Global narkotikapolitikk - hva skjer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Hva er forsvarlighet i LAR?
Lungekreft og prognose
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Sammen mot menneskehandel
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Alkohol | fotball.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Sør-Afrika KFUM Tensing
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Buskerudregionens incestsenter
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Uteseksjonen De åpne rusarenaene i Oslo sentrum
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Trenger vi å forbedre den norske narkotikapolitikken – og hvilken vei bør vi gå? FMR Fagdag 14. november 2014 Mina Gerhardsen, generalsekretær.
Pasientforløp alkohol
Lek og Læring i barnehagen
Barn – og kvinner som søker asyl Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet.
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Noen utvalgte problemer innen helseøkonomi
Ny strategiplan mot hiv
Samhandlingsreformen
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
avkriminalisering/ legalisering
IOGTs VISJON LikeverdSolidaritet Trygghet Utvikling Frihet Respekt Demokrati Fred Helse Kunnskap.
Mødredødelighet.  Hvert eneste minutt dør en kvinne i forbindelse med svangerskap og fødsel  Over en halv million kvinner. Hvert eneste år.  99 prosent.
+ Allianser i Europa: Muligheter og utfordringer Stig Erik Sørheim Actis.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den internasjonale arenaen
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Menneskerettigheter og
«Legalisering av cannabis, sett i et folkehelseperspektiv» Knut T
LMI-strategi
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Global narkotikapolitikk - hva skjer? Stig Erik Sørheim Internasjonal sjef, Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan

Oppdrag Den internasjonale legaliseringsbevegelsen De internasjonale narkotikakonvensjonene og norsk narkotikapolitikk Situasjonen i USA

Den internasjonale narkotikapolitiske debatten En rekke taleføre aktører som tar til orde for ”å reformere narkotikapolitikken” Spørsmålet framstilles som et valg mellom ”en mislykket krig mot narkotika” og ”et rasjonelt og kunnskapsbasert regulert marked basert på helse og menneskerettigheter” En global debatt Fra kjendiser til politikere og forskere til ngo’er Kan oppsummeres i slagordet ”no more drug war” debatten er global i den forstand at de samme argumentene og problemstillingene dukker opp overalt – litt uavhengig av kontekst. Vi ser for eksempel at mange amerikanske problemstillinger trekkes fram – fra situasjonen i mexico til rasisme og store fengselspopulasjoner. I USA er narkotikapolitikken en del av ”the culture wars” – og kobles derfor ofte til spørsmål som rasisme, sosial rettferdighet, fengselspolitikken – problemstillinger som ikke på samme måte resonnerer hos folk på vår side av Atlanteren.

Typiske talepunkter ”Krigen mot narkotika er mislykket” ”Krigen mot narkotika forårsaker mer skade enn den forhindrer” ”Narkotika er et helseproblem, ikke et kriminalitetsproblem” ”Narkotikabruk er et spørsmål om individuell frihet” ”Alkohol og tobakk er verre” ”Et regulert marked = et ansvarlig marked, som for alkohol og tobakk Regulere – dvs legalisere – narkotika for å Beskytte barn og unge Ta profitten ut av hendene på kriminelle Sikre skatteinntekter De fleste av disse argumentene har vært i omløp i lang tid Og det er ikke heller åpenbart at det er noe ved den globale narkotikasituasjonen som tilsier at debatten skulle tilspisse seg spesielt akkurat nå

Noen sentrale aktører

Hva er nytt? Koordinert lobby som samarbeider med politiske ledere, enkeltland og internasjonale organer Sterke økonomiske støttespillere Endrede fakta på bakken Medisinsk marijuana i 21 delstater i USA Legalisering av rekreasjonsbruk av marijuana i 4 stater (+ DC) Legalisering i Uruguay (?) Enkelte land tar til orde for reformer  Er det globale narkotikakontroll- regimet i ferd med å rakne? Soros 80 mill dollar, Peter Lewis 40 mill dollar,

