1 DRI 3001 våren 2012 1. forelesning - Arild Jansen, AFIN Litt og lett innføring i prosjektstyring DRI 3001 17-01-2012 Temaer l Om prosjektoppgaven: Omfang,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Fra prøving og feiling til
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Gjennomføring av prosjekter
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Litt og lett innføring i prosjektstyring DRI
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Målsetting i prosjekter
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Hva er en artikkel?.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Mål i prosjekter.
Hvor er vi bøkene? AGH kap 1.2 PSO-prosjekter
"Målrettet prosjektstyring" 30 år En liten introduksjon
Kvalitative og kvantitative metoder
Litt om prosjektarbeid DagWiese Schartum, AFIN (fritt etter Arild Jansens presentasjon fra DRI3001, 2007)
Universitetet i Tromsø
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Prosjektledelse Napha konferanse, Gardemoen 11. nov 2011 Kari Hauff
Om prosjektoppgaven, gruppearbeid og prosjekt
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Om prosjektoppgaven, gruppearbeid og prosjekt
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Arbeidet med prosjektskissen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
RIS-metoden for prosessforbedring
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeid og medbestemmelse
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Norges Musikkhøgskole
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Litt og lett innføring i prosjektstyring DRI Temaer l Om prosjektoppgaven: Omfang, frister l Litt om gruppearbeid l Innledning til prosjektstyring, med utgangspunkt i PSO-tenkningen l Litt om prosjektrapporten Mål for forelesningen: - Forstå noen grunnleggende prinsipper for gruppearbeid -Få en basis for å utforme en prosjektplan for prosjektet.

2 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Om prosjektet : frister - l Prosjektet » Gruppeoppgave »Forankret i en organisasjon (”oppdragsgiver”) l Prosjekt-oppgaven »Teori-del (juridisk/informatisk/samfunnsvitenskapelig) »Empiri-del : Baseres på et virkelig case/problem »Egne analyser og konklusjonen. l Form-krav »Lengde : sider ( ord) »Kildeanvisning og litteratur-liste (referanser) » Dele på skrivingen, men alle står ansvarlig for alt. Eksamen : »Frist innlevering 1.6 »Muntlig (individeall) sensur ca juni

3 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Hovedelementene i prosjektet l Første fase av problembeskrivelse og valg av organisasjon l Nærmere avgrensning og dypere problemforståelse (lese teori med mer) l Fastsette opplegg for undersøkelsesopplegg l Gjennomføre datainnsamling l Systematisering og analyse av data l Analyse/Vurderinger l Beskrivelse av gruppas forslag, løsninger etc l Konklusjoner l Skrive ferdig rapporten

4 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Hva en prosjektoppgave kan/bør inneholde ( Men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen )  Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon – bakgrunn..  Teoretisk plattform:  Beskriver faglig ”ståsted”, aktuelle begreper og sammenhengen mellom disse osv., som kan brukes i å formulere konkrete forskningsspørsmål  Undersøkelsesopplegg : metodisk tilnærming –  Empiri: innsamling av data  Bruk av dokumenter, intervjuer, observasjoner,..  Analyse og drøfting  Eventuell drøfting av ulike løsningsforslag  Konklusjoner Denne strukturen passer ikke for alle typer oppgaver !

5 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN GRUPPEARBEID OG GRUPPEDYNAMIKK Prosjektarbeid er gruppearbeid: Nyttig å skille mellom : Innhold: Hva gruppen skal gjøre Målrettet – instrumentelt : løse oppgaven Prosess : Hvordan gruppen løses sin oppgave : Både målretttet og følelsesmessig (emosjonell). Kommunikasjon: Hvem snakker, til hvem, hvor mye.... Beslutningsprosessen Atferd: Oppgaveorientert Vedlikeholdsorientert Selvorientert Gruppenormer: Hva er forventet og akseptabel adferd

6 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN GRUPPEARBEIDSTEORI Effektivisering av gruppearbeidet Ulike typer oppgaverelaterte faktorer som innfluerer på effektiviteten: M Målsettings-spørsmål R Rollespørsmål P Prosedyrespørsmål I Interpersonlige spørsmål

7 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Tilbakemeldinger l Gi tilbakemelding »Tilbakemelding må være ønsket »Gi tilbakemelding om oppførsel du ser (ikke om antatte motiver, ‘er’) »Gi tilbakemelding om hvordan ting virker på deg »Gi tilbakemelding så fort som mulig l Motta tilbakemelding »Gi klart uttrykk for hva du ønsker »Aksepter tilbakemeldingen

