Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode: Samfunns- og næringslivsforskning (SNF), Bergen.
Mediebedriften og samspillet med andre aktører Kilde: Østbye MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Media – annonser – publikum ( ) Hvorfor finansieres media for en stor del av reklame, og hva er konsekvensene? Bør og kan annonsevolum reguleres? Hvilken rolle bør offentlige TV-kanaler spille?
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Eiere – media – publikum ( ) Hvordan vil vi teoretisk forvente at ”avideologiseringen” påvirker mediemangfoldet, og hva forteller empirien oss? Hvordan har eierkonstellasjonene utviklet seg over tid? Vil annonsører få større incentiver til å tre inn på eiersiden?
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Media – distribusjon – publikum ( ) Konsekvenser for mediemangfold og kvalitet av at mediebedrifter eier distribusjonsselskaper (trykte medier) at telekommunikasjonsselskaper ”kontrollerer” distribusjon av elektroniske media allianser mellom telekom og media
MediebedriftKildeAnnonsører Distribusjon Publikum Eiere Kilde – media – publikum ( ) Hvordan påviker konkurranse om kjøp av program mediemangfoldet? Er det behov for statlig styring av redigering og bruk av kilder (eks. minimumskrav for mengden norskproduserte programmer)?
Iverksatte aktiviteter Internasjonal fagkonferanse for medieøkonomer (oktober) –presentasjon av foreløpige resultater fra én teoretisk og én empirisk studie Planlegging av tverrfaglig konferanse (februar/mars – 2004) - rettet mot interessenter i mediebransjen og offentlig sektor