FNs narkotikakonvensjoner Det internasjonale narkotikakontrollregimet hviler på tre FN-konvensjoner Single Convention on Narcotic Drugs (1961) Convention on Psychotropic Substances (1971) Convention against Illicit Traffic in Narcotic Drugs and Psychotropic Substances (1988) Målet med konvensjonene er: Å sikre tilgang til narkotiske og psykotropiske stoffer for medisinske og vitenskapelige formål, og samtidig Forhindre misbruk av narkotiske stoffer Lykkes bare delvis  diskusjon om veien videre + krav om ”reformer” Et forsøk på å samle en rekke avtaler som går tilbake til begynnelsen av forrige århundre Forbyr besittelse av narkotiske stoffer – og sier at alvorlig narkotikakriminalitet skal kunne straffes med fengsel – men at brukere av narkotiske stoffer skal kunne tilbys alternativer til fengsling...

Narkotikapolitisk reform? UNGASS 2016 UNGASS – United Nations General Assembly Special Session: det ledende beslutningsorganet i FN UNGASS 2016 er en oppfølging av: Den politiske erklæringen om global narkotikakontroll (1998) ”Å eliminere eller betraktelig redusere illegal produksjon, salg og smugling av psykotropiske stoffer…” Politisk erklæring og handlingsplan (2008) ”Å minimere og til slutt eliminere tilgangen til og bruken av ulovlige psykotropiske stoffer…” Neste UNGASS om narkotika var planlagt i 2019 Noen Latin Amerikanske land (Mexico, Colombia, Guatemala) ba om ”en internasjonal konferanse om narkotikapolitisk reform”  UNGASS 2016

Hva er nytt? Mange ser eller ønsker å se denne prosessen som en åpning for radikal ”narkotikapolitisk reform” dvs. legalisering Begrepet ”narkotikapolitisk reform” er med vilje vagt – ulike aktører legger ulikt innhold i det Kravet om en UNGASS kommer fra Latin Amerika, som har følt virkningene av organisert kriminalitet og illegal narkotikahandel, og der enkelte ledere har tatt til orde for ”nye løsninger” Noen nøkkelord: Narkotikapolitikk basert på ”folkehelse”, ”respekt for menneskerettigheter” og ”skadereduksjon” Mer koordinert arbeid fra narkotikareformgrupper Endret politikk – særlig i USA, men også i andre land

Temaer i UNGASS-prosessen Foreløpig ser det ut til at diskusjonene vil kretse om seks hovedtemaer Narkotika og helse (forebygging, behandling, HIV/AIDS, tilgang på medisiner, særlige behov blant kvinner og barn) Narkotika og kriminalitet (Vold, smugling og organisert kriminalitet, korrupsjon, nasjonale rettssystemer, internasjonalt samarbeid) Narkotika og menneskerettigheter (i forebygging av narkotikabruk, forholdet til brukerne, og ibekjempelse av narkotikakriminalitet) Narkotika og (økonomisk) utvikling (alternativ utvikling, effekt på familier, lokalsamfunn og økonomisk sektor, urbanisering, særlige behov i utviklingsland) Narkotika, forskning og teknologi (nye psykoaktive stoffer, precursors, internett) Narkotika og ungdom (ungdomsinitiativer for å bekjempe verdens narkotikaproblem, økt bevissthet herunder sosiale media, informasjon, muligheter for personlig utvikling, involvering av familier og lokalsamfunn) Krevende å endre – over 180 land har ratifisert – behov for å sette en agenda som gjør det mulig å få resultater

Hvilke diskusjoner pågår nå? En håndfull land (Mexico, Columbia med støtte fra bla. Sveits) ønsker å åpne opp for en bredere diskusjon om narkotikakontrollsystemet En del land ønsker å redusere antallet agendapunkter (for eksempel med kjønn og menneskerettigheter som tverrgående perspektiver) Mange land er opptatt av alternativ utvikling og folkehelse Norge har lagt vekt på tilgang til nødvendige medisiner, menneskerettigheter og kjønnsperspektivet. De har også understreket behovet for å involvere sivilsamfunnet både i diskusjonene og i å definere agendaen.

