Kapittel 9: Kommunikasjon og kultur i Noreg Elevane skal kunne – gjere greie for hovudtrekk ved den industrielle revolusjonen og undersøkje kva han fekk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den første industrielle revolusjonen (Del 2)
Advertisements

Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
5 Kultur.
folkestyrets utvikling i norge
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
8 Det politiske systemet i Norge
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Læreplanen i eldre historie
Romantikken
Skriving som kommunikasjon
Kapittel 9: Kommunikasjon og kultur i Norge
Kapittel 8: Det moderne Norge blir til
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Sett inn riktig tid/form av verbene.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
10. DET UNGE NORSKE DEMOKRATIET
Tverrfaglige prosjekt
Kapittel Elevane skal kunne
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Kapittel 19 Eit folk av bønder Elevane skal kunne – forklare korleis naturressursar og teknologisk utvikling har vore med på å forme tidlege samfunn –
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tek form
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Kapittel 4 Skriving av klasser. 4.1 Anatomien til ein klasse Så langt har vi brukt ferdige klasser frå klassebiblioteket i Java Vi lagar objekt og brukar.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Reinsing av vatn på Leikanger. Om oss. Me er fire elevar i 10a på Leikanger Ungdomsskule. Gruppa består av Halvard, Amalie, Hans Christer og Astrid. Me.
Visjon: Sikt høgare! Kjerneverdiar: Kompetent Aktiv Tett på.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Kan Norge bidra med kompetanse i dei nye EU-landa? Korleis stille norsk handverkskompetanse til rådvelde og utvikle denne gjennom samarbeid og nettverk?
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Soria Moria Slott Et norsk folkeeventyr. Halvor.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Mormonkyrkja. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (mormonkyrkja) Stifta i 1830 Grunnlagd av Joseph Smith (1805 – 1844) New York, USA Hovudkvarter.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Ordbank i høve demografi: Frå førre time: Demografi Naturleg tilvekst Fødselsoverskot Fødselsrate Dødsrate Samla folketal Fruktbar(fertil) alder Nytt:
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag. Mål Gjere greie for hovudtrekk i utviklinga av sakprosatekstar frå 1850 til i dag, og kva for rolle slike tekstar.
Å vere jøde. Den som er fødd av ei jødisk mor, er jøde. I dag er det 14 millionar jødar. Dei er spreidde over heile verda, dei fleste i USA og Israel.
Kommunal- og forvaltingskomiteen, Bø, 8. september 2010 Integrering i Vinje av ordførar Arne Vinje Vinje kommune.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Realismen Noreg frå jordbrukssamfunn til industrisamfunn Nye samfunnsklasser skapte ny dikting: - Borgarskapet med stor makt og rikdom - Arbeidarklassa.
Den russiske revolusjon Tsaren må gå av Marsrevolusjonen Novemberrevolusjonen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Fra fortid til fremtid Hvordan forandre Norge seg fra et bondesamfunn til et moderne samfunn?
Frivilligliv og samfunnsroller Ivar Eimhjellen Forskar II ved Uni Research Rokkansenteret og Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor Ungdom,
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Kapittel 2 «Europa erobrar verda»
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Internasjonalt samarbeid
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
Treff vår analyse noko viktig i dag?
Kap.5 Folketalet aukar i Europa
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Kapittel 10 Sakprosa frå 1850 til i dag
Kapittel 14 Samisk språk og kultur
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 9: Kommunikasjon og kultur i Noreg Elevane skal kunne – gjere greie for hovudtrekk ved den industrielle revolusjonen og undersøkje kva han fekk å seie for næringsutvikling og sosiale forhold i det norske samfunnet – gjere greie for demokratiutvikling i Noreg frå 1800-talet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingademokratiutvikling i Noreg – gjere greie for den politikken den norske nasjonalstaten førte overfor urfolk, nasjonale og etniske minoritetar på og 1900-talet og diskutere nokre konsekvensar av denne politikkenurfolk – gjere greie for korleis arbeidsliv og arbeidsdeling mellom kjønna har endra seg i Noreg frå 1800-talet og fram til i dag NYNORSK

