1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal 17.04.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4h-matskole Å lære ved å gjøre!.
Advertisements

UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Strategiarbeid i praksis
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Rolighetsmoen barnehage
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Kjell Erik Øie Statssekretær
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Vegaøyan verdensarv - Vår enestående verdensarv, våre største utfordringer - Dette har vi lyst til å bli spesielt gode på.
Valgfag på Kastellet skole
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Lek og Læring i barnehagen
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
- fra kjent kunnskap til praksis! ”Kornprogrammet 2015 – 2017 er et treårig prosjekt for å øke kornproduksjonen i Akershus og Østfold. Prosjektet rettes.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Fremtidens spesialsykepleiere
Framtid - Samspill - Skaperglede
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Skolebasert kompetanseutvikling
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Samarbeid som løfter alle
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Valgfaget design og redesign
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal

2 Utgangspunkt Opplevelsesnæringenes betydning vil antagelig stadig øke: Forskningsbasert kunnskap og undervisning kan bidra til konstruktiv utvikling NTNU har gode forutsetninger til ta tak i sentrale problemstillinger, ikke minst på grunn av stor bredde i fagmiljøene Etablering av et tverrfaglig forskningsprogram

3 Foreløpig posisjonering (1) Målformuleringer: –At NTNU i samarbeid med sentrale aktører i regionen skal bli faglig ledende på opplevelsesnæringer i Norge, og også markere seg i internasjonal sammenheng –At forskningen skal utgjøre et solid bidrag i satsningen på opplevelsesnæringer i Trøndelagsregionen, i form av en regionalt forankret og kommersielt relevant kompetanse

4 Foreløpig posisjonering (2) Utgangspunkt i opplevelser Virksomheter hvor det å tilby opplevelser er selve forretningsideen og eksistensgrunnlaget Størst vekt på stedsbundne opplevelsestilbud Videre avgrensning/posisjonering vil bli diskutert –Arbeidskonferanse ved NTNU –Større konferanse høsten 2007

5 Ulike former for kunnskap 1. Instrumentell kunnskap –Entydige mål og kriterier, standardiserte undersøkelser, nyttefokus –Systematisk forbedring av strategier og virkemidler 2. Kritisk kunnskap –Stille spørsmål ved mål og virkemidler, problematiserende strategi –Skape endring gjennom å utfordre og diskutere 3. Fortolkende kunnskap –Nyansert blikk på praksis, eksplorerende tilnærming –Åpne for utvikling gjennom dialog, innsikt og forståelse …en god balanse mellom disse er viktig!

6 Festivalsosiologi Notat: ”Invitasjon til festivalsosiologi” (Svein Hammer) –Prosjekt 1: Forholdet mellom festivalen (det midlertidige) og hverdagslivet (det varige)… –Prosjekt 2: Samspillet mellom kulturuttrykk, sosialt liv og materiell innramming… –Prosjekt 3: Festivalen som sosialt møtepunkt og økonomisk arena… Trøndernes festivaler/festivalenes Trøndelag: Hva sier det om oss og hva gjør det med oss?

7 Fyrene langs norskekysten Fra offentlig kommunikasjonssystem til opplevingsarena ( ) Kystverket, Riksantikvaren, Norsk fyrhistorisk forening, kommuner, organisasjoner, lag og privatpersoner Undersøke og beskrive forutsetningene og utfordringene for konverteringen av de ulike fyrene –Beliggenhet, klima, adgang, bygning(er), individuelle særpreg –Samarbeid med og mellom ulike aktører i forhold til ny bruk –Utfordre og styrke bærekraftig utvikling for å ivareta en viktig del av kystens kulturarv

8 Trøndersk matordbok (1) ”Sterk kost. Trøndermat med noko attåt” Norsk ordbok, NTNU, Fylke og kommuner, organisasjoner, instanser, lag og privatpersoner Finne og fremje kunnskap om trøndersk matkultur, etter tradisjon og for framtida… –ord (namn) for mat og drikke av lokale råvarer eller på lokalt vis (sakte mat, kortreist mat) –bilde (lokale omgjevnader, serveringsstader, dekketøy) –reiskapar og oppskrifter –servering og bordskikk, året rundt, helg og kvardag –mat i litteraturen, bildekunsten, musikken

9 Trøndersk matordbok (2) Med støtte fra og til lokalmiljøet i Trøndelag, med fokus på gleden ved god mat i godt lag, og for produksjon av lokale produkt: –Fylke (landbrukskontor), kommune, organisasjonar, lag, (bondekvinner, bygdekvinner, fiskarlag, andre lag), privat næring (gard, serveringsstad, produk­sjonsbedrift), skuler Første steg mot et nasjonalt verk?

10 Andre (mulige) prosjekt… Kultur er den nye maten: Om hvordan silda, grauten og flatbrødet blir fin mat og fjøskaren blir kulturarbeider Nettspillenes sosial funksjon: Prøving av bestemorhypotesen om spillenes asosialisering Idretten som (potensiell) opplevelsesnæring Hvordan kan den halte kan lære den blinde å gå? Om hvordan kulturell kompetanse og kommersielt relevans kan finne hverandre

11