Kraft og bevegelse Kap 9.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Løpeteknikk - Økt fart, færre skader.
Advertisements

Ut i verdensrommet med plasmaframdrift
utnytte ledg rom/medløpspasning
Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Kapittel 2: Sammensatte system
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Kap. 3 - Likevekt Statisk likevekt Grafisk Analytisk.
Kap 09 Rotasjon.
Kapittel D Gasslovene.
Oppsummering til eksamen Kap.1, 3, 4 og 5
Gauss lov.
Leksjon 8 - mekanikk - s. 179– 196 Friksjonskrefter mellom glidende flater
Arbeid - Kinetisk energi
Atomenes elektronstruktur
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kinematikk Beskriver sammenheng mellom posisjon, fart og tid. Kinetikk
Geometri Konstruksjonens form (utseende)
Leksjon 1 - mekanikk - s. 11– 52 Kraft - moment - resultant - grafisk analyse
Dimensjonsanalyse og modelllover II
Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,
Oppgave 1 Gitt ligningssystemet x + ay + z =
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Elektrisk potensial.
Magnetfelt.
Kap 13 Periodisk bevegelse
Vektorfelt.
Kap 02 Hastighet / Akselerasjon - Rettlinjet
Kap 05 Newtons lover.
Potensiell energi og Energibevaring
Gauss’ divergensteorem Alternative former Archimedes lov
Kap 08 Massesenter.
Likevekt og Elastisitet
Gravitasjon.
Fra kap. 2 - Resultanten til krefter
Maiken Pedersen, Farid Ould-Saada, Eirik Gramstad Universitetet i Oslo.
Kap 03 Hastighet / Akselerasjon - 2 & 3 dim
Timo N. Brønseth | Naturfag | Kongsbakken VGS- 1MUA
ERGO FYSIKK 1 nettsted.
JULEVERKSTED Skjærebrett: Barna fikk i oppgave å skjære et rektangel av en stor hobbyplate. Som mal brukte de en boks som de tegnet etter. Antall, rom.
Formelmagi 33-1 Begrep/fysisk størrelse
Formelmagi 34-1 (34.2) Spenning indusert ved bevegelse (motional emf)
Formelmagi Målsetting Å få struktur på formelapparatet:
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Tan a = 750 / 1000 a = 36,870 sin a = 0,6 cos a = 0,8.
LIKEVEKT x y F1 > F2 F2 F1 Institutt for maskin- og marinfag.
Plan for dagen (ca-tider)
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
1 Kap 28 Magnetfelt. 2 Magnetfelt Elektrisk ladning Q i ro genererer et elektrisk felt E. Det elektriske feltet utøver en kraft F = qE på en ladning q.
1 App 01 Sammendrag. 2 Kap 01 Enheter / Vektorer Tid1 s Lengde1 m Masse1 kg Kraft1 N = 1 kgm/s 2 Hastighet Kraft Moment..... EnheterVektorer Vektorligninger.
Forrige gang lærte dere:
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
1 Hverdagsforestillinger - problem, men også en kilde til engasjement! Nettverksamling i fysikk Byåsen vgs Astrid Johansen, Skolelaboratoriet,
KARBONKJEMI & FOSSILT BRENNSTOFF Diamant og grafitt. Ulikskapar og likskaparSide Kva stoff vert rekna blant dei organiske stoffa. Kva vert ikkje?Side.
Egenskaper til krefter
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Kompetansemål Energi – ting skjer
Arbeid, energi og effekt
Forelesning 3: Mekanikk og termodynamikk
Kompetansemål Energi – ting skjer
Newtons lover.
Profesjonelle læringsfellesskap
Vi skyter opp raketter!.
Velkommen til Newton-rommet
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Velkommen til Newtonrommet
Arbeid, energi og effekt
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Kraft og bevegelse Kap 9

Farten til en gjenstand 1) Gjennomsnittsfart 2) Momentfart Gjennomsnittsfart over en veldig begrenset strekning/tid. Den farten gjenstanden holder akkurat nå.

Akselerasjon

Kraft Kan bare virke mellom to gjenstander. På tegninger tegner vi kraften som en  Lang -- betyr stor kraft,  betyr liten Kraften kan påvirke hvis det er kontakt mellom to gjenstander, eller over avstand som f eks tyngdegrakften.

Newtons første lov ”Dersom det ikke virker krefter på en gjenstand, vil den fortsette i rettlinjet bevegelse med konstant fart, eller forbli i ro” Det skal alltid en kraft til for å få en gjenstand til å begynne og bevege seg. Det skal alltid en kraft til for å få en gjenstand til å stoppe. Det skal alltid en kraft til for å øke eller minske farten til en gjenstand. Det skal alltid en kraft til for å endre retningen til farten.

Kraft, masse og akselerasjon ”Summen av kreftene er masse multiplisert med akselerasjon. F = m * a” Tyngdeakselerasjonen ved jordoverflaten er ca 9,8 m/s2. Dette har fått symbolet g ”Kraft og motkraft virker på hver sitt legeme. De to kreftene er like store og motsatt rettet”

Newtons lover ”Dersom det ikke virker krefter på en gjenstand, vil den fortsette i rettlinjet bevegelse med konstant fart, eller forbli i ro” ”Summen av kreftene er masse multiplisert med akselerasjon. F = m * a” ”Kraft og motkraft virker på hver sitt legeme. De to kreftene er like store og motsatt rettet”