Hovudtrekk – Betre kommunikasjon og infrastruktur knytte menneska i landet meir saman. – Samanbindinga var viktig for utviklinga av eit moderne samfunn: auka varebyte auka fellesskap auka samhandling mellom folk

Hovudtrekk Viktig for utviklinga av eit moderne samfunn var også: auka skolegang framveksten av fleire kulturelle organisasjonar og rørsler nye kunnskapar

Kommunikasjonsrevolusjonen Kysten – Fyrvesenet blei bygd ut frå 1840-åra. Fyrvesenet – Ferdsla langs kysten blei tryggare. - Ein kunne segle om natta og i vintermørket. – Kystleia, hovudveg nummer ein, blei no langt meir effektiv. – Svært viktig for båtar med faste ruter, som Hurtigruta og rutebåtar til utlandet. - Lettare å bruke dampbåtar.

Innlandet – Norges Geografiske Oppmåling blei etablert i 1773.Norges Geografiske Oppmåling – Kartlegginga av landet gav styresmaktene oversikt over vegar og naturressursar. – Midt på 1800-talet var ei detaljert kartlegging av heile landet i gang. – Dei første gode noregskarta til skolebruk blei laga i 1840-åra. – I åra 1847–1851 blei også det første vegkartet over Noreg gitt ut.

Postverket - Postrutene knytte landet og menneska saman. Viktig for utveksling avPostrutene informasjon og idear. – Frimerke og postkasser innførte i – Felles tidssone for heile landet innført i Tidsdisiplin: Punktleg og regelmessig. – Postverket blei pådrivar for utviklinga av rutesystem til sjøs og på vegar og jernbane : 1 millionar brev sende, 1900: 44 millionar.

Vegar og jernbanar - Utviklinga av vegnettet skaut fart midt på 1800-talet. – I 1845 opna den første jernbanen med damplokomotiv på strekninga Kristiania–Eidsvoll. – Fram til 1914 blei det bygd over 3000 km jernbane. - Både statleg satsing og privat jernbanebygging. – Rundt 1900 hadde landet om lag km hovudveg. – Tidleg på 1900-talet kom den første organiserte biltransporten av post og passasjerar.

Telegraf og telefon – Den første telegraflinja i Noreg, mellom Kristiania og Drammen,telegraflinja kom i – Omkring 1880 var landet knytt saman gjennom eit nett av telegrafleidningar. – Dei første telefonforeiningane og lokale telefonnetta blei oppretta i byane i 1880-åra. - Til å begynne med var det private og kommunane som dreiv telefonverksemda, men staten tok etter kvart over. – I 1914 var det telefonapparat i landet.

Kulturell modernisering Endringar i: – opplæring og skolegang – korleis menneska praktiserte si tru – organisasjonsvanane blant folk; nye former for fellesskap – synet på eit nasjonalt fellesskap og på norsk kultur og norsk identitet

Det nye samfunnet – Stadig fleire ville forme sitt eige liv, sine eigne verdiar og omgangsformer. – Mange arbeidde også for å forandre samfunnet. – Verdiar og uttrykksformer blei utveksla mellom bygder og byar, og mellom landsdelar. – Gjensidig kultur- og kunnskapsutveksling mellom Noreg og utlandet.

Skolen – Skolereformer medverka sterkt til ei vidare demokratisering av samfunnet. – Skolelova frå – Bygdeskolane med faste skolehus. – Utbygging av skolar. – Lærarseminar.

Skolen – Nye fag og utvida skoletid.Nye fag – Skolen medverka til disiplinering av befolkninga. – Skolen medverka til nasjonsbygging og nasjonal identitet. – Foreldra mista sitt monopol som oppsedarar.

