Trine Waaktaar R.BUP/NWI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Hva er psykisk utviklingshemming?
Litt mer om PRIMTALL.
Mestring og forebygging av depresjon
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Omsorg for barn og permisjon
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Mestring og forebygging av depresjon
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Seniorforsker Dagfinn Moe
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Et økende problem i skolen?
Aktivitet på Mestringssenteret
Buskerudregionens incestsenter
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Småbarn med deprimerte mødre
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Hjerterehabilitering
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Post 4, sykehuset Levanger
Utfordringer i familien
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Modererende faktorer Sykepleier, familieterapeut – konsulent
Modererende faktorer Sykepleier, familieterapeut – konsulent
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
En retrospektiv journalstudie
Ulikheter og variasjoner
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Integrering og arbeid mot tvangsekteskap 12.Juni 2009 Av Shilan Shorsh.
Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember 2006
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Lillesand fra i et folkehelseperspektiv. Ola Lillesander født Hva vil god folkehelse bety for livskvalitet til hver enkelt? Kommunens.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014
Mestring og immigrasjon
Superbrukere Omsorgspartner Inger Lise Andersen.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Yngre personer med demens
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Trine Waaktaar R.BUP/NWI Stabilitet og endring i utviklingsforløp Forskning på risiko og resiliens Trine Waaktaar R.BUP/NWI

Life Events 100 Ektefelles død 73 Skilsmisse 65 Separasjon 63 Fengselsopphold 63 Nærtstående slektnings død 53 Større ulykke eller alvorlig sykdom 50 Giftermål 47 Oppsagt fra jobben 45 Ekteskapelig gjenforening 45 Pensjonering 44 Viktig forandring i familiens helsetilstand 40 Graviditet 39 Seksuelle problemer 39 Tilvekst i familien 39 Vesentlig forandr. i egen forretningsvirksomhet 38 Vesentlige forandr. i økonomien 37 Nær venns dødsfall 36 Overgang til andre arbeidsoppgaver 35 Vesentlige forandr. i forholdet til ektefellen 31 Stor økonomisk gjeld 30 Avslag på lån 29 Vesentlige forandr. i ansvarsområde 29 Sønn/datter forlater hjemmet 29 Problemer med svigerforeldre /barn 28 Stor personlig innsats 26 Ektefelle begynner/slutter arbeid 25 Vesentlige forandr. i leveforholdene 24 Vesentlige forandr. i pers. vaner 23 Problemer med sjefen 20 Vesentlige forandr. i arbeidsforholdene 20 Skiftet bopel 20 Skiftet skole 19 Vesentlige fritidsforandr. 19 Vesentlige forandr. i kirkelige aktiviteter 18 Vesentlige forandr. i sosiale aktiviteter 17 Mindre økonomisk gjeld 15 Vesentlige forandr. i forbindelse med familiesammenkomster 15 Vesentlige forandr. i spisevaner 13 Ferie 12 Jul 11 Mindre lovovertredelser

Transaksjonsmodellen Medfødt Før belastning Under belastning Etter Senreaksjoner belastning Høy- symptomgruppe Traume stress livsbelastning Befolkningsgruppe Lav- symptomgruppe Risikofaktorer/ Beskyttelsesfaktorer

Moderne risiko-begrep 1) hvilken risiko (type, mengde, varighet, relevans) fører til 2) hvilke type problemer via 3) hvilke prosesser eller mekanismer. A.I.H. Borge Avhengig av utviklingstrinn Kjønn Kulturell sammenheng

Barn med kriminalitet/ mentale lidelser ved 18 år Hvem er de, og hvordan går det videre?

Werner’s Kauai-studie Alle født på Kauai i 1955: 837 personer Flere sjekkpunkter : i svangerskapet og rett etter fødsel 1 år 2 år 10 år 18 år 31/32 år Hva er risikofaktorer for kriminalitet/mentale lidelser ved 18 år, og hvordan går det med dem videre?

Design, Werners studie Kriminalitet Gutter Jenter Psyk.lidelser Svangerskap/ fødsel 1 år 2 år 10 år 18 år 31 år

Alvorlig kriminalitet eller mentale lidelser– risikofaktorer hos barnet organisk defekt knyttet til svangerskap og fødsel uro og problemer omkring søvn og mating som spedbarn høyt aktivitetsnivå og dårlig regulering som 1-åring gjentatte raseri-episoder før 2-årsalder (krim.) mindre enn gjennomsnittlig fysisk utvikling og ferdighetsmessig selvstendighet som 2-åring IQ-under 80 ved 2 år (krim.) Under gjennomsnittlig utførings-IQ som 10-åring Vurdert i behov av spesialundervisning ved 10-årsalder Registrert behov for psykiatrisk hjelp ved 10-årsalder (jenter) Fortsatt fysisk handikap ved 10 år Konflikt med foreldre/venner i tenårene