Andre internasjonale utviklingstrekk Flere Latin-Amerikanske land har tatt til orde for ”nye tilnærminger” i narkotikapolitikken Legalisering i Uruguay Strengt rasjonert statlig system - men utsatt til neste år, og kan bli forpurret av valg Legalisering i amerikanske delstater 23 stater har tillatt ”medisinsk marijuana” under vidt forskjellige reguleringsregimer Legalisering for rekreasjonsbruk i Colorado og Washington (formelt fra 2013) Lovlig salg av cannabis i Colorado og Washington fra hhv januar 2014 og juli 2014 Legalisering vedtatt ved folkeavstemning i Alaska og Oregon (samt delvis i Washington DC)

Uruguay Godkjente legalisering i juli 2013 – men diskusjoner om praktisering har gjort at implementeringen er blitt utsatt til 2015 Et ”ikke-kommersielt” marked Tillater dyrking av inntil seks planter per husholdning Tillater cannabis-klubber Tillater statlig lisensierte produsenter Salg av cannabis på apotek – høy kvalitet, lav pris ($1 per gram) for å fjerne det svarte markedet Brukere må registrere seg og kan kjøpe inntil 40 gram per mnd Kun for landets egne innbyggere Mange utenlandske aktører har vært aktive lobbyister – Drug Policy Alliance, Soros’ Open Society Foundations Stor motstand i befolkningen – >60% i meningsmålinger Presidentvalget i slutten av november kan endre planene OSF finansierte angivelig lobbygruppen Regulacion Responsable, som har kjørt reklamekampanjer for forslaget Av 114 NGOer som signerte et opprop til støtte for forslaget var minst 110 fra andre land “In Uruguay we played a crucial role, as we helped a public education campaign to coordinate. There was a close collaboration with government officials, activists, journalists and others, including President José Mujica whom I met with personally. ” Mujica met with Soros…

Medisinsk marijuana (USA) Marijuana er ikke godkjent av legemiddelmyndighetene (FDA) Enkelte godkjente legemidler inneholder komponenter fra cannabisplanten (Marinol, Sativex) 23 delstater i USA har likevel tillatt ”medisinsk bruk” av marijuana Compassionate care acts” – lindring av alvorlige lidelser: HIV/AIDS, kreft, MS m.m. Stor variasjon mellom statene, fra relativt restriktive programmer til svært liberale Studier har vist at den typiske brukeren er en mann i 30-årene uten livstruende sykdom og med en historie av alkohol og narkotikabruk 9 av 10 tar medisinsk marijuana for smerte, angst, søvnproblemer. En del land har godkjent det også, Nederland, Portugal, Canada, Østerrike, Belgia m.fl.

Medisinsk marijuana (USA) Noen stater har klare kriterier for lidelser som kan behandles med medisinsk marijuana Andre stater åpner for at legen kan anbefale medisinsk marijuana for alle tilstander som legen mener det kan hjelpe for Åpner for misbruk Kommersialisering Et fåtall leger som spesialiserer seg på marijuanapasienter Voldsom vekst i antallet marijuanautsalg Bivirkninger: Lekkasje til svart marked Framvekst av ny industri Konsekvenser for folks risikovurdering

Medisinsk marijuana (Colorado) Åpnet for medisinsk marijuana i 2000 Fra 2001-2008 <6000 pasienter Kunne kjøpe av ”caregivers” som kunne dyrke for inntil 5 personer Ingen utsalg Fra 2009-2012: Ekspansjon i medisinsk marijuana Grensen for antallet pasienter caregivers kunne dyrke for ble fjernet Nye signaler fra føderale myndigheter: vil ikke prioritere aktører som opptrer i samsvar med delstatslover Antallet pasienter i 2009: 41.000 Antallet pasienter i 2012: 108.000 Antallet utsalg 2012: 532

Legalisering av rekreasjonsbruk Marijuana legalisert ved folkeavstemning i Colorado og Washington i 2012 Legalisering trådte formelt i kraft i januar 2013 Folkeavstemningene inneholdt noen bestemmelser for utformingen av regelverket… … men behov for mer omfattende utredningsarbeid før salg kunne komme i gang Salg startet i Colorado i januar 2014 og i Washington i juli Nylig vedtok også Alaska og Oregon å legalisere rekreasjonsbruk Intens valgkamp, men jevnere resultat enn mange trodde

