SHARED SPACE Skvallertorget Avsluttet. SHARED SPACE Hensikten  Bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for g å ende og syklende i byen  Gj ø re.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:
Advertisements

Fysisk tilgjengelighet under arrangementer i Trondheim sentrum
Hva skjer etter sommeren 2014 – og frem mot sommer 2015
Målsetning Trygg Vestsidevei
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Strakstiltak Konnerudgata Bakgrunn: Åpning av Øvre Sund bru og Strømsø torg har ført til trafikkendriger som har gitt kø i Konnerudgata. Trafikkbilde betydelig.
KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Sykkel og varelevering i by
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Fv./rv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gt.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL FELLESINITIATIVET FOR NESØYA.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Trafikksikkerhet Årets tema fra trygge rammer Kvalitetsklubb/Niva1/Samfunns--og-verdiarbeid/Trygge-rammer/
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet Avdelingsleder Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Avdeling for.
Hvordan få til både verdiskapning og gode opplæringsløp? - Erfaringer fra Bamble kommune Heidi Solstad Glittum Rådgiver personal- og organisasjonsutvikling.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Myke trafikanter Falkeid idrettslag ønsker å legge til rette for myke trafikanter og vil ha mest mulig av trafikken bort fra selve idrettsområdet.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Bærekraftig samfunnsutvikling
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fv. 704 Prosjektet Referansegruppemøte
Miller-effekt (John H. Miller )
Gang.
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
DAGENS STATUS OG FAGLIGE UTFORDRINGER
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Medlemsmøte Harstad Caravanklubb
Kommunemøter RPBA - om RTP
Verdiøkning.
ARRANGEMENTER I UTEROM
Trondheim sentrum fram mot 2040
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
Masteroppgave ved Institutt for Geografi, UiB
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Befolkningsframskrivinger 2018
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Nyttårsmarsjen februar – 21. mars
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Bilkollektivet SA
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

SHARED SPACE Skvallertorget Avsluttet

SHARED SPACE Hensikten  Bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for g å ende og syklende i byen  Gj ø re byrom vakrere  Bidra til mer sosialt liv i byen/tettstedet. Oppdraget  Litteraturstudie (Ramb ø ll)  F å fram erfaringer Shared space Avsluttet

Shared space Land:By/ Tettsted: Type område:Merknad: SverigeNorrkøpingKryssSkvallertorget, tidl. signalregulert 4-armet kryss, nå fullt ut Shared space SverigeVärnamo Kryss/torg Centralplan, tidl. strekning med gangfelt og sykkelkryssing, nå torg men fortsatt kjørebane markert SverigeVästervik Kryss/torg Fiskartorget tidl. signalregulert 3-armet kryss, nå fullt ut Shared space DanmarkLyngbySentrumsgate, kryssingspunkt Handlegate med viktig kryssings-punkt midt på Nederlan d DrachtenKryssTidl. lyskryss, nå rundkjøring Nederlan d Oosterwold e KryssTidl. lyskryss, nå fullt ut Shared space Nederlan d WolvegaKryssFortsatt noe regulert Nederlan d HarenSentrumsgate, kryssingspunkt Strekning med viktig kryssings-punkt midt på NorgeAskerSentrumsgaterHandlegater, envegsregulert NorgeHortenSentrumsgate/krys s/torg Handlegate med et sentralt torg, men fortsatt kjørebane markert NorgeBekkestuaSentrumsgate/krys s/torg Tidl. signalregulerte kryss. Nå strøksgater inn mot et sentralt torg, men fortsatt kjørebane markert NorgeSteinkjerKryss/torgTidl. E6, nå torg med markerte kjørebaner (pullerter) Avsluttet

Resultater  Stedet har blitt vakrere og at det har blitt mer folkeliv  Trafikkulykkene har blitt f æ rre og mindre alvorlige.  Hastigheten har g å tt ned  Bedre samspill mellom ulike trafikantgrupper  Opplevelsen av utrygghet rett etter ombygging ser ut som den avtar n å r folk blir vant med utformingen Men:  Synshemmede og eldre kan fortsatt f ø le en utrygghet selv etter at utformingen har fungert en stund  Synshemmede savner bedre ledelinjer og bedre kontrastmarkeringer.  Bevegelseshemmede har st ø rst innvendinger mot type belegg, for h ø ye kantstein og for bratte ramper til inngangspartier Shared space Avsluttet

Forutsetninger  At det foreligger tydelige mål på hva man vil med stedet/plassen  Samarbeide flere fagmiljøer og trekke inn brukerne  Overordnet hovedveinett på plass  Sentralt i byen  Del av en viktig gangrute  Viktige målpunkter og virksomheter i nærheten  Attraksjoner - merverdi i å oppsøke stedet  Tilstrekkelig med myke trafikanter  Balanse mellom biler og fotgjengere  Del av en større plan - tiltak i tilgrensende gater - Shared space Avsluttet