Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Advertisements

Ungdomstrinnet VBK.
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
” målsetting, planlegging og evaluering”
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
- Hovedrolle eller birolle
Omstilling uten nedbemanning
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.

DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Lørenskog Idrettsforening
Rolighetsmoen barnehage
Venn kommer av norrønt: Vinr
Kartlegging Toten HK`s visjon : Virksomhetsidé Analyse Overordnet mål
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Har vi et verdifullt verdigrunnlag? Valg, mål og drømmer. Akershus Fotballkrets
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Suksesskriterier.
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
VISJONER OG MÅL På Skoppum er det alltid gøy og trivelig å spille fotball! VISJON.
Kvalitetsklubb – NFF regi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Spiller-/foreldremøte høst -14 Med blikk for de beste og rom for alle.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Kampen skole Vår visjon:
Velkommen til foreldremøte for jenter 9 år
Veiledertreneren
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til infomøte «Prosjekt 1.div kvinner». 17:00 – 17:10 Orientering om prosjektet 17:10 – 17:30Hva bidrar AFK med? 17:30 – 17.50Hva bidrar LSK.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
TRØNDELAG FOTBALLKRETS Norges ledende fotballkrets
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Sosial kompetanse i idrett Eivind Tysdal.  Arbeidet i NBF siden 2006, leder av utviklingsavdelingen fra  Utviklet trener 1 og trener 2 innebandy.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Sportsklubben Herd Foreldreinformasjon. Sportsklubben Herd  Herd Fotball & Herd Idrettskole  Skolekretsene Åse og Lerstad  Største fotballgruppe mellom.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Motivasjon. Vi er amatører, men vi må tenke og opptre som proffer Hvordan?
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Skeid ungdomsavdeling
Vestre Aker Fotball VESTRE AKER FOTBALL G2010 Plan for 2017.
Lekens egenverdi.
Torsdag 30. mars kl Nordhuset
Klubben for alle.
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Velkommen til foreldremøte! G13/ sesongen
Trondheim, Terje Svendsen, President NFF
Sportsplan med KLUBBEN SOM SJEF
VELKOMMEN Skape hele mennesker.
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet i Trener – spiller relasjonen

Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler 13 – 16 år NFF(2008) Trener smågutt, gutt, G19, A-lag herre 2. og 3.div, Toppserien kvinner, aldersbestemte landslag kvinner Fotballærer KVT UEFA A-lisens, A-lisens Spillerutvikling. Pedagogikk

Trenerrollen – en innledning Lagspill er kroppslig utfoldelse Lagspill er kamp Lagspill er samhandling Lagspill er problemløsning(Ronglan). Hvilken rolle kan treneren ha hatt her?

Samhandling og problemløsning Ledarskapande – om människor som spelar fotboll(C.Barling). Den viktigste enkeltfaktoren for å prestere godt er opplevelsen av trygghet(Skårderud). Hva betyr relasjoner for prestasjoner?

Klubbstyring og trenerrollen Hva slags klubb bør vi være: Bydelsklubben/grendaklubben – den store breddeklubben – toppfotball og de som satser mot toppfotball, dame el. herrer. Verdier – adferd – kultur/identitet: tiltak.(Winsnes/Engelbrektson). Hva skal våre trenere kunne, ref forrige punkt: - Ytre krav - Indre krav Hvem ansetter vi – hvem har vi sjanse til å ansette – hvordan skal vi utvikle våre trenere: Sosialt – pedagogisk – kommunikasjon – fotballfaglig.

KLUBBENS VERDIMANIFEST Klubbens visjon, verdier og målsettinger -Kommer det tydelig fram hvilken klubb vi er ? -Hva ønsker vi å stå for ? -Får vi omsatt det vi tenker til god praksis ? «Klubbens verdier og identitet» er fundamentet for retningslinjene og må vedlikeholdes - Har klubben hatt prosess på dette? Sportsplan Verdier Klubbhåndbok

Karl August etter kampen Jeg ga alt!

Kilde: Geir Jordet - NIH Søker intenst å lykkes Mestrer medgang Mestrer press Mestrer motgang Blir bedre av andre Gjør andre bedre Søker motstand Balanserer totalbelastningen Selvregulerer læring Utforsker spillet Omfavner leken

Trener & spiller – relasjonen Rognlan: «En av trenerens utfordringer ligger i å tydeliggjøre egne verdier og intensjoner samtidig som treneren utvikler sosiale antenner for spillerens personlige interesser og mål». Hvordan skape kvalitet i en relasjon? Kvalitet = hvordan….. Trener – spiller Spiller – trener. TILLIT VrTrygghetGlede Trygghet – Glede – Respekt - Likeverd Glede – Fellesskap – Helse – Ærlighet bhåndbok

Trener og spiller - relasjonen Dårlig kommunikasjon er regelen – ikke unntaket….. 1.Enveis kommunikasjon: fra kilden til mottakeren 2.Hvem fastsetter læringsmålene og hvordan oppfattes de hvis andre fastsetter dem for deg. 3.«Mourinho – syndromet»: lederskapssansvar blir ikke delt på flere – men en person holder alt ansvar i egne hender. 4.Trener opptrer ofte som eneste ressursperson: overdreven tro på kollektiv feedback. 5.Indre klimaet er ofte preget av konkurranse; setter spillere opp imot hverandre. Sportsplan God kommunikasjon – unntaket: 1.Kommunikasjon trener – spiller: IGP 2.Spillere og gruppa fastsetter egen utviklings- og resultatmål. 3.Ledersskap handler ikke om at treneren skal være stjerna… 4.Slipp til flere – vær inkluderende. 5. Å legge til rette for samarbeid.