NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Generelt om Randaberg Kommunen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Regional transportplan Agder
Christian Grorud
Aktørenes roller i planprosessene
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
I hierarkiets skygge? Nye dialogbaserte styringsordninger mellom regjeringen og fylkeskommunene Resultater fra et utviklingsprosjekt om samhandling mellom.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regionreformen – status og veien videre
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Rullering av Regional transportplan
Handlingsprogram
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen

En politiker er aldri bedre enn hennes veier, og av og til verre Will Rogers

Etatsfremlegget - forfall Nødvendig opprioritering av drift og vedlikehold – utgjør grunnlaget for et vegsystem som er trafikksikkert og har forutsigbar fremkommelighet Avveining – nytteverdi av omfattende opprusting av dårlig veg må vurderes mot tilsvarende for ny veg (eksempel Bergen-Voss) Det eneste alternativet i etatsfremlegget som kan tåle merkelappen ”fornyelse” er + 45 % utover planteknisk ramme

Etatsfremlegget - forfall Positivt at det settes fokus på behovet for styrket vedlikehold/ rehabilitering på fylkesvegnettet I Hordaland er forfallet, inkludert oppgradering av konstruksjoner, beregnet til over 5 mrd kroner på fylkesveiene Med dagens nivå på rammeoverføringer er det ikke mulig å ta igjen forfallet på fylkesvegnettet NTP må vise konkrete planer for styrking av vedlikehold/rehabilitering av fylkesvegene – gjennom mer penger, ikke mer statlige føringer! Fylkeskommunene må inviteres inn i diskusjonene om valg av løsninger (rammer og forutsetninger)

Bygg veiene og jobbene vil komme Tommy Thompson

Etatsfremlegget og finansiering - fornying? Positivt at langsiktig og forutsigbar finansiering trekkes frem som nødvendig for å styrke gjennomføringsevnen Følges ikke opp med drøfting av alternativer – trekkes kun frem forslag om samlet vedtak (flerårig budsjettering) ved bruk av statlige midler Noen innspill Bredere vurdering av prosjektfinansiering, inkludert OPS Etablering av infrastrukturfond som skal gi avkasting til å få bukt med vedlikeholdsetterslepet og få fart på utbyggingen av infrastrukturen.

! nye innbyggere nye arbeidsplasser nye boliger + 66 prosent økt kjøpekraft 2009

ABS Bergen - Vi henger sammen

Planer er bare gode intensjoner, med mindre de straks degenererer til hardt arbeid Peter F. Drucker

Planeffektivitet Positivt med initiativ for å se på dette viktige spørsmålet Noen innspill: –Viktig å skille mellom kortsiktige og langsiktige mål om effektivisering av planprosessen – mye kan og bør gjøres raskt! –Fokus på å planlegge de riktige prosjektene og at vi konsentrerer ressursene om disse –Forenkling/forbedring av statlig involvering Forenkling og heving av terskel (ikke bare økonomisk) for å bli omfattet av KVU-systemet må gjennomføres! Innsigelsesinstituttet må effektiviseres/forenkles – tidsbruk for de sakene som går til Miljøverndepartementet blir gjerne forlenget med flere år

Planeffektivitet –Definerte mål om mer helhetlig/strekningsvis utbygging krever økt fokus på overordnet/strategisk planlegging –Viktig at strategisk planlegging er godt politisk forankret. Styrking av legitimitet og mindre risiko for omkamp – viktige moment for å sikre effektiv planlegging! Regionale (transport)planer og kommunedelplaner er velegnet til å oppfylle innholdskravene i KVU

Planeffektivitet KVU KSI KSII NTP Fylkesdelplan Kommuneplan Reguleringsplan Statlig planforventning Regional planstrategi Kommune Fylkesting Vegdirektorat Regjering Storting Fylkesmann Fylkeskommune Direktoratet for naturforvaltning Riksantikvaren Regjering Vanndirektiv Refusert

Til slutt Forenkle planprosessene Forpliktende avtaler? Mer penger Takk for meg!

Der finnes ingen ting som heter grenser for vekst, fordi der finnes ingen grenser for den menneskelige intelligens, fantasi og skaperkraft. Ronald Reagan