Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Fra prøving og feiling til
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
individuell oppfølgingsplan
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Innovative offentlige anskaffelser
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
læringssyn - menneskesyn
Læring i prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Morgendagens kompetanse
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Didaktiske analysekategorier
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
CAKE session no. 3 Læring og erfaring.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Samfunnsviternes miljøpolitikk. Samfunnsviterne og Akademikernes klima- og miljøpolitikk Samfunnsviterne slutter seg til Akademikernes klima- og miljøpolitiske.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Samarbeid som løfter alle
utfordringer i en ny region
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Klar ferdig gå….part three!
Møte om økologisk fruktdyrking Norsjø Hotell 8. november 2016
Bygg21-styret Det nye styret består av:
Utskrift av presentasjonen:

Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Sekretariat hos DiBK

Samarbeidsprogram for endring Ambisjon -Gjøre norsk byggenæring til verdens beste. Hensikt -Styrke verdiskapningen og næringens evne til å bygge et bærekraftig Norge. Løfte -Pådriver for god statistikk og en nasjonal beste praksis. -Skape arenaer for økt samhandling -Samlende kraft for en kunnskapsbasert næring, bygd på gode normer og seriøsitet.

Utdanning og kompetanse

5

Hva tar Bygg21 med seg fra målgruppeanalysen? -Kultur -Hva skal læres? -Samhandling -Bestillerkompetanse -Positive trekk

Kultur -Kultur for å lære gjennom «prøving og feiling»  Dette er en utfordring når vi skal «gjøre rett første gang» -«Jeg er bare en som utfører»  Denne holdningen må endres – de skal være med på noe større enn det. De må også inn i planleggingen. -Sterk risikoaversjon  Bruker kun kjente produkter og teknikker

Mer læring? -«når man kan håndverket er det ikke noe mer å lære»  Hva med å lære mer om tverrfaglig samarbeid og mer samhandlende arbeidsprosesser? «se på bygget som en prosess» «alle er opptatt av sin løsning og glemmer prosess» -«en hektisk hverdag gir ikke rom for teoretisk læring»  Dette bør da skje i forkant – gjennom god planlegging

Samhandling må skje tidligere -Læring skjer på «feil» sted i verdikjeden  Læring først i gjennomføringen  skaper feil  Ingen fagarbeidere er med i prosjekteringen eller på befaringer -«Mangler systemforståelse»  Må komme bort fra ren teknisk produkttankegang

Bestillerkompetanse -Byggherrer må bli mer spesifikke på hva de etterspør -Hvis man ønsker nyvinninger må dette skje gjennom byggherrekrav  Kompetanse  Prosess (mer tverrfaglig samhandling)

Bestillerkompetanse -«Kompetanse oppleves ikke som noe konkurransefortrinn i dag» -«Læring styres av etterspørsel» -Det må lønne seg å bygge kompetanse!  Den må også være relevant og gi umiddelbar gevinst

Positive trekk -«Læring er for de fleste knyttet til samarbeid med kollegaer»  Dette må utnyttes gjennom samarbeidsmodeller mellom fagene i gjennomføringen -Lederne mener at læring kommer med tverrfaglighet  Selv om man bruker mer tid i dag på prosjektering og tidligfase har ikke feilprosenten gått ned  må tenke mer tverrfaglighet og samarbeid!

Hvilken opplæring? -Samhandling/tverrfaglighet -Bestillerkompetanse

Spørsmål?