8 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN GRUPPEDYNAMIKK l Oppgaveorientert atferd [målrettet – fokus på å få et godt resultat]: »Initiativtaking »Åpen informasjonsflyt (fortelle, spørre) »Klargjøre/utdype »Oppsummere »Men i hvilken grad er vi enige: nyttig å sjekke enighet l ”Vedlikeholdsorientert” atferd [Bidra til gode prosesser – godt samarbeidsklima]: »Ordstyring »Oppmuntring og tilbakemeldinger »Harmonisering/kompromisser »Restrukturere og prøve på nytt

9 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN To ulike ”modeller” for gruppearbeidet Halvtidsmodellen: Fase 1Fase 2 Første møteOvergangSiste møte 4 Fase –modellen Bli-kjentStandpunktOverglattingFrigjøring

10 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Prosjektstyring: PSO – prosjekter Person- utvikling Organisasjons- utvikling System- utvikling Spesialistprosjekt, rent produkt: eks. et programprodukt, ) Rent prosessorientert (eks: omstillingsprosess, skape godt arbeidsmiljø PSO-prosjekter

11 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Prosjekt og prosjektarbeid Prosjekter karakteriseres ved l Veldefinert: Engangsoppgave l Mål-orientert: Skal gi et bestemt resultat l Tverrfaglig: Krever forskjellige type ressurser og kompetanse l Egen organisering: Ikke samme styringsstruktur som ordinært i en virksomhet –Styringsgruppe, prosjektleder og prosjektgruppe l Tidsavgrenset: Start- og sluttdato l Avgrensede ressurser : l Prosjektet er [som regel] ikke en del av basis- eller linjeorganisasjonen l Prosjekt er [som oftest] gruppearbeid: 3 – N deltagere

12 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Prosjektarbeidet innhold : l Klarlegge grunnlaget for prosjektet : »Hva er formål og mål »Hvem er viktige interessenter »Mandat : Eier, bakgrunn, mål, omfang, rammer, økonomi,.. l Planlegge arbeidet »Oppdeling – milepæler mm l Organisere »Ansvarsfordeling – aktiviteter l Styre og følge opp »Mål-orientering, ressursbruk, Kvalitetssikring »Sikre god prosjektkultur l [Avslutte] »Bidra til en god oppløsning (”la det bli et hyggelig minne ”)

13 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Gjennomføre prosjektet: problemløsning l Situasjonsanalyse : Hva er rammer og omgivelser for prosjektet »Verdisetting (hvilke verdier skal med?) »Prioritering (avgrensing) l Problemanalyse : hvilket problem skal løses »Informasjonsinnhenting »Problemdefinisjon l Løsningsanalyse »Idéskaping »Skissere alternative løsningsmodeller (teknisk, organisatorisk, … »Beslutning: fastlegge konkret løsning l Implementeringsanalyse »Planlegge og gjennomføre »Medbestemmelse

14 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Visjon, hovedmål og formålstruktur l Visjon: Overordnet : samlende og motiverende l Hovedmål : Grov beskrivelse av mål(ene) »Både tekniske, organisatoriske,… l Delmål: Konkretisere hovedmål »Bryte ned hovedmål i mindre l Resultatmål Kvantifiserbare mål »Beskrive mål slik at en kan ”måle” at de er oppnådd

15 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Prosjektstyring – et overblikk (forenklet ) : ……Oppgave Nivå……….. PlanleggingOrganiseringOppfølging Overordnet (fundament) Mandat/ form å lsstruktur Prinsippansvarskart Oversikt - hoveddeler Milepelsplan Milep æ ls- ansvarskart Milep æ lsrappor t Usikkerhetsanalyse Detaljert nivå Aktivitetsansvarskart Aktivitetsrapport

16 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Fallgruver l Brister i fundamentet –Eks: prosjektet ikke godt forankret i virksomheten –Sentrale parter er negative til prosjektet –Uklare mål l Planlegging av prosjektet For optimistisk, uhensiktsmessig, ufullstendig,… Organisering av prosjektet Uklar ansvars- og oppgavefordeling, nøkkelpersoner ikke motivert l Oppfølging av prosjektet –Uklar forståelse, uegnede planer, svak kommunikasjon,… l Utføring av arbeidet i prosjektet –Uklare mål, manglende samarbeid, stadige endringer,…

17 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Milepælplanlegging A2 M0 M1 M2 M3 M4 A1 M0 M1 M2 M3 M4 A B1, B2 C1, C2, C3 D B1, B2 C1, C2, C3 D

18 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Prinsippansvarskart F B U U I Aktiviteter A1 B2 C1 D4 A2 Ansvarsområdet Anne (prosjektleder Ola sekretær Berit (Kontakt oppdragsiver Per Analyser Koder (f eks) U: Under arbeid B: Beslutning I: Informasjon F: Ferdig …