FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Åsmund Sollien Schau og
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Strategikonferansen i Møre og Romsdal 2009, KS - Skoleeierrollen Molde 18. februar 2009, Jørn Thomassen, rådgiver Effektiviseringsnettverkene i Midt-Norge.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Bruk av data i kvalitetsarbeid
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Kampen skole Vår visjon:
Kan ikke alle bare være venner da?
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
Lyshovden Oppveksttun!
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Nasjonale prøver Sandved skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Oppstart i barnehagen.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling

FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring. Elevene skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre sine liv og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Skolen skal møte elevene med tillit, respekt og krav og gi dem utfordringer som fremmer danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeides.

HVA ER KVALITET I SKOLEN? Kvalitetsbegrepet har 3 dimensjoner: Brukerkvalitet handler om å gi det som bruker ønsker og har behov for, på individnivå eller som gruppe. Profesjonell kvalitet handler om vurdering av brukers behov ut ifra faglig standard og tjenesteutførelse i henhold til aksepterte normer. Ledelseskvalitet handler om å utføre tjenester innenfor lover og forskrifter og uten sløsing. ref. ISO 3.1.1 Elev/foreldre Lærer/rektor økonomi Opplærings-tilbudet

HVORDAN VURDERE KVALITET? Hvilke data har vi tilgjengelig? Kartlegging av leseferdighet 1., 2. og 3.trinn Kartlegging av regneferdighet 1., 2. og 3. trinn Nasjonal leseprøve 5.,8. og 9. trinn Nasjonal regneprøve 5., 8. og 9. trinn Nasjonal prøve i engelsk lesing 5. og 8.trinn Kartleggingsprøve i digitale ferdigheter 4.trinn Karakterresultater – standpunkt og eksamen Elevundersøkelsen 7. og 10.trinn Foreldreundersøkelse 3., 6. og 9.trinn Foreldreundersøkelse SFO Resultater danner grunnlaget for refleksjoner og drøftinger om kvalitet og måloppnåelse

KVALITETSPLAN FOR SKOLE 2011 - 15 Fokusområder: Lesing, språk- og begrepsutvikling Tilpasset opplæring og mestring Vurdering for utvikling E

FOKUSOMRÅDENES OPPBYGNING

SUNDE SKOLES HANDLINGSPLAN bruk av resultater som grunnlag for vurdering av grad av resultatoppnåelse

SUNDE SKOLES HANDLINGSPLAN bruk av resultater som grunnlag for vurdering av grad av resultatoppnåelse Fokusområdet Lesing, språk og begrepsutvikling

SUNDE SKOLES HANDLINGSPLAN bruk av resultater som grunnlag for vurdering av grad av resultatoppnåelse

NASJONALE MÅL FOR KVALITET Alle elever som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv. Måleindikator: Andelen elever som presterer på laveste nivå i lesing og regning ved de nasjonale prøvene sammenlignet med det nasjonale gjennomsnittet.

SKEIE SKOLE – nasjonal leseprøve 5.trinn 2014

SKEIE SKOLE – nasjonal leseprøve 5.trinn 2014

SKEIE SKOLE – nasjonal leseprøve 5.trinn 2009-13

NASJONALE MÅL FOR KVALITET Alle elever skal inkluderes og oppleve mestring Måleindikator er andelen elever som: trives mobbes får nok utfordringer oppgir at opplæringen er tilpasset deres nivå får faglige tilbakemeldinger

Kvalitetsutvikling ved «vår skole» Hva skal forbedres? Hva er driftsstyrets rolle?

TILGANG TIL INFORMASJON Alle resultater legges fram for driftsstyret med forslag til konkret oppfølging på trinn-/skolenivå Rektor legger til rette for en reell drøfting av resultatene i driftsstyret Driftsstyret får en gjennomgang av skolens resultater slik de framkommer i Skoleporten Skolens resultater legges ut på hjemmesidene med kort info om resultat og oppfølgende tiltak

SKOLENES HJEMMESIDER

Driftsstyret skal: informeres om resultater og involveres i skolens arbeid med vurdering av resultater.