Alvorlig kriminalitet eller mentale lidelser – risikofaktorer i omgivelsene Foreldre med alkoholproblemer, kriminalitet, psykiske lidelser eller mental retardasjon lav utdannelse hos mor lav sosioøkonomisk status, kronisk fattigdom mor eller far borte pga samlivsbrudd langvarig separasjon fra mor første leveår nytt søsken født før fylte 2 år Alvorlig og varig uenighet mellom foreldrene under oppveksten Far med kriminelt rulleblad Søskens død Forelder gifter seg på nytt Flere skift av skole Fosterhjemsplasseringer i tenårene Kriminalitet: Innbrudd Biltyverier Fysisk vold (ran, overfall) Bestittelse og salg av narkotika Seksuelle lovbrudd Psykiatrisk lidelse: Hysteri Alvorlig depresjon Suicialforsøk Tvangslidelser Paranoid atferd Schizoid atferd

Hvordan går det videre med de kriminelle 18-årigene? 72% av guttene ingen arrestasjoner eller dommer etter fylte 18 år. 90% av jentene som hadde et kriminelt rulleblad som tenåringer har ikke gjort noe kriminelt på nytt fram til 30 år. Mange av guttene hadde teknisk eller militær utdannelse, eller arbeidet som funksjonærer. Mange av jentene er gifte, men har ikke jobb. Sammenlignet med ikke-ungdomskriminelle var de mer bekymret for arbeidet, ektefellen og barna sine.

Hvem er det som fortsetter med kriminalitet etter 18 år? 15% av guttene og 38% av jentene hadde organisk problematikk knyttet til svangerskap og fødsel Jentene: 75% hadde foreldre med alkoholproblemer, psykiatriske problemer eller mental retardasjon 3/4 oppvekst med kronisk fattigdom Guttene: 1/2 av guttene oppvokst i ustabile familier 1/3 far med kriminelt rulleblad beskrevet av lærere som ekstremt irritable, med raseriutbrudd og ukontrollerbare følelser beskrevet av lærere og foreldre: mobbing og lyving i skolealder 2/3 utførings- IQ under 90 målt ved 10 år 4/5 vurdert i behov av støtteundervisning innen 10-årsalder gjennomsnittlig 4 arrester før fylte 18 år fosterhjemsplassering i tenårene hjalp ikke for å forhindre vedvarende kriminalitet 45% hadde selv brutte ekteskap, kone/barnemishandling ved 31 år. 1/3 av guttene var vurdert for mentale lidelser (men få hadde fått psykologisk hjelp)

Hvordan går det videre med de med psykiske vansker? Guttene: 1/2-parten har ingen problemer som krever intervensjon fra psykiatrien, fra sosialkontoret eller fra politi/rettsvesen. Mange av de som fortsetter har også hatt atferdsvansker som barn og kriminalitet som tenåringer Bare en av fem tar utdannelse etter videregående skole. De har større problemer med å finne en jobb de trives med enn jevnaldrende uten psykiatriske problemer, og de bytter også ofte jobb. Færre enn halvparten er gift ved 30-årsalder, og betydelig andel av disse er bekymret for ekteskapet. 30% rapporterer at de mottar økonomisk støtte fra venner og slekt, og de har lav selvtillit på å håndtere store livsvansker. Jentene: 2/3 ingen problemer som krever intervensjon fra psykiatrien, fra sosialkontoret eller fra politi/rettsvesen. Bare 8 % trengte psykiatrisk hjelp mellom 19-32 år Halvparten har utdanning etter videregående skole. De skifter oftere jobb enn lav-risiko jevnaldrende, og er mer misfornøyde med den jobben de har. 3/4 er gift, hvilket er mer enn både lav-risk jevnaldrende kvinner og høy-risk jevnaldrende menn. 1/3 er likevel misfornøyde med forholdet til ektefelle og barn. De har også flere barn enn lav-risk jevnaldrende kvinner. 1/3 er misfornøyde med livet slik det er i dag.

Konklusjon, Werners studie De fleste ungdommer med psykiske vansker/kriminalitet har hatt flere risikofaktorer i oppveksten De har vist symptomer gjennom store deler av oppveksten Tiltross for dette vil de fleste ikke ha sterke symptomer i voksen alder De som fortsetter å ha vansker i voksen alder har hatt mange risikofaktorer gjennom hele oppveksten Svært få jenter fortsetter med kriminalitet. De som gjør det, har STORE oppvekstbelastninger organisk og psykososialt De som klarer seg dårligst er de med både psykiske vansker og kriminell atferd som tenåringer

Moffitt, T. (1993): Adult antisocial behaviour virtually requires childhood antisocial behaviour, yet most antisocial youths do not become antisocial adults

Beskyttelses- faktorer Salutogenese og resilience

Resiliens, definisjon Resilience er en gruppe fenomen som er karakterisert ved positivt utfall på tross av alvorlige trusler mot tilpasning og utvikling’ Masten 2001

Kjennetegn ved resiliensforskning Metoder: Longitudinelle studier Epidemiologiske studier Typer fenomener involvert: Overraskende god fungering hos omsorgssviktede barn Opprettholdelse av god fungering på tross av stressende livshendelser Gjenhentet fungering etter alvorlige traumer som krig og politisk vold

