Vedlegg 4 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra partier som ikke er i byrådet 2009-02-16 www.easyquery.net ® - 2009 (rev:2.0.70)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Hvordan intervjue en forsker?
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Folkemøte Aksjon 2004 Torsdag 30.september 2004.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
:23 Evaluering Juleevangeliet, Barnas katedral desember Response Log.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Skolen – en kommunal virksomhet
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer
Vedlegg 3 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra byrådspartiene ® (rev:2.0.70) Fjorårets.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Mestring og forebygging av depresjon
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Work-shop 3: Hvordan finansiere forskningsbasert nyskaping. Oppsumering Det må utvikles spesifikke verktøy/virkemidler direkte mot U&H sektoren for å styrke.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
BYRÅDETS BUDSJETTARBEID Finansbyråd Christine Meyer.
Revisjon av kommunikasjonsstrategien for Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon for OD-møte september 2014.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
B YRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT FOR Ikke akkurat en fantastisk opplevelse.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Budsjett som politisk styringsinstrument
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Den lovgivende makten i Norge
Oppstart SU Jevnakerskolene
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Norges Musikkhøgskole
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Utskrift av presentasjonen:

Vedlegg 4 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra partier som ikke er i byrådet ® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

Andre forslag til endringer: (1) ® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Under parlamentarismen og flertallsstyre fører budsjettdiskusjonen i komiteen til få ell. ingen reelle resultat i forhold til budsjettvedtaket Til punkt 10: Det er ingen vits å bruke mer tid dersom det ikke er reell interesse fra flertallpartiene til å vurdere forslag fra opposisjonen. Opplegget kunne altså fungert dersom den politiske viljen haddde vært til stede. Slik det var nå var det etter mitt syn bortkastet tid. Som fritidspolitikker i KMBY er det ikke mer tid til overs. Så lenge de partiene som har flertall ikke åpner opp for reelle og ikke bare kosmetiske endinger er det bare demotiverende å bruke mye tid på budsjettarbeid i komiteene. Ja - vi må ned på tjenestestednvå skal det ha noe mening. Budsjettet må tydeligere si noe om kvaliteten på tjenesteområdet. Den største svakheten med budsjettarbeidet er at vi vedtar et budsjett på et overordnet nivå. Vi har liten eller ingen innsikt i om det budsjettet vi vedtar gir bedre tjenester til innbyggerne. Byrådet må lage samme malen på alle målene i de ulike byrådsavdelingene. I budsjettet for 2009 var ikke dette tilfelle. Vi bør få en oversikt over antall årsverk i de ulike byrådsavdelingene. Dette fikk vi tidligere. Byrådspartiene må ligge frem sine endringer til budsjettet på et mye tidligere tidpunkt. Så lenge de fremlegger sitt alternative budsjettforslag samme uken komiteen skal gi innstilling til budsjettet kommer vi dessverre ikke lenger med å gjøre budsjettarbeidet bedre. Bør i større grad få anledning til å gå inn i reelle diskusjoner om prioriteringer på de ulike områdene. - Partiene i posisjon var ikke forberedt på komitebehandlingen, hadde blant annet ikke tatt for seg målarbeidet. - Det var ikke noen form for tverrpolitisk samarbeide, hverken omkring mål\merknader\forslag. Noe som svekker budsjettets forankring i bystyret. - Det er opplagt at en rekke forslag kunne både posisjon og opposisjon sluttet seg til, men dårlig forarbeid + lite interesse fra posisjonen, havarerte hele prosessen.

® (rev:2.0.70) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer