EEJR.Vaagan JBI/HiO1 Andrew Odlyzko: ”The Economics of Electronic Journals” First Monday, Aug 1997.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor overfisker Ivan
Advertisements

Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Trebåt for alle.
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Hvordan måle kjærlighet i kroner og øre Aktie og Cognac 16. mars 2005.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Eksempel på å løse en rettstvist
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Markedsstruktur - teori og empiri
ILL/DDR.Vaagan JBI/HiO1 M.E.Jackson ”Research collections and Digital Information. Will there be a Role for Interlibrary Loan and Documentary Delivery.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Kapittel 7: Gjeldsgrad og verdi
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Bib.økonomiR.Vaagan JBI/HiO1 Bibliotekøkonomi Hvorfor bibliotekøkonomi? Forholdet til informasjonsøkonomi og indikatorer Hva dekker bibliotekøkonomi? Blanding.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
100 lure ord å lære.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Og.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000) kap. 15: Evaluering 1990-tallet et evalueringstiår (evaluering, resultat, kostnadseffektivitet, akkreditering.
Open access Tor A. Benjaminsen Noragric. Publiseringslandskap i endring De store forlagene tjener store penger på publisering. Fortjenesten økt kraftig.
Open Access ved NMBU Ragnhild Solheim Forskningsdirektør
Øving 1 - Forretningsideen
BIR.Vaagan JBI/HiO1 Jeng & Powell (2000) ”The Visible College. Trends and Issues in Academic Libraries” JELIS 2000:42#1 Viktige argumenter mht BI (bibliographic.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000), kap.14: Deselection Primært om bøker og periodika; fysiske, ikke digitale formater, jf. Omsjø et al 1999 Ulike.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000), kap.11: anskaffelser Vevmateriale og digitale formater virker mest inn på anskaffelser (akkvisisjon) En bibliotekar.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Rettighetsklarering av vitenskapelige artikler Ingrid Cutler Universitetsbiblioteket i Bergen.
FMR.Vaagan JBI/HiO1 Evans, Ward & Rugaas (2000) Management Basics for Information Professionals Chapter 15: Fiscal management.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
DEF R.Vaagan JBI/HiO1 Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek  Nyt fra Nyhavn, nr.1, mars 2001 ss.4-20 og  Regjeringens IT-plan 1996  Samarbeidsprosjekt.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Munin open research archive Innspill og synspunkter ved Professor Asgeir Brekke Institutt for Fysikk og Teknologi Universitetet I Tromsø (Ikke så mye “Open.
Opphavsrettens begrunnelse
Presentasjon av forretningsplan
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

EEJR.Vaagan JBI/HiO1 Andrew Odlyzko: ”The Economics of Electronic Journals” First Monday, Aug 1997

EEJR.Vaagan JBI/HiO2 Spørsmål og spådommer Kan elektroniske tidsskrifter drives billigere enn trykte og samtidig dekke alle de behovene forskerne har? Spådom 1: På WWW er gratis eller mye billigere tidsskrifter fullt mulig Spådom 2: Trolig vil slike tidsskrifter dominere publisering innen grunnforskning

EEJR.Vaagan JBI/HiO3 Spørsmål og spådommer Spådom 3: Overgangen blir komplisert pga tregheten innen forskningspublisering og rare økonomiske insentiver

EEJR.Vaagan JBI/HiO4 Forlag versus forsker (1) Utgivere hevder at bare 30% kan spares inn ved å skifte fra papir- til el-tidsskrifter (innsparte trykningsutgifter og forsendelser) Men hvorfor er da el-tidsskrifter som regel ikke billigere enn papirutgavene? Forskningsmiljøer begynner selv å lage rene el-tidsskrifter som legges ut gratis

EEJR.Vaagan JBI/HiO5 Forlag versus forsker (2) Forlagene hevder at gratis el-tidsskrifter ikke vil overleve – de vil erstattes av elektroniske abonnementstidsskrifter Odlyzko mener det er for tidlig å trekke en slik konklusjon Han mener begge vil prege markedet en tid, og elektroniske abonnementstidskrifter vil være betydelig billigere enn papirutgavene

