TILSTEDEVÆRELSESINFORMASJON (PRESENCE AWARENESS) VENN ELLER FIENDE? Moscito 2 Presentasjon av sluttrapport.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

HVA ER ?.
Teknologi i klasserommet
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
HVA ER ?.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Hvordan intervjue en forsker?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Mestring og forebygging av depresjon
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Godt verktøy er halve jobben
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hvem Drepte den Digitale Nomaden? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig2010, November, Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Kvalitative og kvantitative metoder
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
CAKE En sterkere HMS-kultur
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Misjon – å krysse grenser
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Hvordan skrive egne dilemma
Moscito 2 Presentasjon av sluttrapport
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Moscito2 - kartleggingsmetoder
Roede-kurslederen på Facebook
-Et kritisk blikk på kollektiv omsorg
Enkel brukerveiledning
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

TILSTEDEVÆRELSESINFORMASJON (PRESENCE AWARENESS) VENN ELLER FIENDE? Moscito 2 Presentasjon av sluttrapport

Å komme i gang Presentasjon av MOSCITO prosjektet Samarbeid, når man ikke sitter på samme arbeidssted. Vi har selv denne erfaringen Vi ønsker ikke å utvikle en løsning, men kartlegge hva som finnes, og hva folk synes om disse verktøyene.

Problemstilling Hva finnes av systemer Hvilke brukes Hvordan brukes de Fordeler og ulemper Har vi forslag til forbedringer

Hva forventer vi å finne? Situasjonen bestemmer hva vi foretrekker Hvilke systemer som MOSCITO bruker Holdninger, rolle i organisasjonen og teknisk kunnskap/interesse. Ulemper med disse systemene: Økonomi, sikkerhet og personvern At det er individuelt om man ønsker å la seg ”spore” eller ikke.

Kartleggingsmetoder Oppstartsmøte med Telenor Studier av begreper og artikler Hva finnes av teknologi? Erfaringer fra egne arbeidsplasser Spørreskjema

Begreper Sosial kapital - sosiale nettverk har verdi, på samme måte som økonomisk kapital eller kulturell kapital Tilstedeværelsesinformasjon  Presence (tilstedeværelse) er en tilstand/status, mens awareness (viten, forståelse, bevissthet) kan være noe som oppnås ved bruk.  Presence awareness rommer altså noe mer enn ren informasjon, kunnskap som kan omsettes i handling.  Presence information kan være: en indikasjon om tilgjengelighet, evne og vilje til en potensiell kommunikasjonspartner. Mobilitet  Evnen til å flytte seg, sosialt og fysisk  Ulike nivåer: ”micro-”, ”local-” og ”remote mobility”  ”location and context sensivity” jfr ”context awareness”-begrepet

Artikler Walking away from the desktop computer Wearable computing meets ubiquitous computing How to share the right knowledge with the right people at the right time Beware of geeks bearing 'presence'

Hva finnes av teknologi? Simple Instant messaging (IM) Facebook MSN Messenger MSN Live meeting Gtalk Twitter BuddyWall: MIM:

Erfaringer fra egne arbeidsplasser Ettersom vi er 3 stykker som jobber 100% har vi mange tanker om akkurat dette temaet selv. Vi har skrevet ned noen erfaringshistorier og bruksområder: Guro Elna Tone

Spørreskjema Et på norsk og et på engelsk Minutter framfor prosent Åpne spørsmål med flere svaralternativ Målet med spørreskjemaet:  Kartlegge kommunikasjonsmetoder  Hva som foretrekkes  Hvor tilgjengelige kollegaer er  Hvordan denne tilgjengeligheten oppleves

Resultater av funn Mobilteknologi er interessant E-post, telefon, sms er mest brukt for å holde kontakten med arbeidskollegaer generellt  Hvor e-post fungerer best Flertallet samarbeider med kollegaer andre steder  Kontakten holdes da hovedsaklig via e-post og telefon. Hvor disse fungerer best.  Mindre sms-bruk. Få kan oppdatere fraværssystemer mobilt Flertallet tror ikke oppdatering av status mobilt ville bedret kommunikasjon med kollegaer.

Ønsker du at dine kollegaer skal ha oversikt over hvor du er til en hver tid?

Kommentarer " Selvfølgelig må man kunne skjule noe privat informasjon, men alt jobbmessig bør kunne synes. " "I don’t’ think so, it at least sounds a bit intrusive. " " Lettere å planlegge møter og få avklart ting " " Hadde følt meg veldig overvåket " "Det er greit, men ikke noe spesielt ønske – men det må være enkelt å registrere/følge opp " "Hverdagen endrer seg fort, og det er mange ting å følge opp/huske. Man kan fort bli værende i slike "registrerings- oppgaver " som stjeler tid fra reelt arbeid. "

Drøfting Vi vil nå sammenfatte funnene våre opp mot problemstillingen. Denne er delt i 5 deler, og presentasjonen er derfor i delt inn på samme måte

1. Hva finnes av slike systemer ? Telefon, e-post, SMS,IM, AV – utstyr (Moodle), elektroniske kalendere o.a. Vi vil her vise Buddyspace = IM –verktøy brukt ved et universitet i England How To Share The Right Knowledge With The Right People At The Right Time

2. Hvilke brukes ? De aller fleste av våre respondenter benytter e-post og telefon. SMS er også hyppig brukt for å holde kontakten med ”nære” kolleger i løpet av arbeidsdagen, men ikke til de som er ”distanserte”. På Rikshospitalet benyttes gtalk av mange. E-post er det som benyttes mest av alle, noe som også kommer frem i erfaringshistoriene fra Skattedirektoratet og NAV, samt fra møtet med Telenor.

3. Hvordan brukes de ? Spørreundersøkelsen: Det kom det frem at e-post, telefon og SMS ble brukt for oppdatering av sin status. Unntaket var de som benytter gtalk. I artikkelen vi presenterte i kurset kom det frem at de helst ikke benyttet telefon, da de var redde for å forstyrre den andre. Dette kan ha med å gjøre type bedrift og at artikkelen var skrevet for 10 år siden. En interessant link er den de beskriver i en artikkel om jobb/fritid (Aftenposten): Mange blir kontaktet av sine kolleger på fritiden, og de aller fleste synes det er ok.

4. Hvilke fordeler og ulemper har disse ? Bruk av tilstedeværelsesinformasjon sees på som praktisk av de aller fleste. I tillegg er det tidsbesparende. Skille mellom arbeid/fritid, mange utfordringer

5. Har vi forslag til forbedringer? Her har det ikke blitt forslag til noe nytt, men vi har heller prøvd å forklare bruk eller fravær av bruk av tilstedeværelsesinformasjon. Begrepet ”presence awareness” hot for flere år siden -hvorfor har det ikke tatt av ? Ikke ønske om tilgjengelighet hele tiden Mange synes det holder med eksisterende systemer Automatisk oppdatering

Konklusjon Venn eller fiende? Vi heller mest mot at det er litt positivt (venn) men: Jobb greit – privat ikke OK Hvis et slikt system er innført i organisasjonen ok å bruke på jobb, men må slås av automatisk når vi forlater jobb.

Forts. Konklusjon Vi vil avslutte med sitatet fra : : "It's harder to hide when everybody can see what you're doing. I think there's going to be a big resistance to that. Maybe I don't want everyone to see that I haven't touched my keyboard in 15 minutes." --Melanie Turek