Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Advertisements

Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Ansvar og prosesser i skolen
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
KS Skoleeiermøte, Tromsø Jan-Hugo Sørensen, rådmann i Karlsøy og leder Rådmannsutvalget i Troms.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Velkommen til foreldremøte for trinn.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Utdanningsrelevante FoU- prosjekter SPS: systematisere informasjon for å synliggjøre HiOAs profil Prosjekter utover ett år GFU: Stort sett bare utdanningsrelevante.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !

Skolen og grenda

Nasjonal utdanningspolitikk Vedtas av Stortinget Departement For tida Kunnskapsdepartementet Utdanningsdirektoratet Strategier, planer, utøvelse Fylkesmannen Tilsyn, kontroll, veiledning Skoleeier: Drift og utvikling av skolen Kommunestyret/Fylkestinget=ansvarlig organ RÅDMANN ELEVEN: RETT OG PLIKT TIL OPPLÆRING MÅLSETTING: ”GAGNS MENNESKE i ARBEIDS- OG SAMFUNNSLIV” § FORSVARLIG SYSTEM – KVALITETSSIKRING-DOKUMENTASJON

St. meld nr 31 ( ) Kvalitet i skolen Krav til årlig tilstandsrapport -endring av §13-10 i opplæringsloven

Kommuneplan Kommuneplan Ingen mål for skole !? Kommuneplan –Målsetting : –Skole og barnehage skal videreutvikles som barne- og kultursenter. Det skal bli et aktivt kraft-,ressurs- og kultursenter i grenda, til beste for barna og for grenda i hver skolekrets. –Barn og unge skal være trygge i et utviklende og engasjerende fritidsmiljø. I en helhetlig utvikling skal barn og unge naturlig gå inn i alle sammenhenger i lokalsamfunnet. MÅL FOR SKOLENE I INDERØY

MÅLET: At elever når de mål som er satt nasjonalt gjennom lover og læreplaner og de mål som er vedtatt lokalt. Eksempel på hva må vi spørre oss om: Mestrer 9-åringene våre lesing, skriving regning..? Er 15-åringene forberedt til å foreta gode utdanningsvalg? Hvordan fungerer samarbeidet mellom grunnskolen og videregående skole? Hvem faller utenfor – hvem velger seg bort?

8 Alle elever som går ut av grunnskolen skal mestre grunnleggende ferdigheter - tidlig innsats og gode lærere Alle elever og lærlinger som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring - tettere oppfølging av elevene i starten av VGO Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring - alle skal få utfordringer, både de spesielt dyktige og de med svake ferdigheter Høye mål for norsk skole

For svake grunnleggende ferdigheter Mange sterke sider ved norsk skole Men også noen alvorlige utfordringer

10 Nyare forskning/ Ny teori Analysere resultat frå: Brukarundersøking Resultat frå kvalitetsportal Nasjonale prøver/kartleggingsprøver Elevundersøking Kostra Kommunale kartleggingar Skulebesøk Statlege vedtak Nye forskrifter/lovendring Kommunale vedtak GJENNOMFØRING av tiltak i skular og barnehagar Felles kompetansetiltak i kommunen Innhenting av dokumentasjon frå skulane og barnehagane Overordna mål for skulane og barnehagane Beskriving av nosituasjon og forventa resultat. Metode for resultatmåling Mål for den einskilde skule og barnehage Beskriving av nosituasjon og forventa resultat. Metode for resultatmåling Årsmelding til politisk handsaming Handlingsplan til politisk handsaming Kva no? Kva mål skal vi sette for neste periode? Saman med