Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Filmmusikkens funksjoner II

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Filmmusikkens funksjoner II"— Utskrift av presentasjonen:

1 Filmmusikkens funksjoner II
Alternative innfallsvinkler

2 Filmmusikkens funksjoner II
Adornos kulturkritikk Brudd-estetikk Semi-brudd i neo-klassisk film

3 Filmmusikkens funksjoner II Adornos kulturkritikk
Den klassiske filmmusikkens problem I: ”All music in the motion picture is under the sign of utility, rather than lyric expressiveness” (Adorno og Eisler 1947: 8) Den klassiske filmmusikkens problem II: …”the public’s vague awareness that music should come to the aid of the picture, is legitimate, /…/ but the industry takes this desire into account [and] misuses the music in order to give a technically mediated factor the appearance of immediacy” (Adorno og Eisler 1947: 121) Reformulert: “Film music constitutes society while being constituted by it /…/ because it makes the ideological work seem personal or private” (Kassabian 2001: 29) Løsning: “What is needed is musical planning, the free and conscious utilization of all musical resources on the basis of accurate insight into the dramatic function of music” (Adorno og Eisler 1947: 80)

4 Filmmusikkens funksjoner II Brudd-estetikk
Syv ”kardinalsynder” vs. syv ”kardinaldyder” (Peter Wollen): Narrative transitivity > narrative intransitivity Identification > Estrangement Transparency > Foregrounded Single diegesis > Multiple diegesis Closure > Aperture Pleasure > Unpleasure Fiction > Reality

5 Filmmusikkens funksjoner II Brudd-estetikk
1. Formelt brudd - asynkront (”kvasi-kontrapunktlig samtidighet”) Pierrot le Fou (Jean Luc Godard, 1965)

6

7 Filmmusikkens funksjoner II Brudd-estetikk
1. Formelt brudd - asynkront (f.eks. ”kvasi-kontrapunktlig samtidighet”) Pierrot le Fou (Jean Luc Godard, 1965) 2. Semantisk brudd - tematisk kontrast ”Singin´ in the Rain” i A Clockwork Orange eller ”Adagio for Strings” i Platoon 3. Stillhet Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966)

8

9 Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film
1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase

10

11 Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film
1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase 2. Autonom stemning - følelser vs. stemning - musikalsk tekstur + lyslegging, effekter, reallyd, dialog (diegese vs. ikke-diegese)

12

13

14 Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film
1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase 2. Autonom stemning - følelser vs. stemning - musikalsk tekstur + lyslegging, effekter, reallyd, dialog (diegese vs. ikke-diegese) 3. Autonom symbolikk - bilde vs. tekst - ledemotiv vs. a-ha opplevelse - lyrisk-symbolsk meningsoverskudd

15

16

17 Filmmusikkens funksjoner II Semi-brudd i neo-klassisk film
1. Autonome følelser - karakterbundet innlevelse vs. audiovisuell opplevelse - spektakulær ekstase 2. Autonom stemning - følelser vs. stemning - musikalsk tekstur + lyslegging, effekter, reallyd, dialog (diegese vs. ikke-diegese) 3. Autonom symbolikk - bilde vs. tekst - ledemotiv vs. a-ha opplevelse - lyrisk-symbolsk meningsoverskudd


Laste ned ppt "Filmmusikkens funksjoner II"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google