”Kan tvisteløsningsordninger mellom stat og kommune bidra til å utdype det kommunale selvstyre?” Iris Nguyên-Duy Demokrati-konferansen, UiO, Blindern 14.-15.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Advokat Øyvind Renslo, KS
Prosessuell Materiell Personell
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
130206jpj.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Offentlighet.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Offentlighet og partsinnsyn
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Universitetet i Tromsø
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av avtaler i samhandlingsreformen v/ advokat Øyvind Renslo KS Advokatene Oslo kommune 19. april 2013.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Internasjonale menneskerettigheter
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Den politiske styringskjeden
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

”Kan tvisteløsningsordninger mellom stat og kommune bidra til å utdype det kommunale selvstyre?” Iris Nguyên-Duy Demokrati-konferansen, UiO, Blindern januar 2010

I Norge er staten og kommunene tett sammenvevd i en ”integrasjonsmodell” som gjør det vanskelig å skille klart mellom deres oppgaver. Dessuten bygger hele systemet på to historiske og ideologiske begrep – og tradisjoner: velferdsstaten og det kommunale selvstyret. De kan fremstilles som to konkurrerende styringsmodeller, med to sett av verdier (til dels komplementære, til dels motstridende). Det følger av dette at det er en spenning mellom kommunal handlefrihet og statlig styring på den ene siden, og mellom nasjonal integrasjon og lokal autonomi på den andre. Disse spenningene ligger til grunn for forholdet mellom stat og kommune, og for tvistene som kan oppstå mellom dem.

Spørsmålet her er ikke om man skal velge kommunalt selvstyret eller velferdsstat, men om hvordan man finner en balanse mellom dem. Aktuelle spørsmål vil være: – Hvilken vekt legges i dag på det kommunale selvstyret? Bidrar dagens system overhodet til å beskytte det kommunale selvstyret? – Hvordan kan dagens system reformeres på måter som i større grad kan ivareta hensynet til det kommunale selvstyret?

I.HVILKEN VEKT LEGGES DET I DAG PÅ DET KOMMUNALE SELVSTYRE? II. HVORDAN KAN TVISTELØSNINGSORDNINGER BIDRA TIL Å UTDYPE DET KOMMUNALE SELVSTYRE?

I. HVILKEN VEKT LEGGES DET I DAG PÅ DET KOMMUNALE SELVSTYRE? * Det legges ikke særlig vekt på det kommunale selvstyret i lovgivningen (1.), selv om Norge ratifiserte Europarådskonvensjonen om lokalt selvstyre (Charteret) i 1989 og har en folkerettslig forpliktelse til å sørge for dets lovmessige beskyttelse. * Per i dag er det norske systemet ikke fullt ut i overenstemmelse med Charterets artikkel 11 (2.). * De nasjonale myndighetene (Regjeringen, Stortinget, Høyesterett) legger ikke stor vekt på det kommunale selvstyret i praksis (3.). * Dessuten er dagens ordning for løsning av tvister mellom stat og kommune ikke tilfredsstillende (4.).

1. DET KOMMUNALE SELVSTYRETS RETTSLIGE STATUS Kommunene og idéen ”det kommunale selvstyret” ble innført gjennom formannskapslovene av Begrepet ”det kommunale selvstyret” er – Verken grunnlovfestet – eller rettslig definert – eller brukt – i lovverket eller i andre autoritative rettskilder Et unntak: Forvaltningsloven § 34, annet ledd, tredje punktum. ” Der statlig organ er klageinstans for vedtak truffet av en kommune eller fylkeskommune, skal klageinstansen legge vekt på hensynet til det kommunale selvstyre ved prøving av det frie skjønn.” Kommuneloven er taus om ”det kommunale selvstyre”, selv om den viser til begrepet ”folkestyre” i § 1.

2. HVA MED DE NORSKE FOLKERETTSLIGE FORPLIKTELSENE OM LOKALT SELVSTYRE? Norge undertegnet og ratifiserte Europarådskonvensjonen om lokalt selvstyre (av 1985) 26. mai I følge det europeiske charteret om lokalt selvstyre artikkel 2, skal prinsippet om lokalt selvstyre ”anerkjennes i nasjonal lovgivning, og i grunnlov hvor dette lar seg gjennomføre”. Artikkel 11 i Charteret legger til rette for en ”lovmessig beskyttelse av lokalt selvstyre”. Flere forslag om grunnlovsfesting av det kommunale selvstyre har blitt nedstemt gjennom de senere år (1998, 1999, 2003, 2007). Et skifte i fokus med et nytt forslag ?  fra grunnlovsfesting av ”det kommunale selvstyre” til grunnlovsfesting av ”lokaldemokratiet”.

