Kunnskapsperspektiver i grunnutdanningen i sosialt arbeid Cecilie Omre Universitetet i Stavanger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
System for kompetansekrav NRHS – møte
Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Barnehagen som organisasjon
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Norsk friidretts ungdomskomitè. Meg! Navn: Thomas Hordnes Alder: 22 år Yrke: Student, Universitetet i Stavanger, Bygg ingeniør Drev aktivt med friidrett.
Likeverdige tjenester i praksis
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Student i ”moden” alder
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Høgskolen i Oslo Arbeid, arbeidsliv og arbeidshelse del 1: Funksjonsvurdering- vurdering av arbeidsevne oktober 2002 Avdeling for helsefag Ergoterapeututdanningen.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
Utfordringer - samarbeid, kapasitet og kvalitet i utdanningene v/viseadm. Bente Mikkelsen, Helse Øst Utdanningsseminar
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
AVDELING FOR SAMFUNNSFAG OG HISTORIE Sosialfagprosjektet KD-oppdrag til UHR om utdanning for sosialt arbeid og oppfølging av Meld.St. 13 ( ) Utdanning.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Rettskjelder til fots Innleiing 19. januar 2015 Ola Mestad Professor dr. Juris Senter for europarett og Avdeling.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Om identitet og sosialisering
Transaksjonsmodellen
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO Rettskjelder til fots Ola Mestad Professor dr. juris.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Sjukmelding – en del av medikaliseringen av samfunnet Rolf Rønning Forskningsrådet
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
AVDELING FOR SAMFUNNSFAG OG HISTORIE Sosialfagprosjektet KD-oppdrag til UHR om utdanning for sosialfagleg arbeid og oppfølging av Meld.St. 13 ( )
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Utdanning som sprenger grenser
Få frem felles innsatsområder
Få frem felles innsatsområder
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
Utdanning som sprenger grenser
Velkommen til foreldremøte
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Masterspesialisering i kjemi
Mer kunnskap – Bedre barnevern
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsperspektiver i grunnutdanningen i sosialt arbeid Cecilie Omre Universitetet i Stavanger

Kunnskapsperspektiver i grunnutdanningen i sosialt arbeid Disposisjon: Studieprogrammene – en kunnskapsstatus Kunnskapsutvikling Forholdet mellom videreutdanninger og masterutdanninger

Kunnskapsperspektiver i grunnutdanningen i sosialt arbeid Studieprogrammene: 1.Rammeplanene 2.Fagplanene 3.Fellesemner og undervisning 4.Valgfag og muligheter for utenlandsopphold 5.Praksisperiodene 6.Sosialfaglig forståelse og læringsmål 7.Pensum

Kunnskapsperspektiver i grunnutdanningen i sosialt arbeid Kunnskapsutvikling : Tre parallelle utviklingslinjer: 1.Observasjon og diagnose – psykologiskperspektiv 2.Samspill mellom individ og omgivelser – utviklingsøkologisk modell 3.Makt og rettigheter – fordeling av makt mellom hjelper og hjelpemottake r

Kunnskapsperspektiver i grunnutdanningen i sosialt arbeid Hva er en videreutdanning? Hva er en masterutdanning? Hva er kunnskapsbehovet fremover???