1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Grunnleggende testteori
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Testing, måling og forskningsdesign.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikkerhetskulturer i transportsektoren
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Workshop, Dokka – 9. nov
Seleksjonsprosessen Kap 4
Store ulykker i transport Forekomst, læring og forebygging Et prosjekt i RISIT-programmet.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Økt innsats for tilbakekall av førerkort etter Vegtrafikklovens §34 - effekt på trafikksikkerhet Evaluering av prosjekt i Møre og Romsdal Fridulv Sagberg.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Seleksjonsprosessen Kap 4
Seleksjonsprosessen Kap 4
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket som sikkerhetsbarriere: Operatørers kontroll over egen sikkerhetsrelatert aktivitet i trafikksituasjoner med målkonflikt” (IFE) ”Nullvisjonen i praksis” (NTNU) ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding, barrierer og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler”

2 Komplementær spisskompetanse IFE: Menneske-maskin-samspill generelt, og menneskelig pålitelighet spesielt knyttet til prosessovervåking/kontrollromsarbeid NTNU: Utforming av brukergrensesnitt for tekniske systemer TØI: Feilhandlinger, kjøreatferd og ulykkesrisiko hos bilførere

3 Bakgrunn Feilhandling hos førere og/eller operatører er medvirkende faktor ved nesten alle transportulykker Ikke alle feilhandlinger fører til ulykker Viktig å forstå hva som påvirker: – sannsynligheten for feilhandlinger – konsekvensene av feilhandlingene Vektlegging av kontekst og bakenforliggende forhold

4 Klassifisering av feil har flere formål Hendelsesanalyse: –Identifisere og forklare feilhandlinger som har ført til ulykker eller andre farlige situasjoner –Kartlegge trender over tid Prediksjon –Analysere nåværende eller nye menneske- maskin-systemer: Hvilke feil kan forventes? Kvantifisering –Beregning av sannsynlighet for ulike feiltyper Forebygging –Bruke forståelsen av feilhandlingene og konteksten de skjer i, som grunnlag for forebyggende tiltak

5 Utfordringer Eksisterende klassifiseringer –teoretiske vs. empiriske (deskriptive) –generelle vs. områdespesifikke Kan ulike tilnærminger forenes i et felles begrepsapparat? Anvendbart på tvers av transportgrener?

6 Videreutvikle og tilpasse eksisterende modeller for feilhandlinger Modell for feilhandlinger med utgangspunkt i teorier om informasjonsbearbeiding (Reason) Generelle modeller for pålitelighetsanalyse (Cognitive Reliability and Error Analysis Method CREAM) Teorier om persepsjon i et økologisk perspektiv Systemer for analyse av feil og pålitelighet utviklet spesielt for transportsektoren –flytrafikk-kontroll (HERA) –dybdestudier av vegtrafikkulykker (Treat m.fl.)

7 (Reason, 1990)

8

9 (Treat m.fl. 1979)

10 (Treat m.fl. 1979)

11 (Moray, 2000)

12

13 Deloppgave 3: Analyse av grensesnitt Basis i økologisk psykologi: Visse invariante måter å oppfatte omgivelsene på Viktig å utforme grensesnitt slik at operatøren får en umiddelbar korrekt forståelse av systemet Case: Design av skipsbro (hurtigbåt)

14 Deloppgave4 Case-studier av feilhandlinger hos bilførere og lokførere

15 Bilførere og lokførere teste ut klassifiseringssystemer kartlegge forekomst av ulike typer feilhandlinger finne fram til generelle kategorier av feilhandlinger og medvirkende faktorer –handlinger som har ført til en avvikssituasjon –handlinger som har påvirket konsekvensene –bakgrunnsforhold hos førerne –forhold ved infrastruktur og omgivelser

16 Bilførere Materiale fra dybdestudier av bilulykker (samarbeid med Statens vegvesen) Analyser av tidligere innsamlede spørreskjemadata: – fra ulykkesinnblandede førere (føreres egne beskrivelser av ulykkesårsaker) –feilhandlinger blant bilførere med ulik kjøreerfaring (”Driver behaviour questionnaire”) Intervjuer med ulykkesinnblandede førere med spesifikt fokus på feilhandlinger Undersøkelser med instrumentert bil?

17 Lokførere: Kjøring mot STOPP Hendelsesrapporter fra jernbaneselskapene (NSB, Cargonet) og evt. Jernbanetilsynet Intervju med lokførere som har vært innblandet i slike hendelser (og evt. andre typer potensielt farlige hendelser) Registrere og klassifisere feilhandlinger som framkommer av rapporter og intervjuer

18 Deloppgave 5: Case-studier av atferdsvariasjon hos operatører i trafikksentraler Operatører: –togledere –operatører i vegtrafikksentraler Metoder: –intervjuer –hendelsesanalyser –simulatorstudier?

Deloppgave 6: Sikkerhetskultur og rammebetingelser for sikkerhetsarbeid

20 RammebetingelserSikkerhet Sikkerhetskultur /motivasjon Sikkerhetstiltak

21 Design Utvalg av transportbedrifter med ulike rammebetingelser (samordne utvalget med deloppgave 4) Kartlegge sikkerhetskultur på arbeidsplassen vhja etablerte kartleggingsverktøy (eks. Flin m.fl. 2000), samt kartlegge faktisk sikkerhet v.hj.a. statistikk over ulykker/nesten-ulykker Kartlegge rammebetingelser v.hj.a. dokumentanalyser (lov/avtaleverk osv) samt intervjuer med ledelse/ arbeidstakere Kartlegging av sikkerhetskultur ved fritidsaktiviter; internalisering eller reaksjon?

22 Tidsplan