Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Da Oslo kokte Presentasjon Folkehelseinstituttets smitteverndager 4. og 5. juni 2008 Frantz Leonard Nilsen, smittevernoverlege.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Når det har skjedd: Varsling
Annechen Bahr Bugge Ikke drikk vannet… Annechen Bahr Bugge
Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Om autorisasjonsordningen
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Vannkonferansen 2007 Color Fantasy Kjetil Tveitan
Indikatorbakterier i drikkevann.
Drikkevann – hvordan tolker vi vannanalyser
BEREDSKAP NØDVANNFORSYNING
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
8 Det politiske systemet i Norge
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Bergen kommune sitt beredskapsarbeid
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Smitteoppsporing i Prinsens gate Smitteverndagene 4. og 5. mai 2008 Frantz Leonard Nilsen Smittevernoverlege Helse-
Georg Kapperud Utbrudd av næringsmiddelbårne sykdommer
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten HIV-infeksjon – aktuelle tiltak i Oslo Smitteverndagene 6. Og 7. Juni 2007 Frantz Leonard Nilsen Smittevernoverlege.
Legionellose i Stavanger - erfaringer Helsesjef Egil Bjørløw Smitteverndagene 7. juni 2006.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
Kartlegging eller løpende kontroll?
Drikkevannsforsyningen i Troms - basert på Vannverksregisteret Tilbakeblikk - status - utfordringer Jens Erik Pettersen Finnsnes, Oktober 2005.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Stiftelsen RNV - Rent Norsk Vann Paneldebatt - ledd 3+4 private/profesjonelle brukere Deltakere Anne Marit Muri, Ansv. Redaktør - Vi i Villa Egil Lingass,
Oslo kommune Vann- og avløpsetaten Næringens (VAVs) behov og forventninger til framtidens byggstudent Seminar i regi av Næringslivsringen februar.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Personalpolitisk strategi
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Mattilsynet Distriktskontoret for Midt- og Nord-Helgeland Foredrag: ”Mattilsynets fokus i forhold til drikkevannskvalitet og beredskapsplaner”. VA-fagsamling,
Transportvedtekt oppdateres:
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Georg Kapperud Smittevern 13 – kapittel 14 Ansvar, oppgaver og rutiner ved nasjonale utbrudd Smitteverndagene
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
(12) Ordstyrer setter oss på sporet Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal vurdere om vannforsyningen har tilstrekkelige hygieniske.
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Fugleinfluensa hos fugl Pandemigruppen i Drammen kommune Består av følgende personer: Beredskapssjefen Distriktssjefen for Mattilsynet Smittevernlegen.
Dent-o-sept-skandalen Hva har vi lært?
Kommunenes forberedelser til å håndtere SARS-pasienter Et eksempel fra Oslo kommune Tore W Steen Oslo kommune Helsevernetaten.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Georg Kapperud E. coli-utbruddet 2006 Smitteverndagene mai 06 X Laboratorie-basert etterforskning.
Olav Hungnes - Folkehelseinstituttet Aviær influensa A(H5N1)- diagnostikk hos mennesker Olav Hungnes WHO nasjonalt influensasenter Avd. for virologi Divisjon.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Grunnleggende mathygiene Ågot Li, seniorrådgiver Mattilsynets distriktskontor i Drammen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Skranker i arbeidslivet
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Forskrift om Internkontroll
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Da Oslo kokte Presentasjon Folkehelseinstituttets smitteverndager 4. og 5. juni 2008 Frantz Leonard Nilsen, smittevernoverlege Oslo kommune

Drikkevann i Oslo > 50 % av Oslo får drikkevann fra Maridalsvannet; UV- behandling ikke installert, men er på plass i løpet av 2008 Det tas regelmessige vannprøver til analyse på Koliforme bakterier, E-coli, Clostridium perfringens, men ikke virus og parasitter Helsetjenesten i Oslo har jevnlig kontakt med Vann- og avløpsetaten og mottar vannprøveanalysene.

Hendelsen Fase 1: Påvisning koliforme bakterier hos bedrift i Nydalen. Bekreftes i prøver på offentlig nett, men kun i en lukket sløyfe til begrenset næringsområde. Koking av drikkevannet innføres i dette område. Oppfølgende prøver de neste dagene viser helt ”rent” vann.

