Sitater og kildehenvisninger i fordypningsoppgaven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Rett på sak.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
En innføring i spillet: Lag En Setning
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Hvordan intervjue en forsker?
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Å skrive en sakpreget tekst
Litteraturlister og oppgaveskriving
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Roman- og novelleanalyse
Taushetsplikt for frivillige
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv April 2010.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Tordivelen flyr i skumringen
Biblioteks-orientering, kinesisk. Biblioteksorientering for Kinesisk.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Litterære virkemidler
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Hvordan føre kilder?.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Kilder og kildebruk.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Sitering, referering og plagiering
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Sitater og kildehenvisninger i fordypningsoppgaven

Kilder Primærlitteratur = de tekstene du leser og analyserer Sekundærlitteratur = det du har lest om boka, forfatteren, sjangeren, temaet

Kildeliste - eksempel Primærlitteratur Loe, E. (1996) Naiv. Super. Oslo: Cappelen Sekundærlitteratur Hansen, E.F. (1996, 23. oktober) «Kjernekar søker kjerne». Aftenposten. Hentet 25. september fra Atekst NRK Skole (1996, 15. oktober) Erlend Loe forteller om boka Naiv. Super [TV- klipp]. Hentet 20. september 2013 fra http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/870553 Rottem, Ø. (1998). Norges litteraturhistorie. (B.8). Oslo: Cappelen

Hvilke opplysninger skal med i kildelista? Personlig forfatter – evt institusjon, organisasjon e.l. Tittel (boktittel, artikkeltittel) Utgivelsessted (bok) Forlag (bok) Publiseringsår Navn på tidsskrift eller avis (i tillegg til artikkel-tittel) Utgave, sidetall Adresse til nettsted (url) Dato for nedlasting av nettsted (lesedato)

Hvor finner man opplysningene til bruk i kildelista? Tittelblad i bøker (forside og bakside) Forrest eller bakerst i artikkel (forfatternavn) Ansvarlig for nettstedet? Om oss, om dette nettstedet … Redaktør, webansvarlig … Ansvarlig for den enkelte artikkel? Let etter navn og dato for sist oppdatert

Eksempel på kildeliste i APA-stil Bekkelien, A.K. (2013, 28. januar) Kildeliste og kildehenvisninger i løpende tekst. Forelesning. Bjertnes vgs. Flatland, H. (2010) Bli hvis du kan, reis hvis du må. Oslo: Aschehoug Gustavson, Erik (2004). Herman [DVD]. Oslo, CS Media Halberg, J. (2008, 29. mars) «Ondskapens drivkrefter». Dagbladet. Hentet 23.september 2013 fra Atekst http://web.retriever-info.com/services/archive?method=displayDocument&documentId=0550072008032908047871&serviceId=2 Henningsen, K.S. (2012) I skyggen av store trær. Oslo: Gyldendal McCarthy, C. (2006) Ikke et land for gamle menn. Oslo: Gyldendal Språkrådet (2011). Personnavn. Hentet 7. november 2012 fra http://sprakrad.no/nb-NO/Tema/Stedsnavn/Personnavn/ Statistisk sentralbyrå (2013). Stadig færre unge røyker. Hentet 28. januar 2014 fra http://ssb.no/helse/statistikker/royk

Sitering og referering Sitere Når du gjengir en annens tekst ordrett inni din egen Referere Når du skriver om og gjenforteller innholdet i en annen tekst i din egen Kildehenvisning eller referanse Både når du siterer og refererer skal et minimum av opplysninger om kilden stå inni teksten din – i tillegg til i kildelista

Sitere fra kilde Inntil 2-3 linjer integreres i teksten med anførselstegn Over 2-3 linjer markeres med innrykk uten anførselstegn I begge tilfelle: Husk referanse i parentes (dersom du ikke har nevnt opphavsmann i teksten over)

Referanse/kildehenvisning Eksempel - sitere Sitat – inntil 2 linjer […din egen tekst…] Hovedpersonen i boka er Regine. Forfatteren forteller om henne at hun ‘’hadde normalt pene trekk, var ikke altfor overvektig og hadde pent hår.’’ (Henningsen, 2012, s. 16). Likevel føler hun seg lite attraktiv og ganske mislykket i forhold til den flotte moren sin, som ‘’var nærmere seksti og fremdeles kunne få menn til å snu seg etter henne.’’ (s.16) […din egen tekst fortsetter…] Litteraturliste Henningsen, K.S. (2012) I skyggen av store trær. Oslo: Gyldendal Referanse/kildehenvisning

Sitat kortere enn 2-3 linjer Referanse/ kildehenvisning Eksempel - sitere […din egen innledende tekst…] Boka er delt inn i fire deler etter hvem som har fortellerstemmen. Første del fortelles av Tarjei, og starter med at han ikke kan føle beina sine, ikke se, ikke høre, og blodet renner. Han kan ikke bevege seg. Dermed skjønner vi allerede i begynnelsen av boka at noe har gått veldig galt. I slutten av første del, etter at han har fortalt om livet sitt før Afghanistan-turen, sitter Tarjei, Kristian og Trygve i samme bil, nummer tre i en kolonne mellom Meymaneh og Mazir-i-Sharif. Tarjei forteller: ”Det føles som om jeg er med i en film, som om vi kjører i en kulisse […].” (Flatland, 2010, s. 54). Så smeller det. ”Det tok tre veker før kistene kom heim”, forteller naboen Jon Olav. (s. 69). I de tre andre delene ligger synsvinkelen hos henholdsvis Tarjeis mor, naboen Jon Olav og Trygve. [...din egen tekst fortsetter…] Litteraturliste Flatland, H. (2010) Bli hvis du kan, reis hvis du må. Oslo: Aschehoug Sitat kortere enn 2-3 linjer Referanse/ kildehenvisning

