Norges idrettsforbund

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medbestemmelse og medansvar for ungdom i idretten
Advertisements

Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Idrettens utfordringer
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Inge Andersen Felles formannskapssamling.
Bestemmelser om barneidrett og idrettens barnerettigheter
Inge Andersen Idrettens organisering og viktigste oppgaver.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
Program: Registrering - kaffe Innledning De ulike typene «daglige ledere» IPD og klubbutvikling.
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Vi har alle rett til en aktiv fritid!
Oppland Idrettskrets Harpefoss
Musikkens studieforbund Fredag 29. oktober 2010 Anja Rynning Veum, Utviklingssjef NIF.
“NIL-klubben” Pilotprosjekt Mars 2012.
Golf i skolen/SFO Oppstartmøte for Pilotprosjekt Arendal, Asker, Aurskog & Finstadbru, Bærum, Eiker, Gjerdrum, Losby, Molde, Mørk og Norsjø.
Idrettspolitisk dokument
Tonus idrett Tonus idrett Et nytt tilbud til idretten i Bergen ! Et nytt tilbud til idretten i Bergen ! Vi startet opp høsten 2004 og har nå fast basistrening.
Ungdomsrepresentanter. Hva skal vi med det?
Øyer ungdomsskole.
Kroppsøvingsdidaktikk
Fysisk aktivitet i Drammensskolen
”Norges beste skole” høst 2013 – høst 2016
BA oppgave Rammer og erfaringer fra BA oppgaver på IFH
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Stormøte i Bødalen.
FARGERIK FOTBALL I ULLENSAKER KOMMUNE
Idrett for alle! Anne-Britt Nilsen 16. april 2008 NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE OG PARALYMPISKE KOMITÉ.
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Endrede treningstider for Moss Svømmeklubb Oversendt Skole Oppvekst og Kultur utvalget i Moss første gang Oppdatert pr For mer informasjon,
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Tilsyn med svømmeundervisningen
INKLUDERING i NORSK IDRETT
Den norske idrettsmodellen
”Fredrikstad-idretten mot 2010” Hovedmålsetting Fredrikstad-idretten har som mål å opprettholde og styrke et allsidig og mangfoldig tilbud gjennom idrettslagene,
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Er funkiser en glemt gruppe i volleyballen? Eller kan vi være en ressurs? Oslo Vigdis Mørdre Fagkonsulent NIF.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Cathrine Eriksen, ansatt som idrettskonsulent i ØIK fra og med 1
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
Ungdomskveld Tema: Ungdomsarbeid i Telemark idrettskrets
Sentral støtte = lokal frivillighet? Stimulerer eller fortrenger statsstøtten den lokale frivilligheten? Eller betyr ikke idrettspolitikken så mye? Ståle.
Strategisk dokument for åra 2008 – 2012 Kva er viktig for idretten i Bømlo? Ein open og inkluderande idrett.
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Utfordringer Foreldre som ressurs Tanker rundt: Engasjement Rekruttering Deltagelse.
Velkommen til Tastarustå skole
Økonomi som barriere Idrettsglede for alle! - eller dem som har råd?
Økonomi som barriere Trondheim 31. mai Idrett for alle! - eller dem som har råd?
Oppbygging god barneidrett – synkron og minipolo Kompetansehelga 2015.
Stjørdal, 17. april Hvilke råd vil vi ha? Børre Rognlien, Idrettspresident.
Stolte øyeblikk & bedre folkehelse IKKE FORDI VI MÅ, MEN FORDI VI VIL.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hvordan står det til med…
Aktivitetsleder barneidrettskurs
Ski Svømmeklubb Ski Svømmeklubb – klubben for topp og bredde gjennom mestring og trivsel!
Hamar idrettslag – svømming søker hovedtrener/trenere
Idrettspolitisk manifest for Trøndelag
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Norges idrettsforbund Anja Rynning Veum, utviklingssjef

Idrettspolitisk dokument 2011-2015 Visjon: Idrettsglede for alle En åpen og inkluderende idrett: Særlig styrking av ungdomsidretten Styrke toppidretten Rammevilkår: Langsiktig finansiering Anlegg Rammevilkår for frivillig innsats

Idrettspolitisk dokument 2011-2015 Barneidretten: Kompetanse Allsidighet Verdiarbeid: Idrettens barnerettigheter

Idrettspolitisk dokument 2011-2015 Ungdomsidretten: Bredere tilbud Etter egne ambisjoner Medbestemmelse og ungt lederskap Godt utdanningstilbud til toppidrettsutøvere

Idretten samfunnsbidrag Fysisk aktivitet i skolen er det offentliges ansvar Idretten har ikke ansvar, men kan bidra i skolen: Kurs og kompetanse Ressurspersoner Felles bygging av anlegg Lokale samarbeidsløsninger

5.3. Fysisk aktivitet i skolen Mål: Norsk idrett vil arbeide for å bedre forutsetningene for barns og unges fysiske utvikling og utfoldelse, ved at det innføres én time daglig kroppsøving med kvalifiserte lærere alle barn kan svømme når de er 10 år idrett og skole i fellesskap samarbeider om allsidige aktivitetstilbud

det innføres én time daglig kroppsøving med kvalifiserte lærere Vår erfaring er at kompetanse er en nødvendighet for god fysisk aktivitet Skal staten ta et folkehelseløft må den gjøre det i skolen – der når en alle Forskning viser at funksjonshemmede i større grad blir utelatt i kroppsøving, årsak i mange tilfeller manglende kompetanse

- Alle barn kan svømme når de er 10 år Alle barn kan ikke svømme når de er 10 år! Svømming må både få prioritet og kvalifiserte lærere Egne tiltak, svømmekurs rettet mot lærere God erfaring med bruk av klubber som har instruktører skolen kan leie Basseng må bygges og få vann

Hvert år går 30.000 barn ut av 4. trinn uten å være svømmedyktige Ca 50 % av 10-åringene kan ikke svømme 200 meter Kun 57 % hadde svømmeundervisning gjeldende år (undersøkelse 2003 og 2009) Elever som har foreldre med fremmedkulturell bakgrunn har gjennomgående dårligst svømmeferdigheter Tilgang svømmebassen (med vann) er ikke tilfredsstillende

- Idrett og skole i fellesskap samarbeider om allsidige aktivitetstilbud Idrettsforbundet har støttet en del lokale prosjekter med samarbeid om allsidig aktivitet Mye av grunnlaget legges i barneårene Eksempel på samarbeid er: Ressurselever Samarbeidet i Lillehammer-regionen Kursing av aktivitetsledere i SFO

Videre arbeid Gjennomgang om kroppsøvingsfaget i ungdomsskolen Jobbe med påvirking av politikere på faget generellt Vise hvilke kurs og ressurspersoner idretten har Støtte gode samarbeidsmodeller, gjelder særlig i grunnskolen.

Idretten vil bidra til å styrke kroppsøvingsfaget og sikre at aktiviteten preges av idrettsglede!