Rekommandasjon 203 (2006) vedtatt av The Congress of Local and Regional Authorities lyder i avsnitt 3: ”3. Recommends that the Norwegian authorities bring their legislation and judicial practice into compliance with Article 11 of the European Charter of Local Self- Government by guaranteeing, in their domestic legal system, local authorities the right, and the full exercise of that right, to judicial remedies against decisions taken by the state administration in the situations covered in the appendix to the explanatory memorandum in order to ensure the free exercise of their powers and respect for such principles of local self-government as are enshrined in domestic legislation;” Likevel betyr denne folkerettslige forpliktelsen (charteret) og rekommandasjonen (203(2006)) lite i praksis, bl.a. på grunn av det dualistiske prinsippet og de norske myndighetenes opptreden (bl.a. Høyesterettens). Vi viser særlig til Høyesteretts dom ”Kongsberg/Nes-saken”, i Rt s. 234.

3. DET KOMMUNALE SELVSTYRE I POLITISKE UTTALELSER OG I KLAGESAKER I St.meld. nr. 33 ( ) Eit sterkt lokaldemokrati understreker regjeringen betydningen av det lokale selvstyre som en forutsetning for et levende lokaldemokrati. Likevel har detaljstyringen gjennom rettighetslovgivning, standard krav, øremerkede tilskudd m.v. stadig økt på ulike sektorområder på 2000-tallet. Når det anføres at klageinstansens vedtak er i strid med loven, må domstolene kontrollere om klageinstansen har overskredet sin kompetanse. (fvl. § 34) Hensynet til det kommunale selvstyre er ikke avgjørende. Høyesterett har ikke engang krevd at vektleggingen av dette punktet skal fremtre eksplisitt i begrunnelsen for klageinstansens vedtak etter forvaltningsloven § 34, 2. ledd, 3. punktum.  Trallfa-dommen, Rt s. 257.

4. ANDRE UTFORDRINGER MED UTGANGSPUNKT I DAGENS ORDNING Dagens tosporede klagesystem bidrar til å gjøre stat-/ kommunerelasjonen uoversiktlig. Det er staten som dominerer prosessen og statsforvaltningen har vanligvis det siste ordet. Tolkning av rettsreglene: Statsforvaltningen blir lett den dominerende kilden til “gjeldende rett” av betydning for kommuner og fylkeskommuner. Dessuten er statlige forvaltningsorganer – særlig fylkesmennene – i meget stor utstrekning tilsynsmyndigheter, klageinstans m.v. overfor kommuner og fylkeskommuner. Generelt sett er kommunenes adgang til domstolene svært begrenset.

II. HVORDAN KAN TVISTELØSNINGSORDNINGER BIDRA TIL Å UTDYPE DET KOMMUNALE SELVSTYRE? – REFORMFORSLAG TO FORUTSETNINGER – at kommunene anerkjennes som de selvstendige rettssubjektene de allerede er, med selvstendig ansvar og myndighet for sin virksomhet og som må kunne utøve egne rettigheter. – at det kommunale selvstyret er sikret vern i den nasjonale lovgivningen. FORSLAG

UTVIDET KOMMUNAL ADGANG TIL DOMSTOLENE UAVHENGIGE TVISTELØSNINGSORDNINGER EN MER BEGRENSET KONTROLL AV KOMMUNENES VEDTAK JUDISIELLE OG PROSSESUELLE LØSNINGER ALTERNATIVE TVISTELØSNINGSORDNINGER ØKT DIALOG MELLOM STAT OG KOMMUNE, SAMT FORHÅNDSKONTROLL

1. EN UTVIDET KOMMUNAL ADGANG TIL DOMSTOLENE Ifølge Charteret art. 11 har kommunene rett til å gå til domstolene for å sikre sin rett til selvstyre ifølge grunnlov og lov i det enkelte land. Den praktiske realiteten er at tvistene mellom stat og kommune begynner og slutter i forvaltningen, med et statlig organ som klage- eller kontrollinstans og at kommunene har et svært begrenset adgang til domstolene i Norge. Det å utvide kommunenes adgang til de alminnelige domstolene, er bare en av flere virkemidler som kan tenkes for å imøtekomme Europarådets anbefaling angående ivaretakelsen av Charterets artikkel 11, dvs. for en tilfredsstillende behandling av klager som omhandler det kommunale selvstyret.

