fyrtårn Ca. 40 % av norske skoleledere har ingen formell utdanning i ledelse

Om sammenhengen mellom ressursinnsats og elevprestasjoner Elevprestasjon målt ved karakterer/tester Skoleressurser Organisering - Administrasjon - Undervisning 2. Pedagogisk praksis 3. Ressurser - Lærertetthet - Lærerkvalitet (både observert og uobservert) Elevsammensetning Elevens forutsetninger og innsats Observert familiebakgrunn Uobserverte faktorer - Motivasjon - Evner Foreldrenes innsats Kompenserende ressurstildeling Familiemobilitet Lærermobilitet Kilde: Salvanes et al. (2008): SNF-rapport nr. 01/08

Kjennetegn ved god ledelse i skolen Klart fokus på elevenes og personalets læringsprosesser og læringsresultater i vid forstand. Tydelige krav, kombinert med støtte. Ledelse er distribuert. Lærerne gis tillit. Er opptatt av at skolens virksomhet forankres i verdier. Investerer både intellekt og følelser i jobben sin. Uttrykker en sterk forpliktelse og et stort engasjement. Personlige egenskaper

Grunnleggende kvaliteter ved god ledelse på tvers av ulike kontekster Skaper visjoner og gir retning Forstår og bidrar til utvikling av medarbeidere Bidrar til utvikling av organisasjonen Skaper gode arbeidsforhold for lærerne Leder undervisningen og følger opp læringsaktivitetene. Referanse: K. Leithwood, C. Day, P. Sammons, A. Harris, D. Hopkins, 2006

OECD-prosjektet Improving School Leadership Begrunnelsen for prosjektet var knyttet til konklusjonene i rapporten Teachers Matter (2005) Rapporten fra 2005 dokumenterte store variasjoner i lærernes mulighet til å gjøre en god jobb sammen med elevene. Stigende bekymring i OECD-landene når det gjelder problemer knyttet til eksisterende aldersprofil og sviktende rekruttering til skolelederyrket

Sluttrapporten fra OECD Hvorfor er skoleledelse viktig å prioritere? Skoleledere har stor betydning for skolens læringsmiljø, for lærernes motivasjon og utvikling, for utvikling av likeverdighet og effektivitet Skoleledere er bindeleddet mellom den lokale skolen og omverdenen Skoleledere har ansvaret for at lærernes undervisning er i samsvar med hva vi vet om god undervisning (effektstudier) Styring av skolen har stor påvirkning på praksis

Sluttrapporten fra OECD Fire områder for forbedring er identifisert Roller og ansvar må (re)defineres klarere. Hovedoppgaven er å bidra til at elevene får bedre læringsmuligheter og et godt læringsutbytte Distribuert ledelse: Skolelederoppgavene må distribueres på en bedre måte. Det kan også bidra til bedre rekruttering på lang sikt. Utvikling av relevante lederferdigheter: Nåværende og fremtidige skoleledere må få muligheter til å utvikle relevante ferdigheter, basert på det vi nå vet om skoleledelsens betydning for elevenes læring. Bidra til at skoleledelse blir en attraktiv profesjon. En bedre rekruttering til stillingen som skoleleder må sikres.

Sluttrapporten fra OECD Fire områder for forbedring er identifisert Ad 1: Nødvendig med større grad av autonomi for skoleledere, koblet med relevant støtte i form av tilbud om lederutdanning, etablering av nye modeller for distribuert ledelse og nye former for ansvarliggjøring. Ad 2: Skolelederutdanning må også omfatte mellomledere og potensielle fremtidige ledere. Ad 3: Skolelederutdanningen må tilpasses de nye oppgavene. Tilbudene som gis, må kvalitetssikres og være tilstrekkelig varierte ut fra behov. Ad 4: Sørg for en profesjonell rekrutteringsprosess som går utover de tradisjonelle jobbintervjuene. Tilby karriere- utvikling og nye oppgaver for å motvirke utbrenthet.

Land Preservice Induction In-Service Danmark England Finland Frankrike Irland Nederland Norge Slovenia Spania Sverige Østerrike Kilde: OECD, Improving School Leadership, Country Background Reports, 2007

Hvorfor er skolelederutdanning viktig? Ledere har et spesielt ansvar for å bidra til vedlikehold og utvikling av personalets faglige engasjement over tid Økt tilfredshet i jobben Formell utdanning endrer holdninger til bruk av forskningsresultater Lederne opplever at formell utdanning gjør dem bedre rustet til å takle krysspresset slik at de opplever en trygghet i å kunne prioritere

Organisering av skolelederutdanning Sentralisert lederopplæring Hierarkisk styring ekspertstyrt A B Politisk makt Profesjonell makt D C Styrt av ulike interessenter Profesjonelt selvstyre Desentralisert lederopplæring 18

Balanse mellom kontroll og tillit

Takk for oppmerksomheten