Fornorskingsskole og minoritetar – For samisk og kvensk ungdom blei utvidinga av skolekunnskapen samtidig også ei fornorsking.fornorsking – Ein skoleinstruks frå 1880 slo fast at samiske og kvenske barn no skulle undervisast på norsk.

Fornorskingsskole og minoriteter Motiva bak fornorskingspolitikken var delte: – Gi minoritetsbarna same tilgjenge til norsk kultur, utdanning, samfunnsliv og demokrati som dei andre norske barna. – Viske ut minoritetskulturen og -språket, som blei oppfatta som fattig, framandt og farleg.

Lesing og skriving utvidar verda – Fleire aviser til byar og bygder.aviser – Lesekunsten gjorde verda større. – Fleire blei opptekne av hendingar utanfor lokalsamfunnet.

Truslivet blir mangesidig – Grunnlovsendring i 1842: Lekfolk fekk lov til å drive kristen forkynning. – Folk kunne samlast om Guds ord heime i stua hos kvarandre, grunnleggje frie forsamlingar og halde religiøse møte. – Bedehusrørsla spreidde seg til bygder og byar, særleg frå åra. – Bedehusfolket la vekt på vekking og personleg omvending.

Truslivet blir mangesidig – Det voks også fram fleire misjonsforeiningar, der særleg kvinner var aktive. – I 1890-åra kom det fleire jødiske flyktningar til landet. – Særleg i byane og blant kunstnarar og akademikarar oppstod miljø som rekna seg som ikkje-religiøse og kalla seg fritenkjarar.fritenkjarar

Fråhaldsrørsla – Rundt 1850 var alkoholmisbruk det største sosiale problemet i landet. – Fråhaldssaka og kampen mot fylla var ei av dei viktigaste sosialpolitiske sakene i Noreg. – Totalfråhaldsrørsla blei grunnlagd i 1870 og fekk snart Totalfråhaldsrørsla medlemmer. – Fråhaldsrørsla var ei sosial reformrørsle.

Kvinner krev rettar Kvinner organiserte seg i foreiningar. Foreiningane var av tre typar: – dei som skulle hjelpe andre – dei som arbeidde for eigne yrkesinteresser – foreiningar som arbeidde for rettane til kvinner i samfunnet generelt

Kvinner krev rettar - Dei største organisasjonane blant kvinner hørte til den første gruppa Organisasjonar for misjon, mot alkohol og for frivillig helse- og omsorgsarbeid. – Norsk Kvinnesaksforening blei grunnlagd i 1884 av Gina Krog ogNorsk Kvinnesaksforening Hagbart Emanuel Berner.

Kamp for kvinneleg røysterett – To foreiningar for kvinneleg røysterett, den eine skipa i 1886 ogkvinneleg røysterett den andre i 1898, begge med Gina Krog som leiar. – Dei fleste av dei fremste forfattarane i landet gav kvinnene sterk støtte, blant dei Henrik Ibsen, Arne Garborg, Camilla Collett, Amalie Skram og Bjørnstjerne Bjørnson.

Viktige framsteg på området utdanning og yrke – 1882: Kvinner fekk rett til å ta examen artium. – 1884: Kvinner fekk fullt tilgjenge til universitetet. – 1913: Alle kvinner fekk røysterett og formell rett til å ha alle statlege embete, med unntak av presteembete og militære embete.

Nasjonal vekking – Embetsmennene stod for ei praktisk nasjonsbygging.Embetsmennene – Venstre: nasjonalisme og kampen for demokratisering. – Nasjonalromantikken fekk oppslutning blant kunstnarar,Nasjonalromantikken akademikarar og borgarskap. – Nasjonale rørsler var i åra før 1905 viktige i arbeidet for å få Noreg ut av unionen med Sverige. – Folk engasjerte seg i større nasjonale politiske spørsmål.