Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLena Markussen Endret for 9 år siden
1
Filmmusikkens historie
2
Forskningsområdets historie Kunstformens historie
3
Pre-1895: Dramatikk og musikk (eks. Wagners artikkel ”Über die Anwendung der Musik auf das Drama” [1879]) ”Visuell partiskhet” Tidlig filmmusikk-teori: Max Winkler (stumfilmperioden), Hugo Münsterberger (1916), Kurt London (1936) Kulturkritisk vendepunkt: Adorno og Eisler (1947) 60-tallet: Tverrfaglig teori-import Ca. 1987 - 2007: Teoretisk oppsving og mangfold, eks. Claudia Gorbman (1987), Caryl Flinn (1992), Kathryn Kalinak (1992), Royal S. Brown (1994), Annahid Kassabian (2001), Peter Larsen (2005) Filmmusikkens historie Forskningsområdets historie
4
Stumfilmen var aldri lydløs, men sjelden originalmusikk, ”cinema of attractions” (Gunning) Metropolis (Fritz Lang, 1927) med originalskrevet musikk av Gottfried Huppertz Filmmusikkens historie Kunstformens historie
6
Det klassiske Hollywood-paradigmet: Vertikal integrasjon, fortellinger som forteller seg selv basert på karakterenes motiver The Best Years of Our Lives (William Wyler, 1946) med musikk av Hugo Friedhofer Filmmusikkens historie Kunstformens historie
8
50-tallet: Forsiktig eksperimentering, progressiv jazz utfordrer den neoklassiske, symfoniske stilen A Streetcar Named Desire (Elia Kazan, 1951) med musikk av Alex North Filmmusikkens historie Kunstformens historie
10
60-tallet: 1. Populærmusikk (”kompilasjon” og originalskrevet) The Graduate (Mike Nichols, 1967) med musikk av Simon & Garfunkle Filmmusikkens historie Kunstformens historie
12
60-tallet: 2. Sterkere eksperimentering med a) musikk-type og b) musikk til bilde Planet of the Apes (Franklin J. Schaffner, 1968) med musikk av Jerry Goldsmith Filmmusikkens historie Kunstformens historie
14
60-tallet: 2. Sterkere eksperimentering med a) musikk-type og b) musikk til bilde The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone, 1966) med musikk av Ennio Morricone Filmmusikkens historie Kunstformens historie
16
70-tallet: ”The New Hollywood (post-modernisme og neo-klassisisme) 1977: Star Wars (musikk av John Williams) gjør det klassiske, symfoniske lydbildet populært igjen 80-tallet: Synthbasert populærmusikk (MIDI) i tillegg til den klassiske stilen 90-tallet: ”The Media Ventures Sound” blander synth og orkester, konkurrerer med lydeffekter, ”temp tracks” The Rock (Michael Bay, 1996) med musikk av Hans Zimmer Filmmusikkens historie Kunstformens historie
18
I dag: Totalt heterogent i forhold til medium (TV, dataspill, film) og stil (pop, rock, klassisk, elektronisk), synergi Filmmusikkens historie Kunstformens historie
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.