Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Et helhetlig barnevern i Oslo
Oversikt over gjennomføringen av et valg i Norge – tidskronologien – frister – forvaltningsnivåene – terminologien.
| 1 Kriterier for et uu-tilpasset valglokale Kristin Bille Pilotkommunesamling på Stord 5.mars -07.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Forhåndsstemmegivningen
Listeforslag, forhåndsstemmegivningen og valgtingsstemmegivningen
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
FORHÅNDSSTEMMING Hvor og når og hvordan ?. HVOR? Hvordan vurdere hva som er ”egnet lokale” iht valgloven § 8-3 (1)?
1 Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2007 Konferanse Mandal Steinar Dalbakk, KRD.
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Planarbeid og forberedelser Helhetlig plan for valggjennomføring i kommuner og fylker.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
1 Ragnhild Indreeide 15. februar 2011 Departementets informasjonsarbeid.
Listeforslag Informasjonsmøte for bydelene
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Kommunikasjon, IT, Månedbrev Planer og strategi for 2004/5 Presentert av Jens Tore Steenslid PETS
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Øystein Pedersen Dahlen
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Informasjon til Servicetorgene på personalmøte 9 juni 2009
Nytt ved årets valg Ny valgordning til Sametinget Tidligforhåndsstemming Valgobservasjon Mindretallsvedtak – åpningstider Universell utforming Kirkevalg.
VALGFORUM Valgforum er et medlemsforum for valgadministrasjonen i alle norske kommuner og fylkeskommuner. Valgforum skal bidra til utvikling av valg i.
KOMMUNER MED 30 ELLER FLERE I VALGMANNTALLET 2005 SKAL I TILLEGG: velge samevalgstyre arrangere valgting foreta foreløpig opptelling føre møtebok innrapportere.
1 Anna-Brita Bakken, Kommunal- og regionaldepartementet Valgforum 1. – 3. mars 2010 i Trondheim Designprosjekt – utprøving av nytt valgmateriell ved valget.
VALGDAGEN. 12. SEPTEMBER 2011 Evt også 11. september (søndagsvalg) Mye er likt forhåndsvalget Noe er annerledes Planlegging (stemmestyrer, valglokaler,
Stortingsvalget 2013 Forsøk med elektronisk avkryssing.
Definere og velge hovedmål og delmål
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Telling av stemmesedler i valglokalet
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Valgstyret – Rita-Mari Keiserås Kommunestyre- og Fylkestingsvalget 2007 Forslag til endringer i Valgloven.
PRØVING OG MØTEBOK. PRØVING Godkjenne eller forkaste Stemmegivninger og stemmesedler Forhånd og valgting Valgloven § 10 Klargjøring for telling.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
1 (Ingvild Tellmann, rådgiver, 9. febr.2009) Valgkonferansen 2009 Nytt ved dette valget.
Kort om departementets arbeid mot 2015
Rekruttering – stemmestyremedlemmer og valgmedarbeidere (jamfør lovendring – listekandidater) Valgforum 7. Mars 2014.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
VALGFORUM Tema Lovgrunnlag Fredrikstads situasjon valgdeltakelse og struktur Politiske avveininger.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Oslostudentenes Idrettsklubb Langtidsplan Vedtatt første gang årsmøtet 8.mars 2007.
Strategi- og aktivitetsplan
Nytt fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Kurs for valgfunksjonærer
Elektronisk avkryssing Stavanger Jarl Harry Gjedrem.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Prosjektleder valg 2015 Bente Huuse VALG EN NYBEGYNNERS BEKJENNELSER.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Sametingsvalget 2017 Ansvar og oppgaver.
Valgforums fagdag
Oppslag pr : KUNNGJØRING nr 1
INFORMASJONS- ARBEID FOR
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Hvem stemmer på hvilke partier?
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Omdømme og organisasjon
Hvem stemmer på hvilke partier?
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune

Kommunikasjonsstrategi

Målgrupper: -Alle stemmeberettigede bosatt i Oslo kommune, herunder også stemmeberettigede bosatt i Oslo som er registrert i folkeregisteret i en annen kommune enn Oslo. -Alle partier og grupper som ønsker å stille med lister til valg i Oslo.

Kommunikasjonsstrategi Hovedmål: «Valgstyrets valgorganisasjon i Oslo skal bruke kommunikasjon og informasjonsformidling som virkemiddel for på en korrekt og effektiv måte, gi stemmeberettigede kunnskap om hvem som kan stemme, når de kan stemme, hvordan de kan stemme og hvor de kan stemme. Valgstyrets valgorganisasjon skal også gi informasjon om når, hvor og hvordan enkeltpersoner/grupper som ønsker å stille liste i Oslo kan gjøre dette.»

Kommunikasjonsstrategi Delmål: Delmål defineres til å bidra til å: «Opprettholde omdømme og tillit til at valgorganisasjonen som profesjonell og nøytral tilrettelegger av valg i Oslo, og til valgordningen generelt, samt tydeliggjøre Oslo kommunes rolle som profesjonell tilrettelegger av valg i Oslo.»

Kommunikasjonsstrategi Benytter dere ulike kanaler/tiltak mot særskilte velgergrupper? Nei Valgstyrevedtak fra 26/04/2001: «Valgstyret verken gjennomfører eller bidrar økonomisk i forbindelse med informasjonskampanjer overfor særskilte velgergrupper i den hensikt å stimulere til økt valgdeltakelse […].»

Designprofil

Et helhetlig grafisk designuttrykk Alle kommunikasjons- arenaer skal fremstå som gjenkjennbare, oversiktlige og politisk nøytrale. Utgangspunkt for alt av informasjonsmateriell.

Informasjonsmateriell

Kanaler

-Tiltakene skulle være utfyllende og ha god dekningsgrad. -Tiltakene skulle gi faktainformasjon på tidspunkt og i de perioder det var mest relevant for velgeren å innhente informasjon. -Oslo kommune skulle tydelig fremgå som avsender av budskapet. -Det grafiske designuttrykket skulle benyttes i alle kanaler.

Informasjonstiltak Lovpålagte kunngjøringer Nettside Informasjonskampanje Informasjon på forhåndsstemmesteder (brakker) Sosiale medier Informasjonsmøter med media og interesseorganisasjoner Pressemeldinger og faktaark Informasjons- skranke Opplæringsmateriell til valgmedarbeidere

Informasjon på forhåndsstemmesteder (brakker)

Oppmerksomhetsmåling

Nettsiden –

Webstatistikk -Fredag 6. september og de to valgdagene har desidert flest besøk. -I perioden 15. juli – 30. september: besøk og sidevisninger. -Statistikk viser at velgere er mest opptatt av informasjon om hvor og når de kan stemme: 14,2 % av sidevisningene var om valglokaler 13,7 % av sidevisningene var om forhåndsstemmesteder 5,0 % av sidevisningene var om datoer og åpningstider

Sosiale medier

Sosiale medier

Sosiale medier #student #sommerjobb

Sosiale medier Følg oss! Takk for meg