Filmmusikkens funksjoner I Klassisk Hollywoodfilm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

- spennende og engasjerende læring. Nyhetene 1830/2100 Dokumentarer God M. Norge TV 2 Hjelper deg NyhetskanalenTabloid Barnetrinnet TV 2 NYHETSAVDELINGEN.
Intern presentasjon for medlemmer
-ikke bare for zippylæreren…
Praktiske eksempler for å bedre tilgjengeligheten til nettsider.
Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør.
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Filmmusikkens historie.  Forskningsområdets historie  Kunstformens historie.
Louis Sullivan 1880-årene: ”form follows function”
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Fordeling av roller og ansvar
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Charles Babbage •Liv •Difference Engine •Analytical Engine •Arv •Hvorfor ikke •Grüner.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Filmens representasjonsformer
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Kunstmusikken på 1900-tallet
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Celler (Guyton kap 2) Celle: Celle homeostase - egenskaper
Forklaringstyper i historievitenskapen
STORYTELLING IN THE NEW HOLLYWOOD Kristin Thompson Det klassiske og The New Hollywood 2. Syd Fields paradigme 3. Kristin Thompsons modell.
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler.
Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
Tidligere oppgaver Personal stereos - musikk og hverdagsliv Personal stereos - musikk og hverdagsliv Musikk i reklame - logos, pathos, ethos Musikk i reklame.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
FILMFORTELLING FILMATISKE GRUNNELEMENTER TILSKUEREN FILMOPPLEVELSEN
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Filmanalyse.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Adaptasjon Fra bok til film.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
70-talet Musikalsk virvar!. Symfonisk rock Musikk skulle vere kunst- og musikarane kunstnarar. Nytta innslag av kjende klassiske verk. Sentrale artistar/band:
Attraksjoner som filmteknikk
70-talet Musikalsk virvar!.
Dialogkonferanse Therese Øvernes
70-talet Musikalsk virvar!.
Presentere en teknisk rapport
Vold og trusler i et nytt perspektiv
Adaptasjoner av et juleeventyr
Hvordan forberede meg til tentamen?
Filmmusikkens funksjoner II
Dialogkonferanse Therese Øvernes
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Utskrift av presentasjonen:

Filmmusikkens funksjoner I Klassisk Hollywoodfilm

Filmmusikkens funksjoner I Hollywood som industri Hollywood som industri Hollywood som stil Hollywood som stil Klassisk Hollywood-filmmusikk Klassisk Hollywood-filmmusikk

Frem til 1917: Ekstern avhengighet Frem til 1917: Ekstern avhengighet Etter 1917: Oligopol med interne finansieringsordninger Etter 1917: Oligopol med interne finansieringsordninger ”The Big Seven”: Warner, MGM, Universal, Paramount, RKO, Columbia ”The Big Seven”: Warner, MGM, Universal, Paramount, RKO, Columbia 1922: Motion Pictures Producers and Distributors Association 1922: Motion Pictures Producers and Distributors Association Spesialisering i alle ledd, fra ”the director unit” til ”the producer unit” Spesialisering i alle ledd, fra ”the director unit” til ”the producer unit” Etterkrigs-krisen: Paramount-dommen (1948), suburbanisering, TV Etterkrigs-krisen: Paramount-dommen (1948), suburbanisering, TV Fra 1955: Uavhengige produsenter, ”package”-systemet Fra 1955: Uavhengige produsenter, ”package”-systemet / : ”The New Hollywood” (movie brats, ”blockbusters”) / : ”The New Hollywood” (movie brats, ”blockbusters”) Filmmusikkens funksjoner I Hollywood som industri

: Fra vaudeville og dokumentarer til fortellinger basert på ”det velskrevne drama” : Fra vaudeville og dokumentarer til fortellinger basert på ”det velskrevne drama” Enhet i handling, tid og rom Enhet i handling, tid og rom Den amerikanske ”self-made man” > karakterens ønsker styrer handlingen Den amerikanske ”self-made man” > karakterens ønsker styrer handlingen Etableringsskudd, analytisk klipping, 180°-regelen, shot-reverse shot, POV vs. eyeline match, kryssklipping vs. parallell-klipping Etableringsskudd, analytisk klipping, 180°-regelen, shot-reverse shot, POV vs. eyeline match, kryssklipping vs. parallell-klipping Filmmusikkens funksjoner I Hollywood som stil

Musikk-avdelingen var også spesialisert Musikk-avdelingen var også spesialisert Musikken skulle alltid følge fortellingen Musikken skulle alltid følge fortellingen Eksempler på teknikker: ”mickey-mousing”, ”sneaking” Eksempler på teknikker: ”mickey-mousing”, ”sneaking” Idiom: Romantisk og symfonisk Idiom: Romantisk og symfonisk Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk

Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 1. ’Invisibility’ – det tekniske apparatet som produserer ikke-diegetisk musikk må forbli usynlig. Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk

Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 1. ’Invisibility’ – det tekniske apparatet som produserer ikke-diegetisk musikk må forbli usynlig. 2. ’Inaudibility’ – musikk skal ikke høres bevisst, og må underkastes dialog, det visuelle osv. Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk

Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 1. ’Invisibility’ – det tekniske apparatet som produserer ikke-diegetisk musikk må forbli usynlig. 2. ’Inaudibility’ – musikk skal ikke høres bevisst, og må underkastes dialog, det visuelle osv. 3. ’Signifier of emotion’ – musikk kan suggere frem stemninger og følelser, men er først og fremst en signifikant av ‘følelse’ per se 4. ‘Narrative cueing’ – musikken skal fungere a) ’referentielt/narrativt’; indikere synsvinkel og karakterer/setting, og b) ’konnotativt’; ”tolke” og ”illustrere” narrative hendelser Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk

Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 5. ’Continuity’ – musikken skal fylle ”hull”, bidra med formell og rytmisk kontinuitet Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk

Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 5. ’Continuity’ – musikken skal fylle ”hull”, bidra med formell og rytmisk kontinuitet 6. ‘Unity’ – via variasjon og repetisjon av musikalsk materiale skal narrativ enhet oppnås Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk

Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): Claudia Gorbmans 7 kardinalfunksjoner (1987): 5. ’Continuity’ – musikken skal fylle ”hull”, bidra med formell og rytmisk kontinuitet 6. ‘Unity’ – via variasjon og repetisjon av musikalsk materiale skal narrativ enhet oppnås 7. Man står fri til å bryte med ovenstående prinsipper, dersom det kan rettferdiggjøres av fortellingen Filmmusikalske funksjoner I Klassisk Hollywood-filmmusikk