Kommunesammenslåing og arkivspørsmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Arkiv til depot Planleggingsmøte 21. november 2013.
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Pål Mjørlund Odd Gunnar Ludvigsen Kommunekonferansen
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Politiattester Kirsti O. Sletten.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Periodisering og deponering
Riksarkivets oppfølging av Riksrevisjonens rapport
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Dag Wiese Schartum, AFIN
PERIODISERING Bergen Byarkiv2 Periodisering av arkiv Periodisering: alle saker som er avsluttet ved overgangen til ny arkivperiode skilles.
Arkivutstyr og arkivlokale
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
ARKIVLEDERFORUM.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Oppfølgingen av riksrevisjonen sin rapport. 8. September 2010 klokka
Samhandling leder/verneombud
Bevaringsplanlegging
EArkivsamarbeidet Administrasjon OAIS beskrivelse av funksjonsområdet –Tjenester og funksjoner som er nødvendig for kontinuerlig å administrere de øvrige.
1 XX. Nordiska arkivdagar 6 – 10 augusti 2003 Reykjavík, Island Seminariet Praktisk samarbeide innenfor arkivområdet Terje Pettersen-Dahl 7 augusti 2003.
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
EArkiv i offentlig forvaltning Kunnskapsfrokost med Software Innovation 15. april 2015 Hans Fredrik Berg, Riksarkivet.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Deponering av papirarkiver administrative arkiver og rettighetsdokumentasjon Vibeke Hammerhaug June Wahl Arkivlederseminar 2015.
Arkivledersamling 21. november 2013 June Wahl og Vibeke Hammerhaug.
1 Generelle krav og formål med arkivplan Bodø Øivind Kruse.
1 Omorganisering og strukturendring Lars-Jørgen Sandberg Avdeling for utredning og utdanning, Riksarkivet.
Arkiv i Nordlands fokus på arkivplan Sveinung Meyer Svendsen Foto: Bjørn Erik Olsen.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Er du rede til å stå for dine handlinger? Kjetil Reithaug statsarkivar i Kristiansand.
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
Avslutning av arkiv Periodisering Oslo, Kari Remseth 1.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
ARKIVRUTINER I NAV-KONTOR. Jorunn Holsbøvåg Olsen Arkivansvarlig NAV Møre og Romsdal 22. oktober 2010.
Uttrekksmetode og verktøy Demonstrasjon av DEX Kontaktkonferansen 2008, Bodø.
Velkommen til oss! Velkommen til oss! Arkivtenesta er hjarta i organisasjonen ! 1 Gruppe 10 - Eva, Inga, Monica og Lillian.
Saksgangen i ansettelsessaker Pr oktober Ansettelsessak/rekruttering En ansettelsessak skal dokumentere ansettelsesprosessen og at: - lover og retningslinjer.

Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Journalføring.
Rådmann Ytre enheter Arkivtjenesten Helse Økonomi Nav Skoler Omsorg
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
KOMMUNEREFORM OG ARKIV
Håndtering av digitale arkiv
IKA Kongsbergs tjenestetilbud Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Seniorråd og ny Kommunelov
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Kommunesammenslåing og arkivspørsmål Arkivsenteret 20. november 2014

Regelverk og retningslinjer Forskrift om offentlige arkiv Forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser om behandling av offentlige arkiver (”Riksarkivarens forskrift”) Normalinstruks for arkivdepot i kommuner og fylkeskommuner Mal for arkivplan Ivar Fonnes: Arkivhåndboken for offentlig forvaltning

Arkivansvaret Hovedprinsipp: Den nye kommunen har ansvar for de tidligere kommunenes arkiver Overordnet arkivansvar (adm.sjefen) AF 1-1 Operativt arkivansvar (arkivtjenesten/arkivleder) AF 2-1 Depotansvar (eldre og avslutta arkiv) AF 5-1

Overordnet arkivansvar omfatter: Å etablere en arkivtjeneste og oppnevne en arkivansvarlig. Å sørge for at arkivtjenesten har tilstrekkelig bemanning. Å stille de nødvendige ressurser til disposisjon for arkivtjenesten. Å legge til rette for at arkivpersonalet har faglig kompetanse. Å sørge for rapportering fra arkivtjenesten til ledelsen.

Arkivtjenesten Operativt ansvar for arkivarbeidet Egen enhet felles for kommunen/organet Tilhører normalt den del av administrasjonen som har ansvar for organets fellessaker Ansvar for alle typer materiale som kommer inn under arkivbegrepet i arkivloven, både papirarkiver og elektroniske systemer og databaser

Arkivtjenestens operative ansvar: Å utarbeide planer for organets arkivarbeid; herunder melde inn behov for bemanning, lokaler, utstyr og tjenester. Å sette planene ut i livet. Å ha personalansvar og ledelse av de ansatte. Å sørge for tilstrekkelig faglig kompetanse i arkivtjenesten. Å påse at arkivarbeidet utføres i tråd med gjeldende regelverk. Å holde oversikt over organets arkivmateriale og arkivorganisasjon, samt interne instrukser og eksterne regelverk. Herunder utarbeide og vedlikeholde organets arkivplan. Å rapportere til organets ledelse, særlig om forhold som krever tiltak for å etterleve regelverkets krav.

