Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune
Kommunikasjonsstrategi
Målgrupper: -Alle stemmeberettigede bosatt i Oslo kommune, herunder også stemmeberettigede bosatt i Oslo som er registrert i folkeregisteret i en annen kommune enn Oslo. -Alle partier og grupper som ønsker å stille med lister til valg i Oslo.
Kommunikasjonsstrategi Hovedmål: «Valgstyrets valgorganisasjon i Oslo skal bruke kommunikasjon og informasjonsformidling som virkemiddel for på en korrekt og effektiv måte, gi stemmeberettigede kunnskap om hvem som kan stemme, når de kan stemme, hvordan de kan stemme og hvor de kan stemme. Valgstyrets valgorganisasjon skal også gi informasjon om når, hvor og hvordan enkeltpersoner/grupper som ønsker å stille liste i Oslo kan gjøre dette.»
Kommunikasjonsstrategi Delmål: Delmål defineres til å bidra til å: «Opprettholde omdømme og tillit til at valgorganisasjonen som profesjonell og nøytral tilrettelegger av valg i Oslo, og til valgordningen generelt, samt tydeliggjøre Oslo kommunes rolle som profesjonell tilrettelegger av valg i Oslo.»
Kommunikasjonsstrategi Benytter dere ulike kanaler/tiltak mot særskilte velgergrupper? Nei Valgstyrevedtak fra 26/04/2001: «Valgstyret verken gjennomfører eller bidrar økonomisk i forbindelse med informasjonskampanjer overfor særskilte velgergrupper i den hensikt å stimulere til økt valgdeltakelse […].»
Designprofil
Et helhetlig grafisk designuttrykk Alle kommunikasjons- arenaer skal fremstå som gjenkjennbare, oversiktlige og politisk nøytrale. Utgangspunkt for alt av informasjonsmateriell.
Informasjonsmateriell
Kanaler
-Tiltakene skulle være utfyllende og ha god dekningsgrad. -Tiltakene skulle gi faktainformasjon på tidspunkt og i de perioder det var mest relevant for velgeren å innhente informasjon. -Oslo kommune skulle tydelig fremgå som avsender av budskapet. -Det grafiske designuttrykket skulle benyttes i alle kanaler.
Informasjonstiltak Lovpålagte kunngjøringer Nettside Informasjonskampanje Informasjon på forhåndsstemmesteder (brakker) Sosiale medier Informasjonsmøter med media og interesseorganisasjoner Pressemeldinger og faktaark Informasjons- skranke Opplæringsmateriell til valgmedarbeidere
Informasjon på forhåndsstemmesteder (brakker)
Oppmerksomhetsmåling
Nettsiden –
Webstatistikk -Fredag 6. september og de to valgdagene har desidert flest besøk. -I perioden 15. juli – 30. september: besøk og sidevisninger. -Statistikk viser at velgere er mest opptatt av informasjon om hvor og når de kan stemme: 14,2 % av sidevisningene var om valglokaler 13,7 % av sidevisningene var om forhåndsstemmesteder 5,0 % av sidevisningene var om datoer og åpningstider
Sosiale medier
Sosiale medier
Sosiale medier #student #sommerjobb
Sosiale medier Følg oss! Takk for meg