2. UAVHENGIGE TVISTELØSNINGSORDNINGER  Uavhengigheten av tvisteløsningsordningene – særlig av fylkesmannen – bør først og fremst sikres. I forhold til kommunene bør det unngås at fylkesmannen opptrer som overordnet organ. Eksempler fra Danmark, Sverige og Frankrike. Det kunne foreslås at: – fylkesmannens avdeling for klagesaker skilles fra avdelinger med andre oppgaver og at – høyt utdannede og erfarne jurister har hovedansvaret for behandlingen av klagesaker m.v.. – Videre bør fylkesmannens ’hierarkiske’ oppgaver overfor kommunene begrenses til legalitetskontroll. Fylkesmannens “klageavdeling” utvikles institusjonelt til uavhengige, “domstollignende” organer på fylkes- og/eller regionnivå og trer i stedet for tingrettene som førsteinstans (jfr. Trygderetten)

3. JUDISIELLE OG PROSESSUELLE LØSNINGER Kommunenes adgang til overprøving ved uavhengige instanser kan økes gjennom – spesialiserte forvaltningsdomstoler ved siden av de alminnelige, eventuelt underlagt Høyesterett som felles toppinstans. – en ny avdeling eller underavdelinger med hver sine faglige ansvarsområder ved de alminnelige domstolene. En vesentlig enklere og rimeligere domstolsprosess som benytter seg av skriftlig behandling, f.eks. etter de svenske og franske ordningene

I. Nguyên-Duy, E. Smith, H. Baldersheim, ”Tvisteløsning mellom stat og kommune”, Presentasjon av FOU-prosjektet om ”Tvisteløsningsordninger mellom stat og kommune”, KS, 17. desember 2009.

4. ALTERNATIVE TVISTELØSNINGSORDNINGER Med sikte på situasjoner med “partnerskap” bør partssammensatte tvisteløsningsorganer generaliseres etter modell fra prøveordningen ifølge avtale av 2008 mellom KS (barnevern) og Barne- og likestillingsministeren. Med sikte på situasjoner av “kvasi-hierarkisk” karakter bør det åpnes adgang til tvisteløsning ved domstollignende forvaltningsorganer.  Slike organer (som det allerede finnes mange av i Norge) kan utgjøre et verdifullt supplement til de ordinære domstolene.

I. Nguyên-Duy, E. Smith, H. Baldersheim, ”Tvisteløsning mellom stat og kommune”, Presentasjon av FOU-prosjektet om ”Tvisteløsningsordninger mellom stat og kommune”, KS, 17. desember 2009.

5. ØKT DIALOG MELLOM STAT OG KOMMUNE, SAMT FORHÅNDSKONTROLL Selv om vurderingen av virkemidler med sikte på etterhåndskontroll bør prioriteres, er det lurt å samtidig utvikle dialog og ulike mekanismer bl.a. for at kommunene har adgang til å kreve at det legges vekt på det kommunale selvstyret og til å beskytte det kommunale selvstyre på forhånd (f.eks. før lovene vedtas). Prinsippene om proporsjonalitet, nærhet (subsidiaritet) og “konneksitet” (samsvar) mellom kommunenes (obligatoriske) oppgaver og finansielle bæreevne, bør forankres i grunnlov eller lov. Kommunene bør konsulteres i god tid verørende alle spørsmål som direkte berører dem.

Det kan også vurderes : å opprette en konstitusjonell domstol som kontrollerer ex ante (a priori) at det legges vekt på det kommunale selvstyre. å opprette et slags lovråd etter den svenske modellen å bygge ut den parlamentariske forhåndskontrollen for at et minstemål av kommunalt selvstyre sikres. I saker som gjelder kommunene kunne Stortingets ombudsmann for forvaltningen erstattes av et eget “kommuneombud”, osv..