Populærmusikkens estetikk - Performance, kommersialitet og autentisitet Mats Johansson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva ser de andre når de ser meg?
Advertisements

-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
LANDSKONFERANSEN FOR SOSIALT ARBEID I SOMATISKE SYKEHUS, Oslo
DIKT virkemidler.
Kryss-kulturell kommunikasjon
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Master musikkvitenskap
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Posisjonering Kapittel 10.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Prosjekt og forskningsrapport
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Kulturteori
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kvalitative og kvantitative metoder
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Introduksjon til populærmusikkstudier Mats Johansson
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Kvalitative forskningsmetoder
Mobilitet og organisatorisk endring Tom Erik Julsrud *Telenor Research & Development/University of Trondheim
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Performance og autentisitet. Performance Performance Autentisitet Autentisitet To cases To cases.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Media – et kulturelt skattekammer for unge Hvordan kommuniserer mediebilder mot unges identitetskonstruksjon? (Roth 2007)
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Misjon – å krysse grenser
Populærmusikkens historie
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Populærmusikkens estetikk - Performance, kommersialitet og autentisitet Mats Johansson

Smakshierarkier og verdipolitikk Definisjonsmakt Kvalitetskriterier Legitimeringsstrategier Hvordan blir musikk tillagt verdi og mening? Smakspolitikk Autentisitetspolitikk - Hvordan dominerende diskurser dikterer premissene for beskrivning og evaluering av musikk. - Hvordan artister spiller på og/eller utfordrer etablerte forestillinger og begrepsforståelser.

Metodologisk utgangspunkt Begreper/tegn (autentisk, skjønn osv.) får mening gjennom hvordan de blir brukt av individer og grupper i forskjellige situasjoner. - Forskerens oppgave er ikke å definere hva begreper egentlig betyr, men å fortolke mønstre og sammenhenger i menneskers omgang med begrepene. - Hvordan blir forestillinger om verdi og autentisitet produsert i forhandlinger om hva som er verdifullt/mindre verdifullt og autentisk/inautentisk?

Autentisitet og perspektiv Tradisjon, stil og historisk autentisitet (å være tru mot kildene/tradisjonen). Biografi/bakgrunn/cred. Selvreferensialitet (å være tru mot seg selv). Performance og teatralitet – bevisst/strategisk inautentisitet.

Populærmusikkens estetikk Polarisering mellom teorier/perspektiver. - Sosial/kulturell vs. estetisk/musikalsk dimensjon. Hva ”på stilens premisser” betyr forblir et åpent spørsmål.

Tidligere Michael Jackson-forskning Lite fokus på musikken/dansen. Hvordan Jacksons identitetsprosjekt problematiserer det selvfølgelige i etablerte identitetskategorier m.h.t. rase, kjønn og seksualitet (Kobena Mercer, Synthia Fuchs, Richard Middleton). - Avslører det ”naturlige” som konstruksjon. Problematisk behandling av begrepet voice (stemme).

MJs stemme(r) Eksempel: - Earth Song (1995) - Someone Put Your Hand Out (2004)

Tidligere Michael Jackson-forskning (forts.) MJ som identitetspolitisk ”tekst” i forhandlinger om normalitet. MJ som rasepolitisk ”tekst”. - Blir ofte omtalt som det ultimate eksempel på crossover (musikalsk og alle andre henseender). - Igjen lite forskning på hva dette betyr i forhold til musikken.

Stemmen som (tvetydig) markør Eksempel: The way you make me feel (1987). Stil- og identitetsmessig tvetydighet. - Selvsikkerhet – usikkerhet. - ”Maskulin” (kraftfull) – ”feminin” (svak)/barnslig/gutteaktig/tvetydig. - Virkelig – uvirkelig/unormal (”freak”). Artisteri som rollespill. - Korrumpering av forholdet mellom biografi (hvem man er) og performance (hvem man spiller). - Inautentisitet som strategi: teatralitet Gjenkjennbarhet og tvetydighet parallelt.

MJ og stil-/genreidentitet Hardrock? - Eksempel: They don’t care about us (1995). - Earth song (1995). - Dirty Diana (1987). Genrekoder og genrekodning. - Genre/stil: et rammeverk for artistisk framtoning og musikalsk-estetisk kategorisering og bedømming.

Mystifisering av stil og handverk Musikalsk/musikantisk kunnskap fremstilles som kvaliteter som ikke kan beskrives med ord og som derfor ikke kan analyseres/forskes på (gave, talent, inspirasjon, autentisitet, referanser til artistens biografi)

Barnestjernen Michael Jackson (9-12 år) “Michael sang with the sadness and passion of a man who’d been living the blues and heartbreak his whole life.” (Berry Gordy). Allerede her en ”urovekkende” uoverensstemmelse mellom biografi og performance. MJs skolering (sangteknikk og stilkunnskap) i soultradisjonen underkommuniseres. - Rollespill: ”The soul man” er en karakter, en kulturell figur, ikke en personlig identitet, et selv.

Tidlige covers Herming, appropriering og stilisering. Eksempel: My girl (1971) av/med The Temptations. Don’t Know Why I Love You (1970) av/med Stevie Wonder. Who’s Lovin’ You (1969/1971) av/med Smokie Robinson & The Miracles. I’m The One You Need (1970) av/med Smokie Robinson & The Miracles.

Dialogen mellom MJs stemmer Horisontal dialog. - Variasjon mellom låter. - Childhood vs. Come together (1995). - Variasjon mellom ulike deler av samme låten. - She Drives Me Wild (1991) - Ghosts (1997) - Kontinuerlige og plutselige (dramatiske) variasjoner i sound/klangfarge/ sangstil. - Heaven can wait (2001) Vertikal dialog. - Kontraster mellom lead- og backingvokal - Why You Wanna Trip on Me (1991) - Invincible (2001) - Tre Jacksons samtidlig. - Blood on the dancefloor (1997) - Privacy (2001)

Autentisitet og perspektiv Tradisjon, stil og historisk autentisitet (å være tru mot kildene/tradisjonen). Biografi/bakgrunn/cred. Selvreferensialitet (å være tru mot seg selv). Performance og teatralitet – bevisst/strategisk inautentisitet.