Kommunestruktur… 1. 428 generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Advertisements

Kommunereform for vekst
Den ideelle kommunesammenslåing
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Utredning kommunesammenslåing 2014
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Leikande - Levande - Veksande
Oppdrag kommunereform
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
KOMMUNEREFORMEN Bibliotekledermøte - Askim rådhus – 15. januar 2015 Seniorrådgiver Tormod Lund og prosjektleder Torleif Gjellebæk fra fylkesmannen.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Kommunereform Statssekretær Jardar Jensen NHO Finnmark, Alta 6.
Kommunestruktur Frå viljeserklæring til handling.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
ordfører Thorvald Hillestad
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Utgreiing av kommunestruktur
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
Kommunereforma i Telemark
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Gode alene – enda bedre sammen?
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Medlemsmøtet 12. september 2014
Midsund kommune og kommunereformen
Utskrift av presentasjonen:

Kommunestruktur… 1

428 generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2

Mål med reformarbeidet: Likeverdige tjenester Helhetlig og samordna samfunnsutvikling Bærekraftige og robuste kommuner Styrke lokaldemokratiet og gi kommuner flere oppgaver 3

Utgangspunkt Det skal legges et grunnlag for at alle kommuner skal løse sine lovpålagte oppgaver selv – generalistkommune. Kommunestrukturen skal legge til rette for en enhetlig og oversiktlig forvaltning. 4

Utgangspunkt Stortingsvedtaket fra Alle kommuner har utredningsplikt Det er et mål å sørge for gode og lokalt forankra prosesser. 5

Utfordringer Innbyggerne har forandra seg – bor i en kommune, jobber i en annen og kommuniserer digitalt på flere tjenesteområder. Er rettighetsbevisst. Identiteten til der en bor, men ikke nødvendigvis til en kommune. Dagens grenser kan hindre gode løsninger innen samfunnsutvikling og områder innenfor tjenesteyting. Kommunene har fått større ansvar, flere oppgaver og det er utfordringer med tanke på kapasitet og kompetanse Lokaldemokrati under press: - interkommunalt samarbeid uten politisk innflytelse - sterk statlig detaljstyring - rekruttering 6

Kommuner Bo – og arbeidsmarkedsregioner. Samferdsel Robuste kommuner Samfunnsutvikling – næringsutvikling, arealplanlegging, transport planlegging Helse og velferd, skole og barnehager Like tjenester Tjenesteyting Deltagelse, styring og identitet Lokal demokratiet Politisk styring- rekruttering – representasjon fra ulike bransjer, alder 7

Kriterier som skal vurderes Effektiv tjenesteproduksjon Funksjonelle samfunnsutviklingsområder Tilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Tilstrekkelig distanse Økonomisk soliditet Lokal politisk styring Valgfrihet Høy politisk deltakelse Lokal identitet Kriterier rettet mot staten: Bred oppgaveportefølje Statlig rammestyring 8

Tidsplan Høst 2014 → november 2015 : faktagrunnlag, utredninger og diskusjon i regionrådene/kommunene Oktober 2015-juni 2016:Fylkemannen har møter med kommunene etter valget. Kommunebilder og kommunestatus November 2015 → juni 2016: oppsummering, vedtak og evt folkeavstemming. Høst 2016: Fylkesmannen skriver sin anbefaling til departementet basert på prosessene i Hedmark. Høst 2016→ Bistand til kommunene i gjennomføring av vedtak, oppsummering av prosessen og sluttrapportering. 9

Tidsplan Hva bidrar Fylkesmannen med i prosessen: Tildeler skjønnsmidler til reformarbeidet i regionene. Stiller som innledere i regionale/kommunale møter og arrangement. Gir råd og veiledning i prosessen Samtalepartner med øverste politiske og administrative ledelse i kommuner. Bindeledd til Kommunal- og moderniseringsdepartementet 10

Suksesskriterier for god prosess Fakta kunnskap Få fram dagens utfordringer. Få fram konsekvensene for næringsutvikling, kommuneøkonomi og på tjenestetilbudet ved og fortsette som i dag eller ved å slå seg sammen. Blir det bedre eller dårligere? Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt Kommunens lederskap har kunnskap om hvilke fysiske, sosiale og kulturelle elementer som innbyggerne i de ulike lokalsamfunn verdsetter og hva de ikke vil miste. Innbyggerne får kunnskap fysiske, sosiale og kulturelle elementer som blir endret ved en sammenslåing, hva de vil miste og hva som kommer i stedet om det blir sammenslåing. Åpne inkluderende prosesser: Aktiv involvering av alle grupper av innbyggere- ungdom, næringsliv og ansatte 11

Hva skjer i Hedmark Fjellregionen: Sender ut spørreundersøkelse i kommunene målt opp mot kriterier. Vurderer ny kommune i KMDs verktøy. Hedmarken: Setter i gang et utviklingsprosjekt – Fokus på samfunnsutvikling og har fokus på Hedmarken som en felles bo og arbeidsmarkedsregion. Ser på konsekvenser av dobbelsporet jernbane til Hamar og hvordan regionen kan posisjonere seg til å få en andel av veksten i Osloområdet ( ) 12

Hva skjer i Hedmark Sør-Østerdal: Hver kommune vurderer sitt tjenestetilbud og behovet for samarbeid med andre. Hver kommune foreslår alternativer for ny kommunestruktur. Frist Glåmdalen- alternativer Dagens ordning Solørutredning med 7 kommuner 3 og 5 kommune alternativet Nord-Odal, Sør-Odal og Eidskog vil utrede kommunesamarbeid med Nes og Eidsvoll 13

Hva skjer Sør-Østerdal: Hver kommune vurderer sitt tjenestetilbud og behovet for samarbeid med andre. Hver kommune foreslår alternativer for ny kommunestruktur. Frist Glåmdalen- alternativer Dagens ordning Solørutredning med 7 kommuner 3 og 5 kommune alternativet Nord-Odal, Sør-Odal og Eidskog vil utrede kommunesamarbeid med Nes og Eidsvoll 14

Hva skjer Spørreundersøkelse på Fosen Innbyggernes tilhørighet 15

… Bodø 16

Diskusjonen Debattene er viktige uavhengig av utfall Hvordan ser regionen ut om 20 – 30 år og hva forventer innbyggerne? Hva vil kreves på ulike områder og hvordan møter vi forventningene? Kommunene er arenaen for debatten – involver formannskap, kommunestyret, innbyggerne. Kommunene må reise spørsmålene og besvare dem Viktig at alle får delta i debatten, tenk gjennom hvordan det bør gjøres Byen og regionen. Hva er regionsenterets rolle? 17

18