Www.nifustep.no Page 1 Kvalitetssystemer – redskap med mange målsettinger Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker.
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Prosesstyring som styringsverktøy
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVHs kvalitetssystem ProdMed: Lov om universiteter og høgskoler •Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Internkontroll i kommuner
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Besøk til Sandnes:
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
høgskolens elektroniske kvalitetssystem
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Departementets styring og styrenes rolle
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Regionale forskningsfond
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Page 1 Institusjonelle kvalitetssystemer i høyere utdanning – vil de bidra til bedre kvalitet? Bjørn Stensaker.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Rammer for og organisering av eForvaltningen
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Nye retningslinjer internfakturering
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Kvalitet i fleksible studier
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Standardisering av IT-virksomheten
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Page 1 Kvalitetssystemer – redskap med mange målsettinger Bjørn Stensaker

Page 2 Kvalitetsarbeid ved universiteter – det tradisjonelle perspektivet Kvalitet sikres gjennom (forsknings-) kvalifikasjonene til det akademiske personalet Kvalitetsarbeidet skjer ikke bare desentralt, men gjerne fragmentert (enkeltpersoner drivkrefter) Kvalitetsarbeidet ofte snevert rettet mot undervisningen og møtet mellom student og lærer Kvalitetsarbeidet ikke fulgt opp av mangel på gode (tidsserie-)data om studenter og deres resultater Kvalitetsarbeid var individualisert (forskning ble evaluert, undervisningen snakket man ikke om..)

Page 3 Det nye perspektivet: Kvalitet som et institusjonelt ansvar Pålegg om etablering av k-system fra 2004 Fremdeles tidlig tidspunkt for vurdering av effekter (mange læresteder har ennå ikke/kun nylig fått godkjent sine kvalitetssystem) En analyse av disse systemene kan likevel avdekke: - Hvordan lærestedene ”tenker” når det gjelder hvordan kvalitet best kan sikres - Hvilke kriterier, standarder og organisatoriske grep som brukes for å kople systemene til styring og ledelse, og til undervisning og læring - Om kvalitetssystemene med den vekt som legges på etablering av standarder, også kan ivareta mangfoldet i høyere utdanning

Page 4 Juridisk/formelt grunnlag for kvalitetssystemene Pålegg om etablering i Lov om høyere utdanning Egen forskrift om slike K-systemer utformet fra departementet - K-systemet skal sikre kontinuerlige forbedringer - Omfatte alle prosesser som har betydning for studiekvaliteten (!) - NOKUT skal evaluere systemene hvert 6 år, og angi om systemene er tilfredsstillende - Negativ sanksjon i mangel av godkjent stempel: Tilbaketrekking av rett til å søke akkreditering/etablere nye studier

Page 5 Juridisk/formelt grunnlag for kvalitetssystemene Kriterier for evaluering av slike k-systemer utformet av NOKUT i 2003: - hvordan studiekvalitetsarbeid inngår som en del av strategiarbeidet - definerte mål for kvalitetsarbeidet - forankring av systemet på alle nivå - organisering som sikrer bred medvirkning - data som kan gi et tilfredsstillende vurderingsgrunnlag - hvordan informasjonen i systemet analyseres - bruk av resultater som grunnlag for beslutninger - ressursstyring/prioriteringer - studentmedvirkning - årlig rapport til institusjonens styre

Page 6 Juridisk/formelt grunnlag for kvalitetssystemene NOKUTs egen fortolkning av sine kriterier vektlegger at tre forhold er spesielt sentrale: - Kvalitet slik den fremtrer for studentene - Kvalitet slik den tilfredsstiller anerkjente faglige mål - Kvalitet som sikrer samfunnsmessig relevans i vid forstand I tillegg argumenterte NOKUT for at fremveksten av ”en sterk kvalitetskultur” er en ønskelig effekt

Page 7 Hvordan fortolke kriteriene? ”Alle prosesser av betydning skal inkluderes” åpner for en potensiell stor utvidelse av hva et kvalitetssystem skal inneholde NOKUT trekker også inn studentenes erfaringer/samfunnsmessig relevans (interessentperspektivet) Nyanseforskjell mellom KD og NOKUT som kan være en utfordring for lærestedene? - KD: studentevalueringer, egenevaluering og dokumentasjon av læringsmiljø - NOKUT: strategisk arbeid, definerte mål, organisering, ressursstyring, etc

Page 8 Fire tenkbare implementeringsprosesser Implementering preget av usikkerhet. Nøye med formalia. Implementering som teknisk/legal aktivitet Implementering preget av usikkerhet. Strategi er å kopiere de ”vellykkede”. Implementering som imitasjon Implementering preget av etablert praksis, og videreutvikling av eksisterende rutiner. Implementering som tradisjon Implementering preget av ønske om nytenkning. Kvalitetsreform og kvalitetssystem som nye muligheter og for å initiere radikale endringer. Implementering som innovasjon