Hendelsen Kokeanbefalingen er i ferd med å oppheves da prøvesvar parasitter innkommer (3 av 4 prøver positive, 1-2 parasitter pr prøve, både Giardia Lamblia og Cryptosporidier) Beredskap settes i Vann og avløpsetaten der kommuneoverlegen og smittevernoverlegen inviteres inn. Det konkluderes med å gi kokeanbefaling og melding går ut med media tidlig neste morgen

Hendelsen Det etableres kundetelefonsentral i VAV Kommuneoverlegen og smittevernoverlegen svarer på helsefaglige spørsmål fra publikum, media og andre (= tannleger) Innledningsvis er kommuneoverlegen og smittevernoverlegen alene med å svare på henvendelser, gi faglige innspill til videre prosess, rapportere til overordnede og andre myndigheter samt møte hos de samme overordnede/myndigheter.

Hendelsen Helsesiden etablerer etter noen timer en stab som håndterer publikum og henvendelser fra andre Media innkalles til daglige pressekonferanser

Hendelsen Det iverksettes daglig prøvetaking på bakterier og parasitter Svært lite funn, mindre enn forventet? Aksjonen avblåses

Hva var nå dette ? En hendelse som fikk enorm oppmerksomhet fra: Media Administrative og politiske organer både innenfor og utenfor helsesektoren

Hva var nå dette? Anbefaling om koking av vannet for sikkerhets skyld Fordi vannverkseier og helsemyndigheter ikke var sikre nok på at vannet var helt trygt (Riktig?? Faglig debatt i etterkant)

Hva var nå dette? En drikkevannssak Drikkevann reguleres av Drikkevannsforskriften (i hjemmel av Matloven og Kommunehelsetjenesteloven)

Hva var nå dette? § 1. Forskriftens formål: ”……….sikre at drikkevannet ikke inneholder helseskadelig forurensning av noe slag og for øvrig er helsemessig betryggende”.

Hva var nå dette? Forskriftens pliktsubjekt : Vannverkseier Tilsynsmyndigheter: Kommunen (HEV) og Mattilsynet (også godkjenningsmyndighet)

Hva var nå dette? En ”krise” for vannverkseier (vannleverandør) - VAV Anskueliggjort ved at det var VAV som etablerte beredskapsorganisasjon og hendelsen ble håndtert i VAV

HEV`s / Kommunelegens rolle Overveiende VAV`s medisinsk - faglige rådgiver § 18: Unntaksbestemmelser for vannforsyning under ekstraordinære forhold (når kravene til vannkvalitet ikke er oppfylt) ???

Krise også for HEV/Kommunelegen? Utøvelse av rådgiverfunksjonen svært omfattende og det viste seg raskt at kommunelegen hadde behov for administrativ, helsefaglig og informasjonsfaglig hjelp og støtte. Systematisk overvåkning av eventuell sykdomsutvikling i Oslo p.g.a. dårlig vann en hovedprioritet

Erfaringer/læringselementer Utmerket samarbeid med Vann- og avløpsetaten, Mattilsynet og også andre impliserte myndigheter Råd ble lyttet til, tatt hensyn til og medisinsk-faglig rådgiver aldri under press fra vannverkseier. Hensiktsmessig at vanneier, rådgivere og tilsynsmyndigheter var samlet i VAV

Erfaringer/læringselementer Publikum, media og andre burde ikke hatt direkte tilgang til kommunelegen under krisen, slik at kommunelegen kunne fokusert på en systematisk tilnærming til sine særlige oppgaver Kommunelegen skulle sikret seg en stab fra første stund ”vannkrisen” ble kjent

Erfaringer/læringselementer Publikum burde i hovedsak fått informasjon om alle forhold fra samme informasjonssenter i kommunen. HEV kunne da bidratt med kompetanse og ressurser inn i informasjonssentret. Varsling skjedde ikke helt ifølge rutinene og ledere og andre som burde vært varslet ble ikke varslet

Erfaringer / læringselementer Kommunehelsetjenesten fikk svært nyttige erfaringer under ”vannkrisen”. Helsefaglige erfaringer Publikumsinformasjon Mediehåndtering ”Krise” – håndtering Samarbeid med andre etater og fagpersoner

Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Hovedfunn SIFO -undersøkelse Vannsaken ble betraktet som alvorlig, men ikke som en krise. De fleste fulgte rådene de fikk om forholdsregler ved bruk av springvann, kvinner i større grad enn menn. Informasjonen som ble gitt om saken fra ansvarlige myndigheter ble vurdert som tilstrekkelig og stort sett troverdig.

SIFO-funn forts. Oslos innbyggere hadde generelt inntrykk av at offentlige myndigheter hadde kontroll over situasjonen. Media hadde en uvurderlig rolle i formidlingen av informasjon om saken. Tilliten til at det er trygt å drikke vann fra springen har et forbedringspotensial