Depotansvar Alle kommuner skal ha en depotordning ledet av en depotansvarlig. Dette kan være et IKA. Ha ansvaret for eldre og avslutta arkiv (arkiv som ikke lenger er i administrativ bruk og arkiv etter nedlagt virksomhet) Ivareta regelverkets krav til arkivdepot AF kap V.A og V.C Normalinstruks for arkivdepot i kommunene

Ansvaret ved kommunesammenslåinger: Avgjørende at overordnet arkivansvar, operativt arkivansvar og depotansvar er: klart plassert erkjent av dem som har dette ansvaret blir ivaretatt i praksis Da kan sammenslåingen gjennomføres på en måte som holder arkivsituasjonen under kontroll og er i samsvar med lovverkets krav.

Roller i prosessen Kommunene har det formelle og praktiske ansvaret for å gjennomføre prosessen i samsvar med dette regelverket. IKA har en naturlig rådgiverrolle overfor sine medlemmer, samt en operativ rolle som arkivdepot. Statsarkivene som tilsynsmyndighet kan bistå i forbindelse med tolking og forståelse av regelverket.

Behandling av arkivene ved kommunesammenslåinger De gamle kommunene nedlegges og opphører som arkivskapere. Nye arkivskapere oppstår i den nye kommunen. Regelverket omfatter både arkivene som opphører, og de nye enhetene som oppstår. Reglene skal skape oversikt og ryddighet – både ivareta bevaringshensyn og lette sammenslåingsprosessen.

Arkiver skal avsluttes Arkivene i de gamle kommunene avsluttes. Skarpt periodeskille og avslutte journalperiode (både elektronisk system og papirarkiv). Pågående saker lukkes og gjenopprettes eventuelt som nye saker hos de nye arkivskaperne (med tilbakehenvisning).

Arkiver skal avsluttes, forts. Avsluttet arkivperiode overføres til bortsettingsarkiv eller avleveres til depot, etter at arkivbegrensing og kassasjon er gjennomført. Materialet skal listeføres både ved overføring og avlevering.

Arkiver skal avsluttes, forts. I elektronisk arkiv skal avsluttet periode skilles ut som historisk database eller som logisk enhet i den aktive basen. Kopi av avsluttet base skal avleveres eller deponeres (sikkerhetskopi) i samsvar med reglene for dette.

Avlevering Ved kommunesammenslåing vil det være fordelaktig å avlevere så mye som mulig. Reglene for avlevering av analogt og digitalt materiale er i: Arkivforskriften Kassasjonsreglene for kommunesektoren Normalinstruks for kommunale arkivdepot Jf. Forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser, kap VIII.

Avlevering, forts. Ved avlevering overtar depotet ansvaret for oppbevaring, behandling og bruk av materialet. Ved deponering av elektronisk arkiv mottar depotet en sikkerhetskopi, mens arkivskaperen fortsatt ivaretar brukertjenester på materialet. Skillet mellom avlevering og deponering bør avtales nærmere mellom kommunene og IKA.

Overføring til ny enhet Ved kommunesammenslåing kan det være behov for deler av de avslutta arkivene i de nye enhetene. Dette materialet overføres den instans som overtar eller viderefører saksområdet. Også dette materialet skal listeføres. Det skal behandles som bortsettingsarkiv fra den nedlagte enheten – ikke som den nye enhetens eget arkiv! Den nye enheten har ansvaret fram til avlevering.

Opprettelse av nye arkiver må følge regelverket Nye arkiver for nye enheter Ny arkivplan for den nye kommunen Systemdokumentasjon for elektroniske systemer og digitalt materiale Arkivnøkler og ordningsprinsipper Plassering og oppstilling Journalsystemer Elektroniske arkivsystemer Andre elektroniske systemer som lager saksdokumenter Daglige rutiner i arkivdanningen Periodiske rutiner Rutiner for bruk av materialet

Viktig! Arkivmateriale fra før sammenslåingen skal ikke blandes sammen med det som produseres etterpå Bare brev som er mottatt, men ikke besvart kan tas inn i det nye arkivet, men da skal det legges inn henvisninger (evt legge inn kopier) Historiske arkivdatabaser må ikke endres eller oppdateres Unntak kan bare innvilges av Riksarkivaren

Et eksempel Ved sammenslåing av Kongsberg og Flesberg fra 2020 vil det for all framtid være tre arkivskapere med tilhørende arkiver: Kongsberg kommune fram til 2020 Flesberg kommune fram til 2020 En ny kommune fra 2020