Page 9 1: Inspirasjon og referansepunkter Studiekvalitetsutvalget (1990) og Norgesnettrådets (1999) utvidelse av denne er benyttet som ”norm” hos et flertall av lærestedene - Forsøk på å ”ansvarliggjøre” sin kontrollør, eller uttrykk for begrenset interesse for å innhente kunnskap utenfra? (administrativ tilpasning?) Et mindretall av lærestedene har latt seg inspirere av mer internasjonal ”kvalitetstenkning” (Deming, TQM, Balanced Scorecard, ISO, etc) - Ofte er dette gjort med utgangspunkt i sitt særpreg (Ålesund: fokus på internasjonale standarder for sjøfolk; BI: EFMD; Samisk høyskole: WINHEC)

Page 10 1: Inspirasjon og referansepunkter forts. Eksempler på nytenkning? - Østfold: kopling av systemet til et eget program for læring - Gjøvik: bevisste de potensielle etiske problemer et (overvåkende) kvalitetssystem kan skape - Akershus: redegjør for det idemessige grunnlaget for sin tenkning rundt k-systemet

Page 11 2: Målsettinger ”Kvalitet på norsk” = jordnærhet og pragmatisme - Molde (typisk eksempel): ubyråkratisk, utvikling, robust, fornuftig, etc. Målsettinger som skaper dilemma? - ”beste praksis” vs avvikskontroll - minimere kontrollaspekter vs integrert del av styring og ledelse - minimere byråkrati vs. ambisjoner om utbygging av systemene (personal, økonomi, FoU, etc)

Page 12 3: Kjennetegn og utforming Dataalderens inntog i akademia (systemene er nettbaserte med web-baserte spørreskjema, nettbasert informasjon og kommunikasjon Årsrapporten styrer utformingen? - systemene består av hvilke tabeller som skal fylles ut, og de data som skal inngå (resultat heller enn prosessorientering?) Prioriteringsproblemer? - lærestedene innfører nye rutiner uten å skissere hva som er de sentrale, og hvorfor - en konsekvens er bl a at gamle rutiner og prosedyrer opprettholdes samtidig som nye innføres (eksempel Volda)

Page 13 3: Kjennetegn og utforming forts. Kvalitetssystemene = ansvarsfordeling og tydeliggjøring - farvel til kollegialiteten eller nye former for samarbeid? Studentevaluering fremdeles det dominerende kjennetegn i alle system - en tendens til å vektlegge ”studenttilfredshet” sterkere

Page 14 Norsk praksis passer godt med internasjonale erfaringer: ”Kvalitetssystemet” synliggjøres ved at det etableres som ny struktur ved siden av den eksisterende ”Stabsorgan” ved sentraladministrasjonen opprettes Fokus på undervisning, selv om studieorganisering og -innhold får økt oppmerksomhet over tid (+FoU) Prorektor har ”oppfølgingsansvar” Hovedproblemet: motivasjon av personalet, en de- kopling av ”kvalitetssystemet” fra andre beslutningsarenaer, samt hensiktsmessige rutiner for kvantitativ rapportering

Page 15 Den neste generasjon ”kvalitetssystemer” Utfordring nr. 1: Etablere en link til eksterne/nasjonale initiativ (samordning/rasjonalisering) InputProsessOutput EvalueringEvalueringEvaluering AkkrediteringUtviklingSikring

Page 16 Den neste generasjon ”kvalitetssystemer” Utfordring nr. 2: Prioritere kvalitetsindikatorene (forenkling/sanering) InputProsessOutput StudenterTid til FoUKarakterer LærereTidsbruk studierFullføring InfrastrukturKvalitet utd. & FoUPublisering RessurserK-systemeneRelevans i arb.marked

Page 17 Den neste generasjon ”kvalitetssystemer” Utfordring nr. 3: Avveiningen av ulike interesser internt ved institusjonen Faglige ansatte:Ledelsen: Utvikling(Formål)Sikring Tilpasning(Metode)Standardisering Selvrefleksjon(Bruk)Formidling Mangfold(Effekter)Harmonisering

Page 18 Den neste generasjon ”kvalitetssystemer” Utfordring nr. 4: Ekstern legitimering (accountability) Stadig sterkere press på institusjonene knyttet til informasjonskrav utenfra Hvor lenge vil kravet om ”rapport til styret” være eneste ”produkt” som kreves? Eget kvalitetssystem som ”forsvar” mot annen ”kvalitetsinformasjon” (ranking, etc.)…

Page 19 Den neste generasjon ”kvalitetssystemer” Utfordring nr. 5: Organisasjonsutvikling (adferdsendring) Etablering av ”ny” kollegialitet? Informasjonsflyt/feedback/koordinering i organisasjonen i ”mastriseorganiseringens” tid Etablere ny beslutningslegitimering i en tid hvor kollegiale beslutningsorganer avvikles Profesjonalitet på administrative og andre støttefunksjoner (samarbeidsklima mellom faglig og administrativt ansatte) Innflytelse over definering av mål og retning