Referanse/kildehenvisning Eksempel - sitere […] Hovedpersonen har liten selvtillit og føler at hun ikke svarer til foreldrenes forventninger. Det sies ikke direkte, men kommer fram i måten forfatteren forteller om henne på. Regine var blomsterdekoratør og hadde ingen ambisjoner om å bli noe annet. Så man nærmere på resultatene av Rognsaa-søsknenes meritter som hang på veggene i barndomshjemmet, var det ingen store diplomer eller idrettspokaler som tilhørte Regine. Bare ordinære vitnemål og svømmeknapper. (Henningsen, 2012, s. 17) I løpet av boka utvikler hun seg og blir mer selvstendig. Det viser seg i en scene i siste del, der Regine […] Ikke anførselstegn Referanse/kildehenvisning Sitat – mer enn 2 linjer

Eksempel på sitat [… din egen tekst…] Hovedpersonen Chigurg er «framstilt som en deterministisk håndverker, som ikke stiller moralske spørsmål ved det han gjør.» (Halberg, 2008) [… din egen tekst fortsetter…]   Halberg, J. (2008, 29. mars) «Ondskapens drivkrefter». Dagbladet. Hentet 23.september 2013 fra Atekst http://web.retriever-info.com/services/archive?method=displayDocument&documentId=0550072008032908047871&serviceId=2 McCarthy, C. (2006) Ikke et land for gamle menn. Oslo: Gyldendal

Sitat fra nettsted Utviklingen av navnemoter bla.. bla.. bla… […] da nasjonalromantikken vokste frem på 1800-tallet, begynte folk å interessere seg for de gamle sagaene, som nå ble oversatt fra norrønt, og gav barna sine navn herfra. Dermed økte bruken av de norrøne navnene igjen fra midten av 1800-tallet, men denne gang i skriftnære former i stedet for i de dialektfargete formene. (Språkrådet, 2011) [… din egen tekst fortsetter…] Kildelista: Språkrådet (2011). Personnavn. Hentet 7. november 2012 fra http://sprakrad.no/nb-NO/Tema/Stedsnavn/Personnavn/ Kildehenvisning

Referere fra kilde Når man gjenforteller med egne ord hva som står i kilden Markeres ikke med anførselstegn – er ikke direkte sitat Husk referanse i parentes (dersom du ikke har nevnt opphavsmann i teksten over f.eks. ved hjelp av referatmarkør)

Referatmarkører …forteller…/ … skriver… / …sier at… / …hevder at… /… påpeker… Bruk av referatmarkører gjør leseren (f.eks. læreren) oppmerksom på at du har brukt informasjon fra en kilde. Er med på å variere språket Unngår mange referanser i parentes inni teksten

Referere fra en kilde uten å sitere I en rekke ungdomsundersøkelser på 1980-tallet viste Lars Grue (1985) at de aller fleste elevene i ungdomsskolen var med i en eller flere organiserte fritidsaktiviteter. Eller …. På 1980-tallet var de fleste ungdomsskoleelevene med i organiserte fritidsaktiviteter. Kildehenvisning – fullstendige opplysninger i kildelista til slutt Hvordan vet vi det…?

Referere fra en kilde uten å sitere På 1800-tallet økte bruken av de norrøne navnene, da nasjonalromantikken vokste fram og folk begynte å lese gamle sagaer. (Språkrådet, 2011) Kildelista: Språkrådet (2011). Personnavn. Hentet 7. november 2012 fra http://sprakrad.no/nb-NO/Tema/Stedsnavn/Personnavn/

Referere fra en kilde uten å sitere De norrøne navnene ble vanlige igjen fra midten av 1800-tallet. (Språkrådet, 2011) Når man siterer fra en kilde, skal opphavsmannen navngis. (Bekkelien, 2014) I 2012 var det 9 prosent av de over 16 år som brukte snus daglig, forteller Statistisk sentralbyrå på sine hjemmesider.

Kildeliste - eksempel Primærlitteratur Loe, E. (1996) Naiv. Super. Oslo: Cappelen Sekundærlitteratur Hansen, E.F. (1996, 23. oktober) «Kjernekar søker kjerne». Aftenposten NRK Skole (1996, 15. oktober) Erlend Loe forteller om boka Naiv. Super [TV- klipp]. Hentet 20. september 2013 fra http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/870553 Rottem, Ø. (1998). Norges litteraturhistorie. (B.8). Oslo: Cappelen

Eksempel på kildeliste i APA-stil Bekkelien, A.K. (2013, 28. januar) Kildeliste og kildehenvisninger i løpende tekst. Forelesning. Bjertnes vgs. Flatland, H. (2010) Bli hvis du kan, reis hvis du må. Oslo: Aschehoug Gustavson, Erik (2004). Herman [DVD]. Oslo, CS Media Halberg, J. (2008, 29. mars) «Ondskapens drivkrefter». Dagbladet. Hentet 23.september 2013 fra Atekst http://web.retriever-info.com/services/archive?method=displayDocument&documentId=0550072008032908047871&serviceId=2 Henningsen, K.S. (2012) I skyggen av store trær. Oslo: Gyldendal McCarthy, C. (2006) Ikke et land for gamle menn. Oslo: Gyldendal Språkrådet (2011). Personnavn. Hentet 7. november 2012 fra http://sprakrad.no/nb-NO/Tema/Stedsnavn/Personnavn/ Statistisk sentralbyrå (2013). Stadig færre unge røyker. Hentet 28. januar 2014 fra http://ssb.no/helse/statistikker/royk

Registrere kilder i Word for PC

Registrere kilder i Word for Mac