Resiliens som utviklingsforløp Fungering God Belastning Svak Tid

Viktige nivåer i resilience Nettverk/venner/slekt Familien Barnet selv

Individuelle beskyttelsesfaktorer Utviklingsperiode Risikofaktorer Lav stressbarhet/ lav emosjonalitet Spedbarnsalder – voksen alder Barnemishandling og vanskjøtsel, fattigdom, multiple risikofaktorer Aktiv / våken Spedbarnsalder Fattigdom, multiple risikofaktorer Sosialitet Foreldre med psykiske lidelser, barnemishandling og vanskjøtsel, fattigdom, multiple risikofaktorer Enkelt temperament Spedbarnsalder – barnealder Foreldres rusmisbruk, skilsmisse, barnemishandling og vanskjøtsel, fattigdom, multiple risikofaktorer Selvstendighet, ferdigheter i å klare seg selv Tidlig barnealder Gjennomsnittlig eller over gjennomsnittlig intelligens Barnealder – voksen alder Barnemishandling og vanskjøtsel, foreldre med psykiske lidelser, foreldres rusmisbruk, fattigdom, multiple risikofaktorer Evne til å distansere seg, selvkontroll Foreldre med psykiske lidelser,foreldres rusmisbruk, fattigdom, multiple risikofaktorer

Indiv. beskyttelsesfaktorer, forts. Utviklingsperiode Risikofaktorer Opplevelse av indre kontroll Barnealder – ungdomsalder Barnemishandling og vanskjøtsel, foreldre med psykiske lidelser, fattigdom, multiple risikofaktorer Sterk motivasjon for å få til ting Foreldre med psykiske lidelser, foreldres rusmisbruk, fattigdom, multiple risikofaktorer Spesielle talenter eller hobbyer Foreldre med psykiske lidelser, fattigdom, multiple risikofaktorer Positiv selvoppfatning Skilsmisse, fattigdom, multiple risikofaktorer Evne til planlegging Ungdomsalder – voksen alder Tenåringsforeldre, fattigdom, multiple risikofaktorer Sterk religiøs orientering, tro Barnealder - voksen alder

Beskyttelsesfaktorer i familien Utviklingsperiode Risikofaktorer Færre enn 4 barn i familien Spedbarnsalderen Tenåringsmødre, fattigdom, multiple risikofaktorer Utdanning hos mor Spedbarnsalder - voksen alder Kompetanse hos mor Spedbarnsalder - ungdomsalder Barnemishandling og vanskjøtsel, foreldre med psykiske lidelser, fattigdom, multiple risikofaktorer Nære bånd til nærmeste tilknytningspersoner (ikke nødvendigvis biologisk forelder) Barnemishandling og vanskjøtsel, tenåringsmødre, foreldre med psykiske lidelser, foreldres rusmisbruk, fattigdom, multiple risikofaktorer Støttende besteforeldre Barnemishandling og vanskjøtsel, skilsmisse, tenåringsmødre, foreldres rusmisbruk, fattigdom, multiple risikofaktorer

Beskyttelsesfaktorer i familien forts. Utviklingsperiode Risikofaktorer Støttende søsken Barnealder - voksen alder Barnemishandling og vanskjøtsel, skilsmisse, foreldres rusmisbruk, fattigdom, multiple risikofaktorer For jenter: vekt på autonomi og samtidig emosjonell støtte fra primær omsorgsperson Spedbarnsalder - ungdomsalder Fattigdom, multiple risikofaktorer For gutter: struktur og regler i hjemmet Skilsmisse, fattigdom, multiple risikofaktorer Meningsfulle oppgaver i hjemmet, forventet hjelpsomhet Foreldre med psykiske lidelser, fattigdom, multiple risikofaktorer

Beskyttelsesfaktorer i nettverk/slekt/venner Utviklingsperiode Risikofaktorer Nære, kompetente venner, tillitsfulle vennskap Barnealder - ungdomsalder Skilsmisse Fattigdom Multiple risikofaktorer Støttende lærere Førskolealder – voksen alder Foreldre med psykiske lidelser Foreldres rusmisbruk Gode skoleerfaringer Rådgiver (voksne, jevnaldrende) Barnealder – voksen alder (Werner 2000)

Individuelle resilienS-faktorer: medfødt robusthet sosiale ferdigheter, lett temperament selvstendighet mestring, følelse av egenverd kognitiv kapasitet opplevelse av mening og sammenheng kreativitet hobbies, interesser

Familiemessige resilienS-faktorer bedre foreldre/barn-samspill i spedbarnsalder fastere strukturer, regler, ritualer, grenser minst en resilient forelder foreldre som tillater hjelp fra andre felles verdioppfatninger i hjemmet sterke slektsbånd høyere sosio-økonomisk status

ResilienS-faktorer i nettverket Minst EN betydningsfull person som har brydd seg reelt Prososiale venner/gruppetilhørighet Felles delte verdier individ/ samfunn samfunns-strukturer som støtter personens mestringsstrategier