Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Samhandlingsreformen
Fysisk aktivitet og helse
Attføringsmessa 18. januar 2012
Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
10Velstand og velferd.
Fremtidens matproduksjon
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Teknologisk framgang og læring i oppdrettssnæringa i Norge
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
Pensjonsutfordringer Dag Westhrin Sekretær LO Stat.
Fremtidens matproduksjon
Strindheim Yngres Grunnlaget for treningsavgifta.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Innledning ved BioHus konferansen
Senter for helseadministrasjon
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Forelesning Økonomisk institutt
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
#budsjett2013 Statsbudsjettet Arbeid og velferd Totale inntekter: 1314 mrd. kroner Figur: Inntektene på statsbudsjettet, utenom lånetransaksjoner.
Press mot offentlig tjenestepensjon – hva nå? Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 8/9 – 2014 Stein Stugu.
De harde valgene 1.Tjenestepensjonene for sterke grupper 2.Uførepensjonen for svake grupper 3.Oljeformuen som pensjonsfond 4.(Under-)regulering av løpende.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Økonomisk politikk i usikre tider Statssekretær Hilde Singsaas, Finansdepartementet 23. januar 2012.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 11/5-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Stabiliseringspolitikk – hvorfor og hvordan?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Kommunal medfinansiering: Er det en god ide? Terje P. Hagen Institutt for helseledelse og helseøkonomi Universitetet i Oslo.
Handlingsregelen – i et nasjonalt og regionalt perspektiv Svein Longva Samfunn og økonomi 2002: Oljeøkonomi og samfunnsutvikling 25. oktober 2002.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Tariffrevisjonen Utfordringer Direktør Pål Skarsbak, Virke.
Ofres offentlig tjenestepensjon på kommisjonens alter? 12. Januar 2004 Pensjonskonferanse KLP Forsikring og Fagforbundet Jon M. Hippe, Fafo.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Pensjonsreformen og AFP
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Velferdsstaten Foto: Heidi Voss-Nilsen/Scanpix
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Norge - en oljenasjon i solnedgang?
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Utskrift av presentasjonen:

Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo Arbeidstilbud og helsevesen om 40 år: Russisk rulett med fremtidens velferdsstat? Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo

Sammendrag Fremskrivninger som ligger til grunn for pensjonsreformen og perspektivmeldingen er svært optimistiske Dagens politikk tar lite høyde for usikkerhet Det kan gå galt Løsning: lov mindre om fremtiden (vedta en gjerrig versjon av pensjonsreformen)

Hvilke forutsetninger er viktige? Fremtidig arbeidstilbud Kostnadsvekst i offentlig sektor Oljeprisen og evt. fremtidige oljefunn Befolkningsutvikling Vekst i produksjon per arbeidstime

Kostnadsnivå i stat og kommune Skole, off. adm. og eldreomsorg er svært arbeidsintensiv produksjon Lite å hente på å effektivisere Kvalitetsøkning krever økt andel av BNP (flere folk i offentlig sektor) Medisinske utvikling er rask (raskere enn BNP) Mulig å redusere kostnader uten å hemme kvalitet Økte muligheter gir større forbruk når vi blir rikere Økt forbruk dominerer: tredoblet siden 1960

Kostnadsnivå i stat og kommune (II) Andelen av BNP brukt på skole og helse har økt jevnt og trutt (fordi vi har ønsket økt kvalitet) Perspektivmeldingen er optimistisk: antar at enhetskostnader i offentlig produksjon øker i samme takt som BNP Mer trolig at kostnadene vil øke når verdien av privat konsum øker

Arbeidstilbud 1970-2004: stor vekst i sysselsetting for kvinner Potensialet for økt sysselsetting er trolig uttømt, unntatt for eldre Timer per arbeider har falt jevnt og trutt (økt inntekt tas delvis ut i økt fritid). Laveste i OECD Dersom trenden med fallende timer fortsetter, vil arbeidstilbudet falle drastisk Perspektivmeldingen er optimistisk: antar at timer per arbeider er konstant fra og med 2005 Urealistisk (uten tiltak)

Kan vi betale fremtidig off. forbruk? Fremtidige skatteinntekter kommer hovedsakelig av lønnsinntekter Lavere arbeidstilbud gir lavere skatteinntekter Eldrebølge + økt kvalitet i offentlige tjenester gir økt fremtidig offentlig sysselsetting Evnen til å finansiere offentlig forbruk er svært avhengig av arbeidstilbud og størrelsen på offentlig sektor Generell produktivitetsvekst spiller en mindre rolle

Russisk rulett? Det er stor usikkerhet forbundet med alle faktorene (oljepris, off. kostnadsvekst, arbeidstilbud, demografi, osv.) Selv små endringer i forutsetningene kan gi store utslag i fremskrivningene. Eksempel: Timer per arbeider falt fra 1750 til 1350 per år i perioden 1970-2003. Hvis arbeidstilbudet per arbeider faller like mye de neste 30 årene (til 950 timer pr år), vil skatten på arbeid måtte øke fra 35% til 60% for å opprettholde offentlige utgifter

Hvordan øke sjansene for at velferdsstaten skal overleve? Offentlig sparing (f.eks. handlingsregelen) Øke statens inntekter i fremtiden: Styrke fremtidig arbeidstilbud høyere sysselsetting blant eldre stanse negativ trend i sykefravær og uførhet Redusere utgifter i fremtiden: Lavere fremtidige overføringer La pensjonistene bære en del av risikoen

Er pensjonsreformen nok? Mye går i riktig retning: Styrke arbeidstilbud Alle år i arbeid teller Mindre gunstig å gå tidlig av med pensjon Lavere totale pensjonsutbetalinger Forsikring mot økt generell levealder: Dele risiko mellom arbeidere og pensjonister

Svakheter ved pensjonsreformen Sterke insentiv til å bli uføretrygdet (får poengopptjening mens man er ufør) Hvis det går galt burde pensjonistene være med å bære byrden Urealistisk å planlegge store pensjonsutbetalinger dersom finansieringen svikter for infrastruktur, helse og skole

Konklusjon Vedta en gjerring pensjonsreform Varsle at løftene kan holdes bare dersom arbeidstilbudet og kostnadsveksten holdes under kontroll Rør ikke handlingsregelen Oppfølging: Ny reform rettet mot å redusere kostnadene av uføretrygd og sykelønn