Følg pengene… Legaliseringsforslagene i delstatene støttet av nasjonale legaliserings-organisasjoner: Alaska: 84% av finansieringen kom fra Marijuana Policy Project Oregon: 34% av finansieringen kom fra Drug Policy Alliance Også støtte fra marijuanaindustrien Legaliseringforslagene har fått støtte fra de store nasjonale lobbyorganisasjonene 84% av finansieringen i Alaska kom fra Marijuana Policy Project 34% av finansieringen i Oregon kom fra

Opinionen Ingen tvil om at den langsiktige trenden har gått i retning av større støtte for legalisering. Men til tross for inntrykket av en ustoppelig utvikling ser vi at støtten har gått tilbake siste år. Mulig oppmerksomheten rundt utviklingen i Colorado har gjort folk mer forbeholdne, mulig at motkampanjen har klart å mobilisere mer. Og naturligvis mulig at det er et midlertidig tilbakeslag. Den store utfordringen for motkreftene er aldersprofilen på tilhengerne og motstanderne. Støtten for legalisering er klart størst blant unge velgere, og hvis de ikke ombestemmer seg når de blir eldre og selv får barn, vil flertallet for legalisering fortsette å øke. 64% støtte blant 18-34 mot 41% blant velgere over 55 år.

Problemstillinger knyttet til legalisering 1) Kommersialisering av cannabis

Problemstillinger knyttet til legalisering 2) Produktutvikling

Problemstillinger knyttet til legalisering 3) Politisk innflytelse En ny ”industriell epidemi” – en helsetrussel som skyldes kommersialisering av skadelige produkter Framveksten av Big Marijuana – som Big Tobacco og Big Alcohol En industri som – i likhet med alle andre industrier – vil: Sikre at produktene deres er populære og tilgjengelige Påvirke offentlig politikk for å sikre tilgangen til markedene (jf. alkohol industrien)

Legalisering i Colorado ”Regulate marijuana like alcohol Act of 2012” 21 års aldersgrense Lisensiering av produksjon og salg av marijuana Ca 25 % skatt på dyrket marijuana De første $40 millionene av skatteinntektene reseveres for utdanningsformål Kommuner kan selv bestemme om de vil tillate eller forby salg av marijuana

Utviklingstrekk etter legalisering (Colorado) Foreløpig lite data tilgjengelig Det foreligger ikke nye data på bruk. Colorado hadde allerede en av de høyeste bruksratene i USA før legalisering Ekspansjonen i medisinsk marijuana gjør det vanskelig å isolere effektene av legalisering Kriminalitet Motstridende informasjon men statistikken viser en økning i kriminalitet sammenliknet med 2013. Ikke dramatisk, og ikke uten videre knyttet til legalisering Fremdeles et betydelig svart marked (anslag viser 40% solgt på det svarte markedet) Skatteinntekter: Anslag: $33 mill første halvår, resultat: $12 mill Konkurranse fra medisinsk marijuana (lavere skatter) Konkurranse fra det svarte markedet I årene fram til 2013 så vi en økning i antallet cannabispåvirkede bilførere, en økning i antallet dødsulykker som involverte cannabis Det var også en økning i sykehusinnleggelser relatert til cannabis og i antallet legevaktbesøk som følge av cannabis…. Mer en dobling i antallet forgiftningstilfeller blant barn – men små tall (25 i 2013) Økning i antallet beslag av cannabis fra Colorado til andre stater

Utviklingstrekk etter legalisering (Colorado) Skatteinntekter: Anslag: $33 mill første halvår, resultat: $12 mill Konkurranse fra medisinsk marijuana (lavere skatter) Konkurranse fra det svarte markedet Alkoholkonsumet i Colorado økte noe de første 6 måneder av 2014 smlg med samme periode 2013 Nytt problem med eksplosjoner som følge av forsøk på å utvinne THC-ekstrakt Framvekst av en cannabisindustri med økonomiske muskler, lobbygrupper, fagforeninger og politiske interesser Eksplosjoner – mer enn dobbelt så mange første halvår 2014 som hele 2013 (24 eksplosjoner første halvår)

Takk for meg