EEJR.Vaagan JBI/HiO6 Det er to grunner til dette: a) moderne teknologi muliggjør billigere produkter, og b) innen forskningspublisering har forfatteren ingen interesse av et høyt ”overhead” kostnadsnivå (men det har derimot forlaget) Forlag versus forsker (3)

EEJR.Vaagan JBI/HiO7 Kostnader ved papirtidsskrifter Innen matematikk/datafag er kostnadene for en tidsskriftartikkel beregnet til: –Forlagets inntekter: USD –Bibliotekutgifter (unntatt innkjøp) USD –Red.utg/fagfellevurd. USD –Forfatterens prod.utg. USD I diskusjonen om ”tidsskriftkrisen” er det bare den første kostnaden som diskuteres

EEJR.Vaagan JBI/HiO8 Kostnader ved papirtidsskrifter Manglende konkurranse preger forskningspublisering De 3 mest prestisjefylte matematiske tidsskrifter varierer sterkt i pris. De utgis av et kommersielt foretak, et universitet og en forening - til svært forskjellige priser Nettopp de ulike prisene tyder på manglende effektivitet, i følge Odlyzko

EEJR.Vaagan JBI/HiO9 Kostnader ved papirtidsskrifter Forlagene skjuler store overskudd fra salget av fagtidsskrifter, hevder Odlyzko, og viser til Elsevier Noen forlag sitter igjen med 75% av inntektene fra salg av tidsskrifter bare for å distribuere dem: redigeringen og trykkingen gjøres av vitenskapelige foreninger og lignende

EEJR.Vaagan JBI/HiO10 Kostnader ved ”gratis” el- tidsskrifter Ginspargs Los Alamos preprint server (fysikk) tilbyr artikler årlig – gratis. Dette ville ha kostet USD mill. å utgi i vanlige papirtidsskrifter Selv om servicen er minimal er innsparingen utrolig – og gavner vitenskapen og almennheten

EEJR.Vaagan JBI/HiO11 Kostnader ved ”gratis” el- tidsskrifter To forhold muliggjør gratis el-tidsskrifter: teknologiutviklingen og at forskere arbeider billig, dvs. de får ikke igjen forholdsmessig for sin input i verdikjeden Forskerne gjør alt arbeidet med en artikkel (redigering, lay-out), både til papir- og elektronisk baserte tidsskrifter. Derfor er merkostnaden ved å starte opp et el-tidsskrift liten

EEJR.Vaagan JBI/HiO12 Kostnader ved ”gratis” el- tidsskrifter Odlyzko har beregnet at USD pr artikkel er nok forlagskompensasjon for å utgi et el-tidsskrift sammenliknet med USD 4000 som forlaget tar seg betalt pr. papirartikkel Når forlagene tar seg så godt betalt er det også fordi de tilbyr både papir- og el-utgave av tidsskriftet - og skal dekke utgiftene

EEJR.Vaagan JBI/HiO13 Kostnader ved ”gratis” el- tidsskrifter Gratis el-tidsskrifter har minimalisert kostnadene ved bare å tilby det helt essensielle Odlyzko mener derfor at innen forsknings- publisering kan det spares inn mye, også mht tradisjonelle, papirtidsskrifter

EEJR.Vaagan JBI/HiO14 Rare insentiver Tidsskrifter konkurrerer ikke på pris 4 hovedaktører avgjør et tidsskrifts suksess: –1. Forskere som skriver artikler –2. Forskere som bruker denne informasjonen –3. Bibliotekene (gir 2 tilgang til 1) –4. Forlag/utgivere (selger til 3)

EEJR.Vaagan JBI/HiO15 Rare insentiver Forskerne som skriver artikler bestemmer i stor grad hvilke tidsskrifter de vil publisere i. Da tenker de ikke kostnader – bare å publisere i de mest prestisjefylte (og dyre!) tidsskriftene. Dermed påfører de andre ledd kostnadene ved å kjøpe de dyreste tidsskriftene Således skapes tidsskriftkrisen

EEJR.Vaagan JBI/HiO16 Fremtiden Her peker Odlyzko bl.a. på ARL og initiativer for å omgå forlagene, redusere priser