Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Selvfølelse vs selvtillit
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Digital kompetanse i Mat og helse
Språk og sosialisering
Om voksenpedagogikk.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Kreativ bruk av testverktøy
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hvordan kan vi bruke det?
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
VURDERING Musikk trinn.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Og.
Undervisningsopplegget
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
Supply Chain Analyzer Hovedprosjekt for Henning Jensen, Atle Rudshaug og Birger Ertsgaard 3dsu, AiTEL, HiST.
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006

Hvem er jeg? Arne B. Mikalsen –Førstelektor HiST –Jobber fra hjemmekontor i Songdalen ved Kristiansand –Jobber mest med e-læring

Agenda Påstand: –Design av pedagogisk gode multimediabaserte presentasjoner kan gjøres svært rimelig av en hvilken som helst IT-lærer –Stemmer dårlig med mange rapporter innenfor kostnader i e-læring som sier at selv korte presentasjoner kan koste mange titusen kroner

Agenda Vi skal kort se på følgende metoder/verktøy: –Skjermopptak (Camtasia) –Videoforelesninger (Microsoft Producer) –Podcast (lydopptak) Hva sier studentene?

Skjermopptak Camtasia Studio –Koster US$ 40 for 1-brukerlisens – Eksempler fra faget Digital videoredigering

Videoforelesninger Microsoft Producer –Gratis add-on til Powerpoint –”Talking head” –Svært enkel å bruke –Muligheter for redigering –Mulig å sette inn andre videoer i videovinduet

Podcast Ideen baserer seg på to forhold –Studenter lærer bedre om de får input på flere måter –Mulighet for å utnytte dødtid bedre

Hva sier studentene? De er overveldende positive Et par eksempler: –”For meg har videoleksjonene stor verdi. Jeg får presentert lærestoffet på en helt annen måte enn å lese teorien fra en bok, og læring fra flere sanseinntrykk er med på å gi meg større utbytte og bedre forståelse. Det er vel et godt underbygget vitenskapelig faktum at vi mennesker er forskjellige, og har ulik evne til å ta til oss læring gjennom våre forskjellige sanseinntrykk.”

Studenteksempler ”Jeg vil bare si at Podcasting er fantastisk nytting. Kombinasjon av leksjoner i pdf, bok, video og podcast gjør det lettere å få stoffet til å sitte.” ”Jeg har studert ved NKI fjernundervisningen i 3 år, og har savnet lydfiler /CD plater med lærestoff. Jeg ønsker å utnytte tiden når jeg kjører bil til og fra arbeid. Jeg har lett etter lydbøker o.l i flere fag og i allmennfagene tidligere, men med dårlig resultat. Jeg ble derfor imponert over den måten dere har lagt